Vandringsstav

Björk från vägkanten !!!

Ibland får jag känslan av att det är allt för läge sedan ni krigat i Svea Rike, björksly växer i kubik utefter vägrenarna på landet. Men tunnelbanan går ju inte ut dit man behöver nog cykla ut en bit från city för att hitta sin stav.

Jag har alltid några extra hemma på tork, björk är lätt och stabilt dessutom är det varmt att hålla i när det drar snålt runt öronen. Jag sätter en slangklämmare längst ner så att den inte spricker från ändan när man slår den i stenar och dylikt, sedan borrar jag ett litet hål vid ca. 190 cm. för att fästa en läderrem som ögla för kameraobjektivet så har jag staven som stativ när jag skjuter med teleobjektiv.

Jag har dessutom spetsat min ca. 250 cm. långa stav på ändan för att ha som skydd mot någon hungrig varg eller argsint berguv som vill riva kalufsen av en. Har som tur inte blivit anfallen av någon berguv ännu men det händer sig nu som då här i nejden, speciellt nu när de har ungar på marken.
 
Re: Björk från vägkanten !!!

jharmala; sa:
Ibland får jag känslan av att det är allt för läge sedan ni krigat i Svea Rike, björksly växer i kubik utefter vägrenarna på landet. Men tunnelbanan går ju inte ut dit man behöver nog cykla ut en bit från city för att hitta sin stav.
....
Det ligger nog något i det. Jag tycker den här diskussionen om lämpligheten att plocka t.ex en vandrarstav i skogen är helt sjuk.

Skrev mitt inlägg om grillpinnen för jag trodde i min enfald att jag skulle få svar typ "Nä, du har rätt, att plocka en grillpinne eller vandrarstav gör inget, bara man sköter det snyggt". Men vad får jag för svar? Jo, först kommer brottsbalken, sen den extrema pyttesannolikhet att en markägare kan ha sett ut exakt den slana jag plockar som vandrarstav.

Förhållningssättet till vistelse i skog och mark verkar inte särskilt naturligt på en del håll och kanter. Inte mycket till sinne för proportioner heller. Väntar bara på inlägget som avråder oss från att vandra i skogen, eftersom vi ju trampar på t.ex myror och annat. Finns ju en viss sannolikhet att vi trampar ihjäl någon t.ex sällsynt myra.

Jag känner behov att avslöja den svenska offentliga hemlighet jag trodde alla uteintresserade svenskar kände till. Det är standard att hämta sina grillpinnar, vandrarstavar, och metspön i skogen!!!!

Till Nermander har jag en speciell hemlighet att avslöja. Jag kan nämligen ha dragit med dig ut på brottets bana. Den trefot du använde för att laga korvgrytan vid prylträffen i höstas kom från skogen!!! Och den hämtades faktiskt av någon annan än markägaren. Så, det var en olagligt tillredd korvgryta vi avnjöt under prylträffen:)

Brottslingarna;):
3f76f022d642f.jpg


Fotot från Nermanders rapport: http://www.utsidan.se/ddb/lashorna/visa/573.htm

Raskesven
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Björk från vägkanten !!!

Raskesven; sa:
jag trodde alla uteintresserade svenskar kände till. Det är standard att hämta sina grillpinnar, vandrarstavar, och metspön i skogen!!!!

Raskesven

Trodde jag också och skulle jag säga hemmavid att vi inte skall göra så skulle jag bli inspärrad som konstig *L*
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hassel

Raskesven; sa:
Och jag förstår inte vad du menar. Om en markägare "råkar ut" för en sådan grej får alla "onda ögat" på sig. Men vilka alla då? De "andra" som tar vandrarstavar? Du tycker alltså det är ok att ta vandrarstavar så länge ingen markägare "råkar ut" för nämnda grej? Alltså om det sköts snyggt, inget märks och ingen lider av det?

Jag menar "alla andra friluftsmänniskor". Se t.ex. den gamla tråden om skärgårdsbors fördomar om kanotister.

Så länge du är 100% säker så är det ok. Men hur många är 100% säkra? Är det inte bättre att fråga markägaren så man är 100% säker?
 
Klättrare kanske är den kategori som oftast stöter på s k accessproblem; dvs markägare eller jaktarrendatorer eller andra med särintressen vill gärna sätta allemansrätten ur spel.

Det klättrare kan tänkas göra förutom att vistas vid klippor, är att rensa klippor samt sätta borrbultar.

Rensa klippor innebär att man borstar bort lös jord/grus, mindre stenar, mossa och annan vegetation från den led man avser att klättra. Att sätta borrbult innebär att man borrar ett hål ca 10 mm i diameter och sätter i en limbult eller expanderbult (för säkring eller firning).

Allmänt inom klättringen förekommer dock ett etiskt regelverk som heter Bergskodex. Detta är riktlinjer som ska hjälpa klättrare att hålla sig inom vad som kan anses som försvarbart, eller snarare ska det kunna leda till att klättrare inte uppfattas negativt. Naturligtvis kan det även vara nyttigt för den egna moralen.

Inom denna etik gäller något som kallas "spårlös färdsel", detta är ett målande uttryck och i högsta grad tillämpligt inom det mesta inom friluftsliv.

Själv har jag i vuxen ålder alltmer blivit uppmärksam på hur fisketurer och allmänt friluftsliv sätter sina spår i naturen, vilket i viss mån är fullt acceptabelt, men på sikt också kan bli ett problem - även för de som besöker skogarna i rekreationssyfte.

Jag vistas mycket längs Kaitumägare, och har där kunnat se hur "slitaget" märks. Isen rensar strandlinjen på ett effektivt sätt årligen, men en del spå blir kvar. Detta innebär att jag numera ytterst sällan eldar på ett nytt ställe - det finns eldstäder i varierande skick lite här och var. När jag eldar på ett nytt ställe tar jag stor hänsyn till om det kommer att lämna spår eller ej. När jag tar korvpinnar och kaffepinnar gör jag som de flesta, jag tar fram morakiven. Dock ser man trista spår på träden runt de populärare rastplatserna och det skulle inte skada om folk bättre insåg att de på eget iniativ tar för sig utöver vad allemansrätten erbjuder. Man kan tänka till två gånger innan man väljer sin kvist.

Jag är även markägare vid denna älv, men för min del gör det ingen skillnad om jag befinner mig på mitt eller någon annans skifte - så länge man inte tar sin kvistar på ett riktigt korkat sätt är det mer fråga om miljövård än att inkräkta på skogsbruksvärdet.

Att ha med sig ihopfällbar grillpinne, eller använde de pinnar som redan ligger vid eldstaden är ett utmärkt sätt att nöta mindre på naturen. Tillägas ska kanske att jag mest vistas ovan odlingsgränsen, där återväxten är långsam.
 
Mezzner, tycker detta med linoljebehandling av trä är intressant. Detta med att värma upp den råa linoljan och sedan stryka på medan den är varm, funkar det verkligen? Jag menar oljan kommer väl kallna illa kvickt vid kontakt med träytan varvid den genast får den sämre genomträngingsförmågan och alltså inte tränger in nämnvärt dupare än vanlig kokt olja, eller är jag ute och cyklar, utan hjälm?

Allra bäst (lite overkill för en vandringsstav kanske) är att olja med rå linolja ett stort antal gånger, och helst då inte på alla sidor i början eftersom det driver eventuell fukt framför sig när det tränger in. Är det på större ytor så bör man nog blanda i någon form av antimögelgift. (Jag har också hört någon föreslå att man skall värma den råa linoljan för att döda eventuella mögelsporer men inte så mycket att den får sämre genomträngningsförmåga, om det funkar eller vid vilken temperatur det skulle vara har jag ingen aning om.)

Sedan stryker man kokt olja blandad med balsamterpentin, som Per-Arne föreslog. Vill man få en mörkare färg kan man blanda i en del tjära också så får man så kallad roslagsmahogny, dvs lika delar linolja, balsamterpentin och tjära. Det ger en fin färg och doftar ljuvligt.

Förresten tänk vilka mängder björksly det går åt under studenten, hugaligen.

Leif...
 
Re: Re: Björk från vägkanten !!!

Raskesven; sa:
Jag känner behov att avslöja den svenska offentliga hemlighet jag trodde alla uteintresserade svenskar kände till. Det är standard att hämta sina grillpinnar, vandrarstavar, och metspön i skogen!!!!

Raskesven
Det var därför jag skickade iväg några rader från allemansrätten, för många tror som du tror; hugg ner vad du vill för så har det väl alltid varit.
Tänk på att allemansrätten, som är en speciell lag i Sverige, kan börja hotas om fler och fler ska tälja en ny vandringsstav, nya grillspett, nya metspö, nya kojor och hugga ved.
Som Mezzner skrev:
"Själv har jag i vuxen ålder alltmer blivit uppmärksam på hur fisketurer och allmänt friluftsliv sätter sina spår i naturen, vilket i viss mån är fullt acceptabelt, men på sikt också kan bli ett problem - även för de som besöker skogarna i rekreationssyfte."
Min mening är att alla får börja om, tänk mer på att skydda naturen, skydda allemansrätten.
 
Re: Re: Re: Björk från vägkanten !!!

ollefisk; sa:
Raskesven; sa:
Jag känner behov att avslöja den svenska offentliga hemlighet jag trodde alla uteintresserade svenskar kände till. Det är standard att hämta sina grillpinnar, vandrarstavar, och metspön i skogen!!!!

Raskesven
Det var därför jag skickade iväg några rader från allemansrätten, för många tror som du tror; hugg ner vad du vill för så har det väl alltid varit.
Tänk på att allemansrätten, som är en speciell lag i Sverige, kan börja hotas om fler och fler ska tälja en ny vandringsstav, nya grillspett, nya metspö, nya kojor och hugga ved.
Som Mezzner skrev:
"Själv har jag i vuxen ålder alltmer blivit uppmärksam på hur fisketurer och allmänt friluftsliv sätter sina spår i naturen, vilket i viss mån är fullt acceptabelt, men på sikt också kan bli ett problem - även för de som besöker skogarna i rekreationssyfte."
Min mening är att alla får börja om, tänk mer på att skydda naturen, skydda allemansrätten.
Var har jag skrivit att jag tror att man kan hugga ner vad man vill för att det alltid varit så? Ingenstans. Jag tog tvärtom tidigt upp vikten av att använda sunt förnuft.

Allemansrätten är inte en strikt lag, utan en sedvanerätt.

Det är skillnad på områden som är välfrekventerade och/eller små.

Det är en avsevärd skillnad mellan grillpinnar/metspön/vandrarstavar och kojor.

Raskesven
 
Re: Re: Re: Re: Björk från vägkanten !!!

Raskesven; sa:
Var har jag skrivit att jag tror att man kan hugga ner vad man vill för att det alltid varit så? Ingenstans. Jag tog tvärtom tidigt upp vikten av att använda sunt förnuft.

Du missar den lilla detaljen att de flesta tar inte reda på hur man ska göra, de gör bara som de ser att andra gör. Ser nån dig tälja till en grillpinne tänker de "Aha, han täljer en grillpinne, då får jag också göra det".

Det handlar alltså om att man med sitt eget beteende måste lära andra hur man ska göra och inte göra.
 
Bogart: Googla lite på linolja så hittar du lite mer, det finns ganska många som intresserar sig för bl a målning med lite mer traditionella material.
Uppvärmningen jag talade om bör ta död på ev sporer samt ombilda den råa linoljan till kokt. Dock är tanken att linoljan fortfarande ska vara varm och rå, när den stryks, för att efter svalning ha ombildats till kokt. Kokt linolja är alltså aldrig kokt i ordets rätta bemärkelse.
Du kan dock ha en poäng i att det är risk att svlningen sker för snabbt om man har otur. Efter första strykningen med varm olja kommer dessutom denna att har täppt till träet så att ytterligare strykning blir rätt meningslös.
Terpentin eller andra lösnings medel ger gärna en falsk känsla av inträngning. Lösningsmedlet kan tränga in mer än oljan om den är kokt, men dunstar sedan bort och ger då ingen effekt, annat än att man uppfattat att inträngningen initialt verka ha varit god.



Apropoå att allemansrätten inte är en lag så finns ingen anledning att fästa någon vikt vid detta. Vårt rättssystem består av ett helt system av normer, bl a lagar och prejudikat, som bildar grund för hur domstolar ska döma. Du kan mycket väl dömas efter andra grunder än lagar. Sen finns en viss prioritet mellan vilka normer som gäller främst, men det kan man nog bortse ifrån i det här resonemanget.
 
Mezzner; sa:
Apropoå att allemansrätten inte är en lag så finns ingen anledning att fästa någon vikt vid detta. Vårt rättssystem består av ett helt system av normer, bl a lagar och prejudikat, som bildar grund för hur domstolar ska döma. Du kan mycket väl dömas efter andra grunder än lagar. Sen finns en viss prioritet mellan vilka normer som gäller främst, men det kan man nog bortse ifrån i det här resonemanget.

Jo, det viktiga här är ju att inte göra nåt som markägarna ogillar och som i längden kan leda till inskränkningar i allemansrätten.
 
Liknande trådar

Liknande trådar