Vandringsstav

Re: Re: Re: Re: Re: Björk från vägkanten !!!

nermander; sa:
Du missar den lilla detaljen att de flesta tar inte reda på hur man ska göra, de gör bara som de ser att andra gör. Ser nån dig tälja till en grillpinne tänker de "Aha, han täljer en grillpinne, då får jag också göra det".

Det handlar alltså om att man med sitt eget beteende måste lära andra hur man ska göra och inte göra.
Jag har svårt att tro att du menar allvar Nermander. Sly växer som bekant upp varje sommar. Och vi har hämtat grillpinnar, vandrarstavar, metspön etc i skogen under hela den epok vi haft allemansrätten, och sedan urminnes tider innan begreppet ens fanns. Vad har förändrats så till den milda grad att nu plötsligt skulle tilltäljandet av en grillpine vara ett hot mot allemansrätten? Men för all del, hoppa över grillpinnarna du.

Raskesven
 
Huvudsaken...

...är väl att man låter bli att ta sig vandringsstavar precis där leden börjar, eller skär nya korvpinnar precis vid en fast grillplats.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Björk från vägkanten !!!

Raskesven; sa:
Vad har förändrats så till den milda grad att nu plötsligt skulle tilltäljandet av en grillpine vara ett hot mot allemansrätten?

Det som har förändrats är mängden människor som vistas ute i naturen, och mängden företag som missbrukar allemansrätten för organiserade evenemang, och därmed har markägarnas inställning till friluftsmänniskor förändrats.
 
nermander; sa:
Raskesven; sa:
Vad har förändrats så till den milda grad att nu plötsligt skulle tilltäljandet av en grillpine vara ett hot mot allemansrätten?

Det som har förändrats är mängden människor som vistas ute i naturen, och mängden företag som missbrukar allemansrätten för organiserade evenemang, och därmed har markägarnas inställning till friluftsmänniskor förändrats.

Nä nu jäklar har det här gått överstyr så till den milda grad at jag måste ingripa härna och det bryskt! ;)

För det första är det så att skog växer upp lite hipp som happ, framför allt oplanterad lövskog som de omtalade ungbjörkarna avsedda som vandringsstavar som omtalas här. För det andra gallras sådan (all) skog efter hand varvid för tätt stående exemplar helt sonika fälls på plats och får ligga kvar till förmån för exemplar som med sitt utökade utrymme kan växa sig större än om gallringen inte hade ägt rum.

Den som sålunda gallrar ut en enstaka ungbjörk (i vilket syfte det nu må vara) som står nära (låt oss säga inom en meters avstånd) en annan duglig björk gör alltså skogsbruket / skogsägaren en TJÄNST. Ägarens skogsbestånd utvecklas BÄTTRE, inte sämre av ingripandet.

Sen är det nonsens att hävda att folk idag vistas mer i skog och mark än för låt oss säga hundra år sedan. Hört talas om urbaniseringen, omflyttningen av folk från landsbygden till tätorter? Vi har dessutom idag mer skog än någonsin i Sverige, problemet är inte kvantiteten på skogen utan kvaliteten på den. Den blir bara yngre och yngre, och artfattigare och artfattigare. DET är problemet, inte om någon tar sig en vandrarstav i sitt besök av denna utarmade skog.

/ G
 
Jag instämer helt med Tigertämjaren. Dessutom är inte problemet idag för lite sly utan för mycket. Det ges till och med bidrag för att landskapet skall hållas fortsatt öppet.

För att avsluta mitt deltagande i den här tråden citerar jag mig själv från ett tidigt inlägg: "Sunt förnuft kan och bör också användas". Gustavoh gav exempel på sunt förnuft ovan, som motsats till den rigida inställningen att man inte ens bör använda sly för grillpinnar.

Raskesven
 
Re: Huvudsaken...

GustavOh; sa:
...är väl att man låter bli att ta sig vandringsstavar precis där leden börjar, eller skär nya korvpinnar precis vid en fast grillplats.

Vissa har det andra inte, sunt förnuft alltså =)

Allemansrätten är ingen lag utan en rättighet. Kunskap är aldrig tung att bära, så läs gärna en bok om spårlös färd de finns i hyllorna som förespråkar ett naturligt friluftsliv.
 
tigertamjaren; sa:
Den som sålunda gallrar ut en enstaka ungbjörk (i vilket syfte det nu må vara) som står nära (låt oss säga inom en meters avstånd) en annan duglig björk gör alltså skogsbruket / skogsägaren en TJÄNST. Ägarens skogsbestånd utvecklas BÄTTRE, inte sämre av ingripandet.

Och HUR många tror du vet det?

Det är där vi har problemet. Det är inte vi som har kunskaper som är problemet, det är de som härmar oss (på ett felaktigt sätt).

Nån (okunnig) ser dig ta en ungbjörk som står nära en annan björk och går sen fram och hugger ner den ungbjörk som står mitt i en glänta och som markägaren sparat för att den ska "fylla upp" gläntan.
 
Där jag kunnat se att det tagits grillpinnar, eller käppar till diverse ändamål har det inte varit någon särkilt kvalificerad form av gallring. Man tar ju helt enkelt första bästa stam som är rak och fin. Det skiljer ju sig en del från principerna vid gallring, så låt markägaren avgöra om han uppfattar detta som en tjänst. Redan på skogsmullenivå får man lära sig att man inte får bryta levande kvistar, men visst det kan ju vara nonsens för fjollor som inte begriper bättre?

Som sagt jag tar också en pinne när jag tycker att det är väl befogat, men om det är så omdömesgillt att jag kan se det som en rättighet skulle jag låta vara osagt. En viss ödmjukhet när man tar sig rättigheter brukar alltid vara nyttigt. Hänvisa för allt i världen inte till allemansrätten när ni "gallrar", eller gör markägaren andra tjänster.
En tjänst lär det f ö aldrig bli fråga om, utan i bästa fall en positiv spin-off med tanke på att motivet aldrig lär ha varit att hjälpa markägaren...
 
Mezzner; sa:
.....
Redan på skogsmullenivå får man lära sig att man inte får bryta levande kvistar, men visst det kan ju vara nonsens för fjollor som inte begriper bättre?
...
Alternativt är det nonsens för fjollor som inte begriper bättre att det är skillnad på var man tar sly till en grillpinne, metspö, vandrarstav...

Raskesven
 
nermander; sa:
.....
Nån (okunnig) ser dig ta en ungbjörk som står nära en annan björk och går sen fram och hugger ner den ungbjörk som står mitt i en glänta och som markägaren sparat för att den ska "fylla upp" gläntan.
Med samma "logik" kan du inte tälta någonstans, eftersom någon (okunnig) kan se dig tälta och få för sig att man kan tälta var som helst. Och du kan inte fiska någonstans, för någon (okunnig) kan ju se dig fiska och få för sig att det går bra att fiska var som helst... etc, etc, etc....

Raskesven
 
Du kan välja på att tolka det som ironiskt eller självkritiskt. Fast det gjorde du inte, vilket säger en del...


Jag kan inte säga mycket om med vilket omdöme du tar dig friheter utöver dina rättigheter, men jag har i alla fall sett tillräckligt med trista exempel på dåligt omdöme i skogen för att inte tycka att det är självklart att ens de flesta verkar var särskilt omdömesgilla (eller hänsynsfulla).
 
Liknande trådar

Liknande trådar