Vandringsstav

Att kalla "rätten" att ta pinnar i skogen för sedvanerätt är nästan en extrem ståndpunkt skulle jag påstå. Sedvanerätt är nog snarare aktuellt i situationer där rätten inte är reglerad i lag eller liknande och där man verkligen får leta efter extremister för att hitta nån som har annan ståndpunkt än den sedvanerättsliga.

Om du backar uppåt i tråden ser du att det finns flera som har olika ståndpunkt trots att antalet debattörer är litet.

Huruvida vårdslöshet i skogen är nåt extremt och nåt man bör bortse ifrån kan förstås också ifrågasättas. Dels tycker jag inte det verkar som om de som slarvar eller är vårdslösa är särskilt få, dels räcker det ju tyvärr med att ett ytterligt fåtal beter sig som på Rolands bilder för att många ska reta sig i många år.

Men oroa dig inte; om rätten att ta för sig är så självklar så kommer självklart en ändring av Allemansrätten, eller brottsbalken att ske snart. Du kanske borde skriva en motion istället för ett inlägg.

Apropå din nya tråd om extrema ståndpunkter så tror jag följande: folks ståndpunkter är alltid så subjektiva att det är "lätt" att uppfatta alla andra (utom sina sympatisörer) som extremister, särkilt om debatten sker i forumform där debattörerna inte känner varandra eller hör tonen eller ser glimten i ögat. De faktum att man bara läser spontana inlägg lämnar stort utrymme för övertolkning åt alla möjliga håll. Kan ju även tipsa om Thures ganska aktuella tråd om nya trådar.
 
Om det är ok att ta sig en pinne eller inte beror på var man befinner sig naturligtvis. För de som bor i en storstad där det finns mer folk än träd är det helt riktigt att tänka sig för både en och två gånger, men för oss som bor på "landet" så är frågan ganska fånig. Slyn växer som ogräs och det är få som hinner röja som de borde, fattas det en pinne i skogen så är det inte hela världen.

Leif...
 
Vägkäppar

Någon frågade för länge sedan om vägkäppar. Om Vägverket äger dem eller ej beror vad jag vet på vem som vunnit senaste upphandlingen. Hemmavid (Jämtlands län) har vägkäpparna varit blåa de senaste åren då någon annan (Peab??) är utförare.

Så här års tror jag vägkäpparna att vägkäpparna är bortplockarna. Däremot kan en del ha blivit nermejade av plogen och därför kvarlämnade. De behandlas som skräp, men plockas inte upp varför det borde vara en god gärning att ta rätt på dem och ge dem ett nytt skojigt liv. För övrigt är väl vägkäpparna av plast numera.

Angående den otroligt spännande och givande vandrinsstav/grillpinnediskussionen kan jag inte låta bli att bidra med följande förslag:
Kraftledningsgator anses som rätt OK att ta julgranar, korvpinnar och vad det månde vara ifrån eftersom det ändå inte ska växa skog i dem (men det finns kanske någon balk om detta också).
På hyggen där det avverkas eller är nyavverkat borde det vara helt OK att ta nedfällda/nedkörda träd som inte avses att forslas bort.

/Jon
 
Re: Vägkäppar

redösnoj; sa:
Angående den otroligt spännande och givande vandrinsstav/grillpinnediskussionen kan jag inte låta bli att bidra med följande förslag:
Kraftledningsgator anses som rätt OK att ta julgranar, korvpinnar och vad det månde vara ifrån eftersom det ändå inte ska växa skog i dem (men det finns kanske någon balk om detta också).
På hyggen där det avverkas eller är nyavverkat borde det vara helt OK att ta nedfällda/nedkörda träd som inte avses att forslas bort.

/Jon

Egentligen är det ju inte särskilt snåriga regler om vem som får göra vad i skogen. I Brottsbalken regeleras i princip att man inte får ta någonting (vissa saker som gamla döda pinnar, bär osv. är dock på ett ganska tydligt sätt utelämnade från det förbjudna).
Allemansrätten som kanske ska klassas som en formulerad sedvanerätt, som inte heller står i konflikt med Brottsbalken, anger sedan att man får vistas på annans mark, plocka bär och lite annat.

För kraftledningsgator finns inga särskilda regler, och som du påpekar är det väl oftast så i praktiken att det som växer där ska röjas och detta innan det blivit virke. Dock kan man ju tänka sig att markägaren är lika intresserad som nån annan att ta reda på julgranar eller klen björkved.

Det är väl inte helt ovanligt att t ex en idrottsförening får ta granarna i gatan, kanske mot att de röjer slyet också. I det läget kan man ju föreställa sig att idrottsföreningen skulle tycka illa om ifall andra förser sig med granar osv. osv.

Kvarlämnat ris på hyggen är väl dock tillåtet eftersom det inte växer, och inte heller ska tillvaratas i andra syften. En reservation där trots allt; det blir vanligare att man numera tar reda på ris och toppar till de små fliseldade värmeverk som finns lite här och där.

Då hamnar man med automatik i ett resonemang som går ut på att om någon tycker att det har ett värde att "ta saker i skogen", så kan man ju lika gärna föreställa sig att markägaren värderar detta lika högt - och han äger ju helt enkelt mark samt "skogsbruks- och jordbrukstillgången". Där är dock bär och lite annat undantaget genom allemansrätten. Ingen markägare kan alltså mer än nån annan göra anspråk på lingon och blåbär osv.

Vad grillpinnar beträffar så var väl just det den första utvikningen/urspårningen från ursprungsinlägget, och kom som replik när någon påpekat att hassel ofta växer i naturreservat och därmed kan vara fredat (det kan ju även gälla markägaren i det fallet). En enkel hänvisning till gällande regler kom då upp, med en nyanserad och sund hänvisning till sunt förnuft. Därefter var dock cirkusen igång...

Sammanfattningsvis får man väl inte ta nånting vedartat* som växer, men det är väl upp till var och en att avgöra när det hela kan bli ett problem. Så länge man inte behöver försvara sina tilltag med att det inte gör nåt så länge det sker undantagsvis eftersom det är så få andra som gör likadant så är det väl OK. Om trängande behov av vadarkäppar osv. uppstår får man väl också säga att nöd går före rätt...



*Blåbärsris undantaget? Troll får dock plocka vad de vill.
 
Brottsbalk ???

En balk är väl ett ganska så massivt virke, massivare än en planka, då borde man kanske klyva balken så man får många pinnar att dela ut åt t.ex. scouter så behöver de inte knycka pinnarna vid eldplatsen.

Men man behöver nog varna scouterna så att de inte sätter på för tung korv, då kan det ju bli brått på balken ... nej jag menar ju pinnen.

Jaa,,, ja vet man ska vara snäll i naturen men jag ska åka ut till Sarek nu på fredag och sona mitt brått.
 
Kraftledning.

Du får inte ta julgran i kraftledningsgata heller.
I gatan får träden högst ha en viss höjd. (3m?) Då kan man ha julgransodling där och ta granarna innan de kommit över maxhöjden.
/Nils
 
Det jag hört är att gran är bra, rak och fin. Toppen vore ju om man kunde hitta någon gammal avdankad julgran, men de har väl brunnit upp i majbrasornas lågor nu ...
Eller gör som jag gjorde; gå ut i skogen eller till något ställe där kommunen har röjt. Jag hittade en rak och fin (och tjock) "stock" som jag släpade hem. Fråga mig inte vad det var för träslag, men det var ingen gran iaf.

Hej! Prova en & hassel, dom är perfekta
 
Själv har jag vid flera tillfällen bidragit till slyröjningen bakom järnvägsstationen i Gällivare - hitintills utan ersättning, men jag funderar på att börja faktkurera per löpmeter.
 
Växande virke tillhör alltid markägaren, tills dess denne sålt det.
Uppfattningarna om vad man får göra i skogen skulle vara intressanta om ni tlllämpade den attityden i friluftsbutikerna, eller jag fick komma hem och göra motsvarande i era hem....tror inte ni skulle uppskatta det heller.
Allemanrätt visst men först allemansskyldighet....Sedvanerätt brukar när det avdöms omfatta många dekader, hur många dekader har ni varit i skogen, sammanlagt?
go tur
 
Liknande trådar

Liknande trådar