bjornw; sa:Många svar om många saker har det blivit men angående huvudfrågan är jag helt övertygad om att det är onödigt med andra brallor än skalbyxorna. Har under flera år nu bara haft med mig ett par KM Megin och shorts. Shortsen använder jag bara när det är rätt varmt, under 17-18 grader funkar det fint med Megin.
Den enda gång jag saknat svalare byxor var i nedre Sarvesvagge (mkt vide) och det var 25 grader, regn och åska (typ 100% RF). De stora fördelarna är viktbesparing, slitstyrka och enkelhet (inget av/på vingel, snabbt klar för vad). Har inte haft problem med skav av något slag och gillar inte dragkedjor på sidan eftersom byxorna då läcker vid vad. Frun kör med samma lösning och är också mkt nöjd.
I slutändan är det naturligtvis så att det är tycke och smak som avgör vad man väljer. Jag har lärt mig att olika människor kan vara oerhört nöjda med högst skillda utrustningslösningar när det gäller uteliv.
Själv tillhör jag typen som hela tiden försöker hålla en lagom kroppstemperatur genom att plocka av och på mössa, vantar och halsduk när jag vandrar. För andra gäller att man tycker det är enklast att inte behöva justera klädseln under hela dagen.
Jag tycker dock att min lösning bestående av shorts/kalsingar, vindtäta långbyxor, holkar och regnshorts på summa 400 g är lättare än den lösning du har valt. Den medger också en myriad med olika kombinationsmöjligheter som gör att jag varken behöver vara svettvarm eller regnkall oavsett väder och vind. För mig känns detta som den bästa lösningen. Det är ganska givet, och uppenbart, att inte alla tycker likadant. Se det som ett alternativ som är värt att pröva. Det är inte särskilt många år sedan som jag själv seriöst funderade på att köpa ett par "allround-GTX-byxor".
Jörgen