Jag kör med ett vanligt paraply, för närvarande från Pressbyrån. Sågar av nästan hela träskaftet, 330 g.Rungá; sa:UL smitta är nära, det kan leda till tights ..*uuuh*... Tänkte mig packlite men avstod. Byxor tar mest styrk, man är på knä, sitter, plöjer fram genom vidbälten, skrapar mot stenar .
Undrar hur högländarna klarade av vinden med kilt? Den var kanske så blöt att den inte blåste upp.
Vad väger ett paraply? Finns det UL paraplyn?
Det finns ju de som går nakna, sett såna på fjället?
Go Lite har paraply med reflekterande tyg för ökenbruk (också). Väger inte så mycket mindre än Pressbyråns, men är mycket dyrare. Montbell har lättviktsparaplyer på 100-200 g, vill jag minnas. Tycker dock att det extra hektot kan vara värt ett paraply som är lite större.
Är man extrem UL-are så är naturligtvis paraplyet ren övervikt, men det är otroligt skönt att gå med, just med tanke på ventilation och att hålla en behaglig kroppstemperatur. Vilket ju var vad tråden handlade om innan mina och andras kapningar...
Skinn låter skönt och brukar ju vara skönt, men för min del känns det som om jag får en mer flexibel lösning till en lättare vikt genom att ha lätta regnbyxor, lätta gångbyxor och shorts/kalsingar-kombinationen.
Slitaget på byxorna är ju inget större bekymmer om man hemmasyr. Byxorna blir så billiga att man kan byta dem helt efter några turer om man vill. Annars är det ju lätt att sätta på en mer eller mindre snygg lapp.
Min egen erfarenhet säger mig att man är mest bekymrad om slitstyrkan när man köpt brallor för 3000 kr. Då måste de hålla för att åka kana på grus i 10 år. Vilket jag tror är ett viktigt skäl till att de flesta friluftsprylar är onödigt tunga och hållbara. Ofta maskerat som "säkerhet" av olika tillverkare.
Men hur livshotande är det med en reva på brallorna om man har lite tandtråd och en säkerhetsnål med sig. Eller silvertape?
Jörgen
PS. En yllekilt är ju rätt tung och tjock, särskilt när det regnar, som det ju lätt gör i Högländerna.