Vandring med vattentäta byxor?

Intressant diskusion det här om obehaget med att svettas kontra att utsättas för regn taggbuskar och mygg etc.
Om man tittar lite bortom den första tanken om att att det är obehagligt att svettas och bli varm så finns det lösningar på detta. Jag har som jag skrivit om i andra trådar försökt att kombinera min passion för vandring och natur med en stark överkänslighet för istort sätt alla insektsbett kommit i kontakt med ett mer vetenskapligt sätt att se på klädsel värme skydd etc. Om vi skippar rundsnacket och går till konkreta tips så gör jag så här:

Jag går oavsett väder och tempratur i ullunderställ och skaljacka och skalbyxor. Är det varmt så blir det kokhett i ca 10 minuter sedan så börjar jag svettas svetten stannar i ullunderstället som när det blir vått kyler och om det behövs värmer samtidigt. Det blir snabbet en värme kyla balans närmast kroppen och jag kan gå hur länge som helst och vara hur bekväm som helst. Detta är inget hokus pokus utan skall finnas beskrivet tex i militär forskning om bärande av sk C strids dräkter tex.
Eftersom jag älskar att pröva nya lösningar, så har jag de två senaste åren förfinat min metod att klä mej, så att jag nu även året runt bär handskar och balaclava, detta är ju speciellt bra för mej som då är helt skyddad mot insekter. Och jag måste säga att mitt microklimat blev ännu bättre när jag framför allt började med balaclava, även min sambo som inte alls har ont av mygg har anammat balaclava ideen så det är verkligen bra.
Vilka käder har vi då på en sommarvandring:
Jag har:
Ullunderställ DOO-GEE Canada Detta är en fantastisk inovation ett helt ställ inkl sockar fingervantar och 3 håls balacava (munnhålet är så stort att man kan äta och dricka utan problem)
Klätermusen e-vent byxa (har glömt namnet, men dom har hängslen och går upp på bröster)
Taiga 3 lagers goretex jacka
Sealskinz handskar
Psolar balaclava (utanpå underställets 3 håls)
Peter har ullfrotte 200g istället
ullfrotte 400g balaclava (omsydd till 3 håls balacava)
tunna ullfinger vantar
i övrigt samma som jag.

LinaB; sa:
... Jag har som jag skrivit om i andra trådar försökt att kombinera min passion för vandring och natur med en stark överkänslighet för istort sätt alla insektsbett kommit i kontakt med ett mer vetenskapligt sätt att se på klädsel värme skydd etc. ...Vilka käder har vi då på en sommarvandring:
Jag har:
Ullunderställ DOO-GEE Canada Detta är en fantastisk inovation ett helt ställ inkl sockar fingervantar och 3 håls balacava (munnhålet är så stort att man kan äta och dricka utan problem)
Klätermusen e-vent byxa (har glömt namnet, men dom har hängslen och går upp på bröster)
Taiga 3 lagers goretex jacka
Sealskinz handskar
Psolar balaclava (utanpå underställets 3 håls)
Peter har ullfrotte 200g istället
ullfrotte 400g balaclava (omsydd till 3 håls balacava)
tunna ullfinger vantar
i övrigt samma som jag.

Man lär sig :)
Är inte olika typer av mikrofibertyger tillräckligt insektstäta för dina behov?

Jörgen

Jörgen [/QUOTE]

Jo visst, men grejen är ju att eftersom det går lika bra med skalkläder. så behöver man ju inte släpa med sig mer en en omgång, sen kan vädret skifta bäst det vill. Poängen är ju att sanmma klädsel funkar lika bra i +20 och solsken som+2 och snöglopp

LinaB; sa:
../ Är det varmt så blir det kokhett i ca 10 minuter sedan så börjar jag svettas svetten stannar i ullunderstället som när det blir vått kyler och om det behövs värmer samtidigt /...
Helt fantastiskt och det stämmer. Ull är bra att bära mot kroppen, svettig eller torr har ingen betydelse. D.v.s om man står ut med att det 'killas' men det är inte mycket.

Har använt boullskjorta några år men nu lämnade jag den på fjället. Fuktig under skalet ger den bara panikkänslor. Nästa sommar blir det brynjor, ull och skal.

Flece och dunväst (om jag har råd att köpa) som förstärkning. Dessutom mina boummulskläder om det blir +30.

Förresten så är det den som skriver flest inlägg som har rätt.

gå och svettas som en tok är bland det värsta jag vet. jag har alltid så svala kläder som möjligt. förutom att man blir ruggigt ofräsch av att gå runt i en egenproducerad svettpool i några dagar så sliter det att mista vätskan med salter och annat som följer med. har sett många exempel på folk som går i för mycket kläder, svettas litervis, sen ligger i tältet på kvällen i halv-koma och knappt orkar sitta upp för att äta ens.. lagom roligt att göra sysslor för 2 då.. om man är känslig för insekter finns det andra val än balaclava i ull etc. jag brukar använda en bredbrättad hatt med ett myggnät instoppat innanför kragen, och tätvävda men lätta och svala material för kroppen. ev tunna vantar. att vara blöt mitt i sommaren när det är hyfsat varmt är ju inget att vara rädd för, ofta har jag då en lätt jacka som bromsar värsta skurarna eller en regnponcho, och shorts+sandaler nedtill så man torkar kvickt. eller zip-offs i syntet som torkar fort. jag har ett gtx pac-lite ställ men det används bara i nödfall eftersom det blir svettigt så fort man rör sig mer än makligt.

LinaB; sa:

Jörgen

Jo visst, men grejen är ju att eftersom det går lika bra med skalkläder. så behöver man ju inte släpa med sig mer en en omgång, sen kan vädret skifta bäst det vill. Poängen är ju att sanmma klädsel funkar lika bra i +20 och solsken som+2 och snöglopp [/QUOTE]

Jag köper inte riktigt argumentet att det är så praktiskt att man skall ha "samma klädsel" oavsett väder och vind. Den som är konsekvent borde ju då även använda skalkläderna som pyjamas...

Fast då måste jag ju komma dragande med min poäng. Skalkläder som skall tåla dagligt slitage och ändå hålla tätt när det gäller blir ju ganska tunga. En extremvariant åt andra hållet än den du valt är då ett heltäckande ställ av Pertex Quantum eller liknande superlätt tyg. Svalt och skönt, torkar på nolltid och insektssäkert. Ett par byxor väger 75 g och en vindblus lika mycket. När det regnar och man verkligen behöver täta kläder tar man på sig ett lättviktsställ på max 400 g. Allt detta sammantaget väger mindre än ett par GTX-brallor.
Sedan handlar det om valet mellan att minimera svettningen eller ta det man får. Jag tror att det flesta i det valet föredrar det minst svettiga alternativet, allt annat lika.
Så en lättare och mindre svettdrivande lösning tycker jag kan vara värd att åtminstone föreslå. Sedan väljer ju var och en. Och jag har stor förståelse för att dina allergiska problem leder till specialösningar.

Jörgen

Det är en missuppfattning att man svettas floder om man klär sig som mej. Initialt så svettas man kanske i 15-20minuter sedan så kyler fukten i ullen så mycket att man i princip inte svettas mer under hela dagen. Det gäller att klä sig tillräckligt tjockt faktiskt. Senast i somras under en vandring i Lapplandsfjällen med flera kompisar så var det faktiskt jag och sambon som var fräschast efter en varm dag, dom andra i gruppen som haft lite för mycket kläder hade svettats floder, fått vätskebrist och var rejält sega, medan vi klarat oss betydligt bättre, helt obegripligt för delar av vårt sällskap, men sant.

Nu handlar inte denna tråd om hur TUNGA kläder är utan om man kan ha skalplagg som enda byxa.

Carolines förklaring håller. Om man har ull under skalet och inget annat så får man ett mikroklimat. Ull värmer även om det är blött. Dessutom fugerar diffunderingen när det är lägre luftfuktighet utanför skalet.

Du kommer gående med fuktiga ullunderställ. Lägger ner ryggan och börjar med kvällsbesyren. Innan tältet är uppe, maten lagad och allt på plats har man blivt torr under skalet.

Du kan även torka upp om du går så du inte svettas, då torkar kläderna under skalet. GTX, e-vent och hårda skal skall det vara. Mjuka skal är bara för tunnisar.

Men kan någon förklara varför mina ullkalsonger går sönder i grenen?

Rungá; sa:
Carolines förklaring håller. Om man har ull under skalet och inget annat så får man ett mikroklimat. Ull värmer även om det är blött. Dessutom fugerar diffunderingen när det är lägre luftfuktighet utanför skalet.

Du kommer gående med fuktiga ullunderställ. Lägger ner ryggan och börjar med kvällsbesyren. Innan tältet är uppe, maten lagad och allt på plats har man blivt torr under skalet.
Fast...

Om jag klär mig tjockt svettas jag floder. Detta av den enkla anledningen att det blir varmt, eftersom tjocka kläder isolerar, dvs skyddar min kroppsvärme från att förslösas till att värma upp den omgivande luften. Svettningen kyler dels genom att vatten (svett) dunstar från en yta (kläderna eller huden) och därigenom stjäl energi, samt genom att effektivt leda värme från huden ut till ytan av ett plagg (vatten leder värme bättre än tyg, som vi oftast bär just för att det isolerar). Jag kan liksom inte begripa hur svett ska kunna kyla om den inte tillåts dunsta från kläderna. Ingen ska komma och påstå att den dunstar lättare genom 2-3 lager ylle + ett skalplagg än genom en tunn (vind-)skjorta, eller en underställströja. Cirkulerar fukten i de många plaggen och kyler på så sätt? Alla mina erfarenheter av kläder är att ju mer man tar på sig, desto mer svettas jag och desto mer olidligt varmt blir det. Detta har gällt ylle, syntet och dun. Jag får helt enkelt testa med mer kläder nu när det blir varmare, ska försöka följa receptet. Men det rimmar dåligt med mina tidigare erfarenheter.

Och det där du skriver Rungá om att torka ett ylleunderställ på kroppen medan du lagar mat etc, har du testat det i praktiken? Jag tycker det är nog svårt (omöjligt) att få ett syntetställ hyfsat torrt med den metoden, och alla som jämfört att torka ylle och syntet (t ex Coolmax eller Powerdry) vet vad som går fortast, och att skillnaden är stor. Understället torkar jag helst utanpå skalet, speciellt om det blåser. Om skalet är för blött brukar jag dra understället utanpå förstärkningsplaggen, så fukten fördelas i maximal mängd tyg, som sedan torkar snabbt pga större yta mot luften än om all fukt satt i ett enda plagg med liten yta. Oftast håller högstadiefysiken.

Strykarräven; sa:
Och det där du skriver Rungá om att torka ett ylleunderställ på kroppen medan du lagar mat etc, har du testat det i praktiken?
Första gången var bakom Skierfe 1989 med vita ullunderställ från Magazin Du Nord och mitt nyinköpa GTX och det förvånade mig att jag blev torr under skalet. Sedan har jag upplevt detta flera gånger.

Är det bara blåst så drar jag av jackan när jag stannar för att avfukta så fort som möjligt och drar på mig jackan när det känns kallt.

Regnar det så sitter allting på och då fungerar ju diffunderingen som sämst eftersom det är fuktingt utanför skalet.

Nu är det inte om 2-3 lager ull underställ, bara ett lager och skalet på det. Har man för mycket på sig så blir man aldrig torr. Sedan är det inte heller frågan om tid, hur snabbt det torkar.

Man kan även dra på en fleece tröja på ullunderstället och skalet på detta och även då torkar ullunderstället. utan att fleecen blir blöt. Men bara när man är väldigt lågaktiv :)

Allt beror på vädret. Men jag kryper aldrig in i sovsäcken med blöt underställ. Om det inte har torkat så åker det av och i en hög för sig.

På morgonen tar jag på de blöta ullunderstället, tar på skalet och börjar med morgonbestyren. Efter några timmar är jag torr, packer ihop och går iväg för att bli härligt svettig igen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Anders.. Vandring och fiske norr om Rogen Fjällvandring 4
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg