Vandring med vattentäta byxor?

nermander; sa:
NUI; sa:
Vore kul att få lite mer feedback på detta. Min erfarenhet är att mina Goretexkängor fortfarande är fuktiga efter 2-3 dygn hemma på skohyllan om de blivit genomblöta. Täta membran anses väl ganska allmänt försvåra torkningen.
Generellt kan man nog säga att om skorna är gjorda för att fukt inte ska tränga in så får fukten också svårt att tränga ut.
Hur många har erfarenhet av att kängor torkar över natten i tält utan att man tillför värme (t ex eldar)?

Hur skulle de torka? Fukten går över från de fuktiga skorna till den torrare luften, men om luften är mättad torkar de inte. För att skorna skall torka behövs antingen värme som tränger ut fukten eller luftväxling inuti skon.

Skor torkar lika dåligt om jag ställer dem på vårt varma hallgolv hemma (golvvärme). Om jag LÄGGER skorna ner torkar de snabbare, men inte om inte golvet är varmt. Värmen gör att luften rör sig och fukten ventileras ut.

Däremot kan skorna torka fort när man har dem på fötterna, då gör fötternas värme att fukten trängs ut (varmt och hög fuktighet gör att fukten transporteras mot den kallare och torrare utsidan).

(detta utgår från att man har skalkängor (jörn, lundhags (graninge?)) och då helst utan polstring eller liknande, mina är ett par lundhags scout, renare och mer avskalat än så finns det inte på marknaden just nu)

1. Töm skorna på allt (fötter, strumpor, sulor och eventuellt annat skit man kan tänkas förvara där).
2. Fyll skorna med torrt material av fuktuppsugande variant (bäst med torrt gräs eller liknande som man slipper ha med sig och kan läma efter sig utan skam annars kan man använda underställ, tidningspapper, värdefulla toapappret osv...allt beroende på hur viktigt det är att de ska vara torra och vad som finns att tillgå)
3. ta på dig lägerdojjorna eller vad man nu har och fixa med kvällsbestyr så som middag, loggbok, meterial och männskovård osv.
4. härifrån går meningarna isär tror jag:
alt a) Byt ut uppsugningsmaterialet mot nytt torrt innan du går och lägger dig.
alt b) Ta bort uppsugningsmaterialet och låt luften cirkulera fritt innan du sussar.
5. I med torra sulor, strumpor och fötter (du kan ha behövt ha dem med dig i sovsäcken även om de (speciellt fötterna är sura och luktar vämjeligt) men det är det värt)

Detta blir ju klart jobbigare på vintern och då kan man inte räkna med någon torkning om man inte håller kängorna över fryspunkten. dvs toka ur skorna det första du gör, fort fort fort, ha tort fräs eller lav eller motta eller vad skit du får tag på nära till hand och så av med kängan och i med skiten och gnugga runt ett tag tills känga "frusit", upprepa med andra foten.

(har du membrankängor kan du ju försöka med det här men för att vara realistisk skulle jag nog säga: kör med fuktspärr istället om du nu fått kängorna blöta.)

Hoppas det hjälper!

UL smitta är nära, det kan leda till tights ..*uuuh*... Tänkte mig packlite men avstod. Byxor tar mest styrk, man är på knä, sitter, plöjer fram genom vidbälten, skrapar mot stenar .
Undrar hur högländarna klarade av vinden med kilt? Den var kanske så blöt att den inte blåste upp.
Vad väger ett paraply? Finns det UL paraplyn?
Det finns ju de som går nakna, sett såna på fjället?

Tidigare har jag haft ett par Tierra (kanske var det cassin ridge) byxor. Minns inte om det var 2 eller 3-lagers goretex. Under dem shortsen från ett par zip-off byxor (haglöfs climatic). Sol och 25 grader och för att göra det ännu värre, vindstilla så gick jag i bara shortsen. Likaså om det är svag vind. Det skulle bli ordentligt svettigt om benen, även med neddragna dragkedjor.

Om det är mulet och 12 grader varmt kan jag tänka mig att jag hade på dem om det blåste lite. Med neddragna dragkedjor i sidorna så var det ok. Men det skulle väl mest vara om det blåste såpass att det kändes kyligt eller att det nyss hade regnat eller kändes som att det var på gång. Lite svettigt om benen blev det nog men inte mer än att man kan leva med det. 9 fall av 10 går jag i bara shorts.

Numera har jag ett par mountain equipment drilite byxor och jag upplever dem inte lika "varma". Dessutom mycket lättare. Om jag ska upp i fjällen lite senare, låt säga hösten skulle jag fundera lite på vilka jag tar med mig.

Mvh
Peter P.

Rungá; sa:
TIGHTS! Hej för helvete, det kan inte jag ha då tror alla jag är ett skäggig kvinna! Don efter person .. mej, byxor efter don...
Jörnkängor och skinnbyxor är vad som gäller. Men när skinnbyxorna väger 1.3 kg så har jag gått över till e-vent. Klättermusen Megin 735g. Förra sommaren satt dessa byxor på 12 av 15 dagar.
Shorts, gympadojor, tights, paraplyer och fjollkiltar ... nä .... det skall vara riktiga Feilidh Mhor ... eller åtminstone Feilidh Beag. Varför inte en Feilidh Mhor i GTX :)

Men hur funkar skinnbyxor, är de inte de någorlunda vattentäta och andas borde de väl göra?

Väl insmorda pallar skinnbyxor - getskinn, sydda i Pakistan, köpta på ITAB - flera timmars regn. Att getterna andades innan de blev skinn är själklart och skinnen diffunderar ganska bra. Alltså har ånggenomsläpp men när det är +24 är det rätt så mycket ånga.
Om jag får tag på lättare skinnbyxor så skulle jag använda dom. Fick ett pris på renskinnsbyxor utan fickor - 3000:- kr men jag vet inte vad de väger.
Skinn är kanske soft shell?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Anders.. Vandring och fiske norr om Rogen Fjällvandring 4
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg