Jag har läst hela tråden nu och hade tänkt åka dit ensam och vandra någonstans i Nepal i oktober.
Var där hösten 2015 och vandrade three passes i Everest regionen, vilket är en vandring jag rekommenderar istället för endast EBC. I denna vandring går du också upp till EBC, men du passerar även tre enorma pass, vilka du inte lär ångra om du tar dig upp för. Går du denna runda kommer du också till Gokyo, vilket du inte heller lär ångra att ha besökt. Dock bör du vara i relativt bra skick om ska gå dessa pass, då de är rätt tunga. Genom att inte gå rätt upp till EBC undviker du ofta de mest trafikerade lederna...
1. Vad gäller månad så utgår jag ifrån att du vill ha så klart väder som möjligt, och då är Oktober bra. Det började även väldigt snabbt sjunka nedåt i temperaturer då November närmade sig. Jag var ju där hösten efter jordbävningen, så för mig var det inte turistigt. Hade bergen helt för oss själv ofta jag och Australiensaren jag vandrade med...var magiskt... Vet inte hur mycket turism som kommit tillbaka, men ja, annars är väl Oktober populärast tycks det. Allmänt så kan du ju se hur det ligger till med monsunen om du vill undvika regn och ha klart väder. Det går från år till år. Anledningen till att de flesta går okt/nov är ju för att dessa månader har bättre förutsättningar för en väderleksmässigt trivsammare vandring.
2. EBC är ju THE TREK typ. Det är ju iaf en vecka där du befinner dig mitt ibland enorma berg. Det gör du inte på i närheten av samma sätt vid Annapurna vandringarna, för att jämföra med något i Nepal jag vet om. I Annapurna området och Sagarmatha parken kan du också vandra utan guide. Alla andra vandringar kräver de att du ska ha guide...vilket ju är bra för deras försörjning, men själv slänger jag ändå iväg alla pengar jag har så...vad var det Tom Waits sjöng nu igen...Money's just something you throw from the back of a train...gick ändå ABC med en kille jag lärde känna och kom väldigt bra överens med...Nepaleserna är underbart chill, ödmjuka och artiga och under ytan helt vilda människor...vad jag älskar den platsen...
Jag gick Annapurna BC också, under September, och det var också magiskt, men det är en lite "mysigare" vandring. Det är, jag vet inte, men typ tempererad regnskogs miljö lite. Mycket fjärilar, mycket färger, såg även apor o.s.v. Mycket vattenfall. Otroligt vacker vandring. Finns heta källor också, 3 pooler uthuggna i berget som fylls av vattnet från berget. Ligger precis bredvid en stormande flod. Är en otrolig plats. Och blodiglarna du får springa från på vägen ned och upp gör det bara ännu mer minnesvärt haha.
EBC är ju mer brutal miljö, särskilt då kommer upp över 4000m. Själv skulle jag rekommendera gå båda två...börja med ABC och sen gå tre passen...
Skulle även rekommendera att inte flyga till Lukla. Dels svindyrt, sen missar du en magisk miljö om du inte går från Jiri. Bara kullar och lokalbefolkning i en vecka. Och de flesta flyger till Lukla så vill du försöka slippa de större strömmarna lite så. Får du bra träning den veckan också, vilket hjälper för de höga passen. Går en buss till Jiri. Var lite svår att hitta när jag var där. Otroligt vacker väg att åka längs. Du kan sitta på taket
3. Äh, du behöver ingenting typ. Egentligen. Skaffa ett bra merinounderställ, själv har jag Expedition's varianterna från Devold och de är så bra. Då kommer du undan med att köpa nån halvkass sovsäck. Skulle rekommendera kängor, men det är inte nödvändigt...bara bättre...men ja, skor med stöd för vrister för säkerhets skull...en 40l ryggsäck ca, behöver inte mer...egentligen inte ens 40l, det är om vill ha med proviant. Du behöver inte köpa allt det folk, särskilt guide-företagen, skriver på internet att man behöver...en dunjacka är bra dock för när du har kommit fram till din destination om du vill vara ute och spatsera lite...du kan hyra allt du behöver, men jag skulle inte hyra en sovsäck...bedbugs...du kan fixa allt på plats i vilket fall...
Andra tips:
# Köp torkad frukt o.s.v att ha med dig som snacks. Finns stora påsar i super-marketsen i Kathmandu. Finns även snack bars med nötter, frukt o.s.v, våra favoriter blev "mountain man".
# Be stugvärdarna om Raxy. Det är deras hembränt. Be dem värma upp den för dig...värmer gott efter en dags hård vandring...Local Raxy? You want Local Raxy? Kommer de skratta.
# Finns ett falafel-ställe som heter "buddha wraps". Ligger ned en gränd. Har bästa falafel rulle jag någonsin ätit. Om du går dit, hälsa gärna killen, Manoj, som har det, från Anton. Går hitta via google. Han kanske skulle försöka flytta utomlands, så kanske inte finns kvar.
# För bland bästa pizza du någonsin ätit, och bästa drinkar du någonsin druckit, finns ett ställe som heter "mezze by roadhouse". Mycket vacker ute-terrass med utsikt bortåt kungliga palatset.
# Bättre cigaretter än Marlboro: Surya gold. Om du röker är det inte lätt att hitta cigaretter billigt på högre höjd...
# En kille jag hängde men var i Chitwan och blev sken-anfallen av en noshörning, min brorsa har också varit där och kollat på dem. Jag ska efter deras vittnesmål dit också, en dag...
# Du behöver knappast oroa dig för vatten (vid EBC). Det går dricka samma vatten som lokalbefolkningen dricker utan att använda piller för vattnet. Kanske någon enstaka kommer säga det inte är bra vatten, men det är mest sannolikt för denne vill tjäna pengar...inget fel med det (särskilt inte i ett av världens mest underutvecklade länder), men man kan ju köpa något annat av honom/henne istället...Undantagen med vatten gäller när du kommer upp till Gorakshep...där köpte till och med jag och Australiensarn vatten...
# Seriös solkräm, gärna 50spf. Även läppsyl med spf. Läppsylen är faktiskt väldigt viktig. Den torra luften och starka solen är mycket påfrestande för läpparna.
# Jag kunde fortsätta för evigt nästan, men jag antar att det sista får bli att ta en mountainbike och cykla runt i Kathmandu. Thamel till Bhaktapur till Kitipur och tillbaka. Bland annat får du en otrolig utsikt över stan från Kitipur. För detta kunde det nog vara bra om du har någon som känner stan med dig så du slipper hålla på med eventuell gps. Kathmandu är en underbar stad, bortsett föroreningarna.
Hoppas inte det här blev för mycket att läsa, jag bara tycker så mycket om Nepal att jag aldrig vill sluta prata! Hoppas du får det lika bra som jag hade det. Ta chansen att verkligen lära känna lokalbefolkningen, huvudsakligen är Nepaleserna så underbara, men de kan även ta dig ställen du kan äta grönsaksfylld buffel-lunga, chilistekt get-hjärna, samt alla andra möjliga kulinariska delikatesser det inte går beskriva hur gott det smakar...
PS. När jag var där fick folk bäras ned från hög höjd pga av sjukan. Ibland är det tydligen dålig förståelse om höghöjds-sjukan, ibland guider som stressar folk upp för fort. Låt inte en eventuell guide stressa dig upp. I övrigt täcker många försäkringar inte vandring på hög höjd.