Med säkerhetsåtgärder menar jag permanenta åtgärder. Den uppenbaraste är varningsskyltar vid de båda utryckningsvägarna; helt enkelt för att då vet man genast vad sirener innebär, och var de kommer ifrån.
Det finns annat; därvid kan man lära av anordningarna vid brandstationer.
Det handlar också om instruktionerna till poliser i utryckningstjänst, t ex att man inte sätter på sirenen alldeles innan man avser att köra mot rött ljus så att en cyklist hinner ut på överfarten
innan han hör något. Det tar trots allt någon sekund att reagera och värdera situationen när man inte ens ser den utryckande polisbilen.
Man kan också fråga efter meningen med att dra upp farten i 80-100 på en kort sträcka som strax följs av en 90-graderssväng ut på en större väg. Hur många tiondels sekunder vinner man då? Tänk om de kört ihjäl mig, då hade de ju kanske förlorat flera minuter.
Det finns annat; därvid kan man lära av anordningarna vid brandstationer.
Det handlar också om instruktionerna till poliser i utryckningstjänst, t ex att man inte sätter på sirenen alldeles innan man avser att köra mot rött ljus så att en cyklist hinner ut på överfarten
innan han hör något. Det tar trots allt någon sekund att reagera och värdera situationen när man inte ens ser den utryckande polisbilen.
Man kan också fråga efter meningen med att dra upp farten i 80-100 på en kort sträcka som strax följs av en 90-graderssväng ut på en större väg. Hur många tiondels sekunder vinner man då? Tänk om de kört ihjäl mig, då hade de ju kanske förlorat flera minuter.