• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

vållande till kroppsskada.

Med säkerhetsåtgärder menar jag permanenta åtgärder. Den uppenbaraste är varningsskyltar vid de båda utryckningsvägarna; helt enkelt för att då vet man genast vad sirener innebär, och var de kommer ifrån.

Det finns annat; därvid kan man lära av anordningarna vid brandstationer.

Det handlar också om instruktionerna till poliser i utryckningstjänst, t ex att man inte sätter på sirenen alldeles innan man avser att köra mot rött ljus så att en cyklist hinner ut på överfarten
innan han hör något. Det tar trots allt någon sekund att reagera och värdera situationen när man inte ens ser den utryckande polisbilen.

Man kan också fråga efter meningen med att dra upp farten i 80-100 på en kort sträcka som strax följs av en 90-graderssväng ut på en större väg. Hur många tiondels sekunder vinner man då? Tänk om de kört ihjäl mig, då hade de ju kanske förlorat flera minuter.
 
Visst ska man akta sig när man hör sirener, men man har ju trots allt lite reaktionstid. Sirener är ju ofta till en början nästan förvirrande innan man vet varifrån de kommer - och hur man bäst aktar sig.

Poliser får f ö bara passera korsningar i max 30 vill jag minnas och dessutom överhuvudtaget bara på ett sånt sätt så de inte kör på dem som kör för grönt.
 
Staffan: råka själv ut för svår olycka så får vi se hur du själv låter efter det och om du själv eller andra definierar det som klagomål eller inte.
 
Camoscio, gissar jag rätt i att du inte har körkort och inte kör bil? Många fotgängare och cyklister beter sig i trafiken på ett sätt som visar att de inte förstår att en bilist har en mer komplicerad trafikmiljö och sämre sikt. Att ge sig ut på ett övergångsställe bara för att någon trafikregel ger företrädesrätt är att utmana ödet. Ungefär som om jag när jag seglar på öppna havet skulle lita på att stora fartyg väjer bara för att jag går för segel och därmed har rätt till väg enligt nån sjövägsregel. Enda regel jag tillämpar är "jag har väjningsplikt". Den regeln är inte tryckt någonstans och lär aldrig bli det. Men den har visat sig fungera.

Vid en korsning med trafikljus är det lätt att som bilist vid en högersväng missa att fotgängarna/cyklisterna ologiskt nog får grönt samtidigt som en själv. Istället kan man råka ha uppmärksamhet riktad på att kolla att ingen bildåre/bankrånare kommer från vänster och kör mot rött. Andra bilister är största hotet mot bilister. Hittills har jag klarat mig från att bli inblandad i trafikolyckor - har tydligen tur i trafiken - bortsett från att jag en gång blev påkörd bakifrån efter att ha tvärnitat för en gående fyllerist som svajade ut och korsade vägbanan. Blev värst för den påkörande för hans kylare sprack medans jag bara fick en knappt synlig buckla på stötfångaren.

Mitt knep för att klara mig i trafiken är att räddhågat agera utifrån hypotesen att alla medtrafikanter är oförutsägbara idioter. Tack vare det känner jag mig oftast trygg på vägen.
 
Glömde att jag halvt kvaddade föräldrarnas bil på en ishal väg när jag var 18 och nybliven körkortsägare. Sådant befrämjar försiktighet framöver. :)
 
Normalt brukar jag inte kommentera inlägg av Mellpat. Detta får bli ett undantag.

Ärendet har varit i domstol. Bilisten fälldes och själv friades jag redan under förundersökningen,
ett halvår före rättegången.
Bilisten har inte överklagat domen. Så långt juridiken.

Jag skrev inte att jag gav mig "ut på ett övergångsställe bara för att någon trafikregel ger företrädesrätt". För det första cyklade jag inte på ett övergångsställe utan på en cykelöverfart,
eftersom jag inte cyklar på gångbanor.

För det andra så åberopade jag inte tyst inom mig någon "förkörsrätt", eller ens "väjningsplikt".
Jag missade något, mest beroende på bilistens beteende men troligen också p g a ett idiotiskt placerat träd. Det är första gången på över 50 år som cyklist i stadstrafik (varav många år i Stockholm) som jag är ens i närheten av något liknande missöde, och det beror till större delen på mig själv.

"att de inte förstår att en bilist har en mer komplicerad trafikmiljö och sämre sikt." Det är
inte sant. Det handlar om högersväng från höger körfält på höger sida
av en stor gata. Vid en sväng av detta slag behöver bilisten framförallt rikta sin uppmärksamhet framåt och snett åt höger, medan cyklisten behöver se snett bakåt, och dessutom framåt, eftersom det är mycket vanligt med (andra) cyklister som kör åt fel håll.

"Vid en korsning med trafikljus är det lätt att som bilist vid en högersväng missa att fotgängarna/cyklisterna ologiskt nog får grönt samtidigt som en själv. Istället kan man råka ha uppmärksamhet riktad på att kolla att ingen bildåre/bankrånare kommer från vänster och kör mot rött."

Lätt att missa!? Råka? De var inte grön pil utan disk. Då ska man veta.

Just i den här korsningen råkar det f ö vara mycket ovanligt att trafikanter på den mindre Gråbrödragatan *korsar* den stora Vasavägen (sväng är däremot vanligt),
och speciellt ovanligt att de korsar fyra filer
plus gång- och cykelbanor mot rött ljus; givet trafiksituationen klockan 9.58 en tisdag vore det närmast en prestation. Om bilisten velat röra till det ännu mer för sig kunde hon ha använt Mellpats argument. Nu räckte det med att hon inte hade sett mig.


Att andra cyklister ofta beter sig som idioter har jag länge utgått från och det är jag vaksam på.
Enbart på sträckan hemifrån mig till stadens cenrum, kanske 3 kilometer, finns fem ställen att vara speciellt uppmärksam på och det är cyklister som bär sig dumt åt på minst ett av dem varje gång.
Min uppfattning om bilister i Linköping (utom lastbilschaufförer och poliser) är däremot fortfarande god, men givetvis har jag blivit närmast absurt försiktig i vissa situationer, och jag hajar än idag till när något oväntat dyker upp till vänster om mig. Jag har t o m funderat på att skaffa en sådan där backspegel som man fäster i hjälmen.