Lite tankar och erfarenheter....
Hejsan,
Jo det där med vintertältning kan ju ställa helt andra krav än sommar dito om temperaturen dyker ner ordentligt. Om jag startar med den ursprungliga frågan, dvs om det funkar med dubbel sovsäck så har jag testat konceptet vid ett par tillfällen.
Bland annat hade jag och livskamraten med oss ett "dubbelsovsäck"-koncept på den senaste vinterturen. Detta då vi skulle vara ute i 23 dagar och ville vara mer flexibla än vad man är med en jättetjock vintersäck, som förvisso är hur skön som helst i -30 men väl svettig när sydvästvindarna blåser in. Vårat koncept gick ut på att vi har vår sommar"täcke" (påminner lite om dessa produkter
http://www.enlightenedequipment.com/revelation-1/) innanför två hopkopplade 3-säsongers dunsovsäckar.
Då vi hade -35 som kallast på turen utan att frysa speciellt mycket vill jag påstå att konceptet i sig funkar bra. Det finns dock ett par punkter att beakta:
1: Det är väldigt viktigt att det yttre lagret är riktigt lätt och tillräckligt stort, annars trycker man ju bara ihop det inre dunlagret. Detta är generellt sett enklare då man som vi kör med hopkopplade sovsäckar.
2: Ett annat beskymmer är att försöka säkerställa att de olika lagren inte glider omkring. Detta är givetvis ett mindre beskymmer om man stoppar en sovsäck i en annan, men om detta inte funkar pga punkt 1 så finns alltid risken att man vaknar mitt i nattten med bara ett lager kvar så att säga. Vi löste detta genom ett par strategiskt placerade stygn med fiskelina.
Så visst kan man köra med dubbel sovsäck även om det alltid finns en viss risk att man ligger och irriterar sig över att man inte köpte/tog med sig den tjocka vintersäcken om det blir riktigt kallt. Träffade faktiskt en snubbe i Alaska som aldrig hade med sig någon vintersäck på sina skidturer, han sov itället i sin toktjocka dunjacka+dunbyxa kombo och drog sen bara höstsovsäcken över sig som ett tjock täcke.....
Nästa fråga som var mycket välmotiverad är hur man ser till att sovsäcken håller sig torr. Mitt svar är att se till att man har FULL ventilation inne i tältet. Ju mer desto bättre!! Ser man bara till att få konstant genomströmning av luft håller sig både innertältet och sovsäckarna torra.
Och sist för att svara T0ker, jo troligtvis kommer du klara dig fin-fint med plasman.....men det kan ju alltid vara mödan värt att kolla in väderprognosen innan du ger dig av....kommer "sibirienkylan" kan det ju ledigt bli under -40 i mitten av Januari....
/ Stefan