Vadning

Om jag minns rätt var det Alep Basstajåhkå som var lite klurigt. Inte "krävande" som i "skitsvårt" kanske, men strömt murket vatten lite över knähöjd klassar jag personligen som "krävande".

Jag minns inte kartan men cirka 7 km in i Pastavagge från Rinim fastnade jag vid en jokk. Jag och 2 andra som kommit med samma båt slog läger, strax bredvid låg 2 herrar som väntat på lägre vattenstånd i 2-3 dagar om jag minns rätt. Dagen efter gick jag och de 2 som kom samtidigt med mig tillbaka till Rinim. Vi såg ett tält till med några som också låg och bidade sin tid.

En av de 2 herrarna var rätt bevandrad i Sarek och menade att Pastavagge normalt är en dal man tar i en dagsetapp. Han hade aldrig varit med om något liknande. Det var 2001 och jag vill minnas att det var en rätt regnig sommar i Sarek.

Hoppas jag slipper nåt liknande i år. :)

Mvh
Peter P.

Vi fastnade i Pastavagge 1989 vid Skaitatjsjåkkåtj, fick invänta lägre vattenstånd genom att slå läger och gå upp tidigt, men det var ändå ett krävande vad vid det tillfället.

Det bästa rådet man ändå kan ge är inte planera fast sig vid en enda färdväg som innebär att du måste över den jåkken utan har så mycket luft i planeringen att du kan tillåta dig en annan färdväg.

Se där, jag som hade bilden av Pastavagge som en promenad i parken då det kom till vadning (det är förhoppningsvis ändå normalläget). Men jag får tacka för att ni delade med av era erfarenheter; en frustande glaciärjokk är alltid ett ovälkommet hinder, särskilt om den är oväntad.

Jag kommer att komma in i Pastavagge från väster, så om Peter P:s situation skulle uppkomma får jag ta Pierikjaure-Sourva som reträttväg. 3 dagar i Pastavagge har jag inte råd med.

Se där, jag som hade bilden av Pastavagge som en promenad i parken då det kom till vadning (det är förhoppningsvis ändå normalläget). Men jag får tacka för att ni delade med av era erfarenheter; en frustande glaciärjokk är alltid ett ovälkommet hinder, särskilt om den är oväntad.

Jag kommer att komma in i Pastavagge från väster, så om Peter P:s situation skulle uppkomma får jag ta Pierikjaure-Sourva som reträttväg. 3 dagar i Pastavagge har jag inte råd med.

Det är vad den ena herren menade, att normalt ska det inte vara några problem. Som jag minns det (6 år sedan nu) så hade han vandrat genom Pastavagge ett otal gånger utan att stöta på några problem. Grundsten menar samma sak om jag minns hans beskrivning av Pastavagge.

Kanske kan det bli problem med tanke på den information som kommit hittils angående snöläget. Kan bli mycket vatten i jokkarna.

Trist bara att det var min första tur i Sarek, det blev tillbaks till Saltoluokta. Blir det samma sak i år igen får jag väl försöka igen om 6 år. Fast i år har jag mer valmöjligheter. Kanske är Pastavagge inte det bästa valet att ta sig in i Sarek. Det blir ju lite återvändsgränd om man blir fast där på grund av dåligt väder/vad.

Lycka till
Peter P.

Det går bra att vada i Pastavagge.Gått den delvis pga min fantastiska förmåga att gå fel(gått runt hela Äpar inkl fram och tillbaka i Pastavagge till Skårki),massor av vad som gått bra,max till låren/rumpan,bra grepp överallt.
A v misstag gått över jokken som rinner österut i Pastavagge (lulep-nånting) vid 06-tiden gick även det bra.
På väg till Suorva en jokk på slutet som var mycket vattenrik men vadade den uppe på fjället där den hade 3 grenar.

Inför sommarens vandring har vi "investerat" 24 GBP i ett sånt här:
Walker's Rope 8.1mm 20m

Visst väger det 840 g, men å andra sidan kan jag vara ganska säker på att min tjej inte flyter ifrån så långt om hon drillar i. Man vill ju gärna ha samma "headcount" efter turen som innan..

Låter som en utmärkt vadlina. Vi brukar använda en lina som är 25 m långt och bara 4 mm i diameter. Det är lite tunt, men för vadning funkar det utmärkt.

Vadlina en faktisk risk!

Vad man bör beakta när man använder vadlina är att den faktiskt även kan medföra en betydande fara. Om man ramlar och dras med i strömmen kan linan fastna i någon sten i jåkken vilket kan leda till att man sugs ner under vattnet och fastnar. Utan vadlina dras man med strömmen och kan förhoppningsvis föras mot stranden medan man med vadlinan fastnar utan möjlighet att ta sig upp. Att ohämmat förespråka vadlina som en säkerhetshöjande faktor för att genomföra svåra vad bör noga övervägas.
Vi använder aldrig vadlina av just den orsak som jag nämnde utan står hellre över ett riskabelt vad eller väljer annan väg.

Vad man bör beakta när man använder vadlina är att den faktiskt även kan medföra en betydande fara. Om man ramlar och dras med i strömmen kan linan fastna i någon sten i jåkken vilket kan leda till att man sugs ner under vattnet och fastnar.

Detta är utpräglat nonsens, vid vadning driver det inte omkring en massa lina i vattnet. Man vadar ALLTID med lätt sträckt lina. Den som säkrar matar ut eller drar in linan så att den knappt ens nuddar vattnet. Detta är en konst. Det gäller att linan är så spänd att den som är i bäcken inte flyter iväg samtidigt får den inte vara så spänd att det påverkar den som vadar, att dra denne eller ge för lite lina är en dödssynd.

Utan vadlina dras man med strömmen och kan förhoppningsvis föras mot stranden medan man med vadlinan fastnar utan möjlighet att ta sig upp.

Jo, utan vadlina förs man med strömmen, och i bästa fall klarar man sig med att bli nedkyld och kanske med skrapsår och blåmärken, i värsta fall slås man medvetslös och drunknar.

Med vadlina är man omedelbart säkrad och kan ta sig iland med aktivt stöd från ens partner på land. Man flyter inte iväg i v f inte någon längre sträcka. Den som går i kull, stoppas praktiskt tagt omedelbart, kan känna att hon eller han är tryggt fäst, och förblir inte bara vid medvetande, utan kan stärkt av adrenalinskjutsen, kämpa sig in medan den på land hjälper till och halar in lina och i värsta fall drar. Det är något helt annat än att handlöst kastas från sten till sten.

Finns det någon risk då att vadlinan fastnar. Nej, skulle jag säga, hanteras linan korrekt är risken minimal. En sträckt lina nuddar knappt vattnet.

Att ohämmat förespråka vadlina som en säkerhetshöjande faktor för att genomföra svåra vad bör noga övervägas.
Vi använder aldrig vadlina av just den orsak som jag nämnde utan står hellre över ett riskabelt vad eller väljer annan väg.

Jag tror du har missförstått vadlinans funktion. Dess främsta syfte är att rädda liv om olyckan är framme, om man går ikull. Den påverkar egentligen inte ens förmåga att vada. Däremot räddar den en från att flytta iväg och skadas om olyckan är framme. Vadlinan är som flytvästen i småbåtar eller säkerhetsbältet i bilen, en säkerhetsattiralj som räddar liv. Går man leder som man vet kan ha knepiga vad bör det vara en självklar del av ens utrustning.

Jag har själv aldrig vadat med vadlina och har alltså inga egna erfarenheter. Men jag antar att vadlina ,som det mesta, har både för och nackdelar.

Ray Jardine beskriver i sin bok Beyond Backpacking på s 358 "A roped drowning". Kort sammanfattat: Några klätterkompisar till honom skulle korsa en bäck ovanför ett vattenfall i Yosemite. De använde sitt klätterrep med sele, den ene vadade och den andre säkrade på stranden. När vadaren gick omkull höll repet honom nedpressad under vattnet. Den som säkrade vågade inte släppa ut mer rep pga av vattenfallet nedanför. "The force on the rope was unimaginable". Först sedan kamraten på stranden riggat ett vinschsystem orkade han dra i land den döda kroppen.

Ett exempel på hur olyckliga omständigheter i kombination ledde till att vadlinan inte var någon hjälp. Det betyder naturligtvis inte att killen hade klarat sig bättre utan vadlina eller att man aldrig skall använda vadlina. Det betyder inte heller att man alltid skall använda vadlina. Som vanligt får man använda omdömet i enskilda situationer. Men kunskap om vad som kan hända är ju en bra input för omdömet.

Jörgen

Jörgen Fjaderlatt.se;311211 sa:
När vadaren gick omkull höll repet honom nedpressad under vattnet. Den som säkrade vågade inte släppa ut mer rep pga av vattenfallet nedanför. "The force on the rope was unimaginable".

— hmm, det låter exceptionellt, hade inte "repet hållit honom nedpressad under vattnet" hade han om jag förstår dig rätt störtat utför vattenfallet. Mina tankar går till att det finns folk som strypts av säkerhetsbältet i krockande bilar.

Mot bakgrund av att "kraften på repet var otänkbart stark" borde de nog inte ha vadat där och i sådana lägen sällar jag mig till Klingström ovan. I vissa lägen är det bättre att vända eller ta en annan väg. Något vi faktiskt gjort flera gånger när vi stött på vad som vi bedömt som farliga eller omöjliga oavsett vadlina. Den som tror att man med vadlina klar av alla vad hur svåra, snabba eller djupa de än är misstar sig. Däremot kan man gå något svårare vad med än utan eftersom man har en annan säkerhetsmarginal, eftersom man inte flyter iväg.

— hmm, det låter exceptionellt, hade inte "repet hållit honom nedpressad under vattnet" hade han om jag förstår dig rätt störtat utför vattenfallet. Mina tankar går till att det finns folk som strypts av säkerhetsbältet i krockande bilar.

Ja, att vada strax uppsröms ett vattenfall verkar redan i första läget dumdristigt.

Och precis som Per skriver så bör man väl heller inte vada där strömmen ser ut att kunna skapa mycket starka krafter. Eftersom man inte på förhand kan veta exakt hur starka måste man vara överdrivet försiktig även om man har rep.

Människor är mjuka, svaga och långsamma.

Angående rep vid vad....

Jag skulle säg att det är lika viktig att den som säkrar repet vet vad han gör... I militära sammanhang(ingen erfarenhet i Sverige) så använde vi grövre rep. Faran med någon som går/simmar över en ström och dras med är när den andre börjar dra i repet. Då tenderar den som sitter i repet att dras under vattenytan(motströms) och drunknar. Vad man ska göra är att istället för att dra in honom, är att föra honom in till kanten med med hjälp av strömmarna och spänt rep. Då håller han sig ovan ytan och kan ta sig i land.

Kanske andra linor, tunnare fungerar bättre. Samt skulle jag tro att de flesta vaden här inte är så breda..

Men ha det i åtanke innan ni använder rep vid svåra vad!

Binda fast det i sten eller träd skulle jag aldrig göra, hur ska jag få bort det sedan, lämnas det kvar?

//A

Håller fullständigt med dig, och kanske bra att tippsa om det för alla som inte har åkt vattenskidor eller liknande :)

Du har helt rätt, repet är endast till för att få tillbaka den som drullar i till kanten han/hon startade från. Det ger varken någon support eller räddar från drunkning. Binda fast i sten/träd är väl ingen vits alls med. Ende möjligheten vore ett dubbelt rep om man är ensam, som man sen kan dra över, som man gör om man firar ner i klättring. Fast dels finns det inte många träd i fjället, och dels så är det som sagt inte tänkt som statisk punkt, utan den som säkrar försöker hålla linan över vattnet utan att spänna, och är redo att springa nerför jåkk-sidan och hjälpa den blöta kamraden komma i land.

Det ovannämda med att krossa förre ett vattenfall låter som fel vägval i första hand. Dummheter alltså.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonah Dörrsjöarna vadning? Fjällvandring 0
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
Wolfred Vadning i Sarek Fjällvandring 5
Christoffer_123 Vadning Sarek i början av juli Fjällvandring 5
john76 Korta vadare, tillfällig vadning Fjällvandring 2
Leif Vajmo Vadning av Tukijåhkkå (Duvggejåhkå) i Padjelanta? Fjällvandring 7
emil. Bästa lösningen för vadning i Sarek? Fjällvandring 19
gerritholl Vadning i västra Padjelanta, del X. Fjällvandring 1
undvall Vadning av Sitoätno? Fjällvandring 5
bjarv EFTERLYSES: Sarek- Vadning Vid Rissajavrre Fjällvandring 3
pal2 Tältplatser/vadning i Kaskasavagge? Fjällvandring 14
eyck Ytterst lätt sko för vadning Fjällvandring 9
grodanbolle Hur få tätt vid skorna för vadning? Fjällvandring 24
avslutat medlemskap1105 Gamajåhkå, vadning Fjällvandring 7
Kalle G Vadning från Riksgränsen mot Vadvetjåkka? Fjällvandring 3
JonathanW Vandring & vadning med hund Fjällvandring 2
Vadning i Valfojåkka Fjällvandring 15
Masa Vadning på sträckan Kaiseepakte - Keb ? Fjällvandring 14
0399 vadning Fjällvandring 4
mekelund Vadning Miellätno Fjällvandring 6
L-O SAREK-Vadning i rapadalen!!! Fjällvandring 4
grodanbolle Vadning i Sarek? (rapadalen) Fjällvandring 8
tingdahl Vadning över Ráhpajåhkå & Sarvesjåhkå Fjällvandring 10
Vadning av Mielätno vid Alkajaure Fjällvandring 7
mr.murphy Vadning över Kaskasjohkka??? Fjällvandring 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg