• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

vad tittar ni på vid dator köp?

T.ex. när man vill montera en klient i rack? Det kan ju vara så att det sitter en massa andra saker i racket, och så ska man dit med en dator också. Då verkar det lite dumt att ställa en desktoplåda ovanpå racket när man istället kan sätta dit en rackmonterad klient?

Jag har inga som helst problem att föreställa mig att det finns en massa situationer där man vill ha en rackmonterad dator med klient-OS på. Den kan ju ur "funktionssynvinkel" vara en server, men där man inte har behov av server-OS:ets extra funktionalitet (eftersom hela "serverfunktionen" ligger i applikationen man kör).
 
Ja, alltså när man har rackmiljö av andra skäl än just nätverkslösningen. Dvs om det finns gott om annan utrustning, styrsystem inom industri - eller studiomiljöer.

Vi levererar utrustningar som innehåller PC för användargränssnittet och databashantering och lite annat, och sådana utrustningar kan det finnas mer än 10 av i en fastighet, de sitter ihop med nätverk och skulle ha kunnat haft en del av sitt elsystem i rack - fast det har de nu inte, och pekskärmen PC:n är ändå integrerade... I vissa specifika fall har vi dock rack.

ED: ja, Nermander hann visst också svara.
 
Vad är det för typ av verksamhet och varför rackmonterar ni klientmaskiner eller kör ni server funktion på klient OS.. jag är nyfiken
Vi gör applikationer som hanterar undertextning (subtitling) för TV stationer. Varje kanal stationen sänder (som skall ha vårt subtitle system) behöver oftast en dator med en av våra applikationer, tid synch kort (läser tidkod från videosignalen) och ev. grafikkort för att 'bränna' in texterna i bild (vanligt här i sverige). I vissa fall kan man köra flera kanaler på en dator, men det gör man nästan aldrig. Om en dator brinner upp så vill man inte att 4 kanaler skall förlora textning, därför kör man nästan altid en dator per kanal med ett par reserver i standby. Sen tillkommer några fler för att integrera med TV stations sändingssystem och video komprimeringsystem.

Verkan våra applikationer eller hårdvarans drivrutiner har några som helst krav på Windows OS, så kunden har noll nytta av server OS och vill inte betala för det. Redundans sköts via tcp/ip av våra egna applikationer så vi har inte ens nytta av raid system.

Vår största installation består av ca 50 datorer för ett system på 40 kanaler. Det hade varit en ganska saftig kostnad om man hade tvingats ha server OS på dem alla, till absolut ingen som helst nytta för någon. Bortkastade pengar...
 
jag är så van vi traditionella servermiljöer så jag är väl lite blind för andra sätt att bygga.. vi har aldrig satt en klientmaskin i servermiljö, därav min förvirring.. nu har vi inte studios och sånt i vår kundportfölj så det kan bero på det oxå.
 
Vår största installation består av ca 50 datorer för ett system på 40 kanaler. Det hade varit en ganska saftig kostnad om man hade tvingats ha server OS på dem alla, till absolut ingen som helst nytta för någon. Bortkastade pengar...


det skulle vara kul att räkna på ett virtualiserat system istället, 50 maskiner kör man relativt lätt på 3 servrar med riktigt bra failover. men det är skitsamma, jag vet inte detaljerna men det skulle vara kul.
 
det skulle vara kul att räkna på ett virtualiserat system istället, 50 maskiner kör man relativt lätt på 3 servrar med riktigt bra failover. men det är skitsamma, jag vet inte detaljerna men det skulle vara kul.

Problemet är väl dels redundansen (vad händer om en maskin rasar?) och sen är ju synkningen antagligen något som behöver mer eller mindre "realtidsprioritet" (vilket jag inbillar mig är lite jobbigt med virtualisering). Frågan är ju om ens synk-kortet går att virtualisera?
 
Trial-program installerade i nya datorer/laptopar

Anledningen till att många windows-datorer/laptopar är billiga eller har lägre pris beror på att många mjukvaruföretag betalar för att få sina program installerade i dem. Det blir på ett sätt reklam för mjukvaran. Nackdelen är att dessa applikationer slöar ner datorn. Så trots en splitterny dator kan den kännas redan långsamt och också svårt att avinstallera dem efterom de har redan rört i registret i Windows.
 

avslutad210712

Gäst
du får ursäkta en idiot.. men när har man en typisk "klient i rackmiljö" ?

visst när man kör tunna klienter och sånt men då installerar man inte klient OS direkt på servern..

Japp faktiskt. Vi kör ett hyfsat stort prestanda-labb på drygt 60 maskiner med tunna klienter som arbetar mot varsin rackmonterad (egentligen blademaskiner) maskin som kör ett klientos. Kan tyckas lite konstigt men vi vinner framförallt när det gäller arbetsmiljön för studenterna. Helt tyst och inte alls speciellt varmt i labbet och framförallt slipper vi att folk "tar med" sig datorena eller komponenter från dem.