• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

vad tittar ni på vid dator köp?

Läste du inte hela inlägget? Det är ju just det jag sa att vi numera gör.

jo, jag läste.. när du skriver att märkesdatorerna har skit installerat så är det märkesmaskiner i konsument segmentet, märkesmaskinerna i "proffs" segmentet har inte det problemet.. det ni köper är "hpd" maskiner och det kanske funkar för mindre företag och fixare men det går inte att jämföra med en märkesmaskin i "proffs" segmentet.. jmf, black n decker och festool, det är skillnad men det kostar naturligtvis lite mer.
 
Köp en Mac.

Jag gick över från PC till Mac för ett och ett halvt år sedan. Det är tammetusan det bästa jag gjort (nåja, att göra ungarna var trevligt också). Inget krångel, skitbra programvaror som följer med, virusfritt, högkvalitativa komponenter, bra skärm, snygg och tyst burk som man blir glad av att se, apbra tangentbord där knapparna faktiskt sitter fast, bra batteritid och du kan utan problem köra windows parallellt, om du skulle vilja (jag gjorde det i ett par månader , sedan avinstallerade jag Windows för jag använde det aldrig...), bra batteritid och prestanda.

Apples produkter är inte jättebilligast, men du får faktiskt ganska bra pris för den kvalitén. Och utslaget på tre år är skillnaden i pris försumbar.

Det är väl bara om du är spelnörd som PC är ett bättre alternativ.
 
jo, jag läste.. när du skriver att märkesdatorerna har skit installerat så är det märkesmaskiner i konsument segmentet, märkesmaskinerna i "proffs" segmentet har inte det problemet.. det ni köper är "hpd" maskiner och det kanske funkar för mindre företag och fixare men det går inte att jämföra med en märkesmaskin i "proffs" segmentet.. jmf, black n decker och festool, det är skillnad men det kostar naturligtvis lite mer.
Vi köper från Litech. Upplever dem som mer proffsiga än några av de större bolagen. Bl a HP och Dell vägrar installera annat än server OS på sina rackburkar. Om vi levererar ett system till en kund som består av 20st rackdatorer med vår mjuk och hårdvara så blir det en jättekostnad för kunden om alla ska ha server OS. En helt onödig kostnad då våra system har inga krav på server OS. Ingen aning om de säljer sina rack burkar utan OS, men ingen av oss har lust att sitta och steka 20 burkar innan leverans.
Märkesmaskiner i proffs segment tycks anta att alla rackburkar är servrar och behöver server OS. En ganska oproffsig inställning tycker jag.
Edit: Vi har tvingats köpa konsument burkar på kundens begäran bara för att slippa server OS kostnaden, där av erfarenheten av dem. Nu med Litech så har vi inte de problemen.
 
Vi köper från Litech. Upplever dem som mer proffsiga än några av de större bolagen. Bl a HP och Dell vägrar installera annat än server OS på sina rackburkar..

det där stämmer inte.. jag vet att båda nämnda har märken kan leverera högprestanda maskiner utan server os, nu vet jag inte vad du menar med racer men till tung grafisk bearbetning, CAD och konstruktion så finns det utan server os.. men nu närmar vi oss ett område där det kan finns en liten vinst med specialmaskiner, ställs specifika krav på utrustningen så håller jag med om att inte alltid märkestillverkarna når helt fram på klientsidan, dom är mer begränsade.
 
nu vet jag inte vad du menar med racer
Racer? Nej nej... Rack... datorer för rackmontage. Klart att de säljer högprestanda burkar utan server os, men inte 1u eller 2u burkar som är gjorde för rackmontage. Ok, de har kanske skärpt sig på sista tiden, vi har varit nöjda med Litech rätt länge nu så vi har inte tittat, men en snabb titt på bägge nämnda märkerna ska kan jag inga hitta datorer för rackmontage utan server OS.
 
Köp en Mac.

Jag gick över från PC till Mac för ett och ett halvt år sedan. Det är tammetusan det bästa jag gjort (nåja, att göra ungarna var trevligt också). Inget krångel, skitbra programvaror som följer med, virusfritt, högkvalitativa komponenter, bra skärm, snygg och tyst burk som man blir glad av att se, apbra tangentbord där knapparna faktiskt sitter fast, bra batteritid och du kan utan problem köra windows parallellt, om du skulle vilja (jag gjorde det i ett par månader , sedan avinstallerade jag Windows för jag använde det aldrig...), bra batteritid och prestanda.

Apples produkter är inte jättebilligast, men du får faktiskt ganska bra pris för den kvalitén. Och utslaget på tre år är skillnaden i pris försumbar.

Det är väl bara om du är spelnörd som PC är ett bättre alternativ.

Jag kan bara instämma; jag har kört OS X i drygt tre år nu utan något allvarligare krångel. Vad många inte tänker på är att man med OS X egentligen inte behöver så många extra programvaror; de flesta klarar sig långt med t ex iPhoto, garageband, iMovie m.fl. Därtill är det (fortfarande) en i princip virusfri miljö och vill man så kan man ju ha Windows installerat, antingen på en egen partition eller köra virtuellt med t ex Parallells.
I höstas uppdaterade jag från Leopard till Snow Leopard. Uppdateringen kostade 298 kr och gick väldigt smidigt utan krångel med att skriva in serienummer eller autenticeringsprocesser.

Prismässigt ligger de lite högre, men är ofta egentligen inte dyrare än motsvarande win-dator.

För färgkritiskt arbete har dessutom OS X en rad fördelar mot iaf Vista, som ur den synpunkten uppvisade en hel del svagheter. Hur win 7 presterar på den punkten låter jag vara osagt.

Men återigen, allt beror ju på vad man tänkt göra och vill man bara ha möjligheten att kunna surfa lite och kolla mail så duger en win-burk för några tusenlappar.
 
Racer? Nej nej... Rack... datorer för rackmontage. Klart att de säljer högprestanda burkar utan server os, men inte 1u eller 2u burkar som är gjorde för rackmontage. Ok, de har kanske skärpt sig på sista tiden, vi har varit nöjda med Litech rätt länge nu så vi har inte tittat, men en snabb titt på bägge nämnda märkerna ska kan jag inga hitta datorer för rackmontage utan server OS.

ibland undrar man om man läser det man vill läsa.. men visst, rackmonterade.. dock köper vi aldrig någonsin servrar med OS på servern, jag visste inte ens att man kunde köpa servrar över "minsta" segmentet som var förinstallerad med OS.. Sen är det väl inte litech direkt fulmontage som andra företag som jag inte ens tänker nämna namnet på, det är lätt att missförstå på nätet..
 

avslutad210712

Gäst
Racer? Nej nej... Rack... datorer för rackmontage. Klart att de säljer högprestanda burkar utan server os, men inte 1u eller 2u burkar som är gjorde för rackmontage. Ok, de har kanske skärpt sig på sista tiden, vi har varit nöjda med Litech rätt länge nu så vi har inte tittat, men en snabb titt på bägge nämnda märkerna ska kan jag inga hitta datorer för rackmontage utan server OS.

Eeeeee inte vet jag om jag missförstått något men vi köper alla våra servrar utan OS och sen kan vi installera vilket OS vi vill på dem oavsett om det är server eller arbetsstation-OS. Och de finns både i 1U och 2U med rackmonteringskit. Om de sen är högprestandabukrar eller ej låter jag vara osagt men nog brukar servrar kunna prestera rätt bra förutom på grafiksidan.

Fast nu var kanske inte trådskaparen ute efter en rackmonterad burk........
 
Eeeeee inte vet jag om jag missförstått något men vi köper alla våra servrar utan OS och sen kan vi installera vilket OS vi vill på dem oavsett om det är server eller arbetsstation-OS. Och de finns både i 1U och 2U med rackmonteringskit.
Utan OS går ju att köpa... Men vi vill inte sitta o installera OS på 20 burkar. Klart att man inte skulle behöva installera manuelt på varje burk, men det tar tid i vilket fall. Vill man ha klient OS (typ XP / Windows 7) på rackburkar får man antingen göra det själv eller välja bort stora märken.
Fast nu var kanske inte trådskaparen ute efter en rackmonterad burk........
Jo, kanske spårade ur lite, men jag står på mig vad gäller mitt urpsrungliga uttalande att märkesdatorer (iallafall konsumentdatorer som jag tror trådskaparen är intresserad av) brukar altid komma med en härrans massa förinstallerad skit som sinkar datorn.
 
På den dator jag köpte till sonen för ca ett år sen (HP) så fanns det en massa skit. Men egentligen var det väldigt lite av detta som verkligen var installerat, det var däremot medlevererat CD-skivor och diverse länkar fanns för nedladdning/installationer av "förmånliga" provlicenser.

När det gäller proffs/konsumentdatorer så har jag viss erfarenhet av att man tar mer betalt för samma grejer av företag, för att det går. Har köpt ett antal Dell genom åren och det har varit alltifrån enklare kontorsburkar, CAD-datorer till server. Köpte dock en som jag skulle ha hemma, och då ville jag ha lite halvhyfsade prestanda till bästa pris, och det var en klar skillnad på vad man fick för pengarna om man valde ur den linje som riktar sig mot privata konsumenter. På den var det inte heller några gratisprogram i onödan och snacket om att proffsdatorerna var dyrare för samma prestanda för att allt var så utprovat tyckte jag haltade - nya grejor och PC-grejer i allmänhet är ju aldrig beprövade sedan åratal - då är de ju pensionsmässiga. Datorn hemma var ju standardprylar rätt igenom och på komponentnivå var det väldigt svårt att hitta skillnader. Nu var dock det här ett antal år sen, så jag kan inte säga hur det är idag i just det avseendet. Jag minns inte ens hur gammal min dator hemma är, det var dock innan det började komma processorer med flera kärnor, och jag tror den är klart mer än tre år, (kanske en P4 2,7G). Den äldsta dator jag haft i bruk faktiskt.
Numera hänger den på ett litet nätverk t o m.
Håller dock med om att de många eller få gratisprogram man ändå "riskerar" att få medlevererade, är jäkligt irriterande, det borde verkligen var så att man kunde slippa den "reklamen" på den dator man köper ny. Halva anledningen till att datorer blir pensionsmässiga är ju att de blir mjukvarumässigt nedlastade eller snarare nedlusade, och det tar ju numera en evighet att installera om rubbet, dvs formatera och in med OS och de program man ändå vill ha.
 
Utan OS går ju att köpa... Men vi vill inte sitta o installera OS på 20 burkar. Klart att man inte skulle behöva installera manuelt på varje burk, men det tar tid i vilket fall. Vill man ha klient OS (typ XP / Windows 7) på rackburkar får man antingen göra det själv eller välja bort .

jag fattar inget.. ni köper rackmonterade servrar, installerar klient OS, det låter jättekonstigt. Vad är det för typ av verksamhet och varför rackmonterar ni klientmaskiner eller kör ni server funktion på klient OS.. jag är nyfiken