• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

vad tittar ni på vid dator köp?

Linux är inget att vara rädd för

Klarar din 4-åring att välja en bra Linuxdistribution och installera den? ;)
Det är ju den biten som är det bökiga för normalanvändaren som köper en dator med operativsystemet förinstallerat.

Det är lite av en myt att det skulle vara svårare att installera Linux på en maskin. Det fins massor av distar som är helt grafiska och faktist enklare att installera än xp. Windows 7 är däremot föredömligt enkelt att installera

Va kul att min 4åring blev så poppis bland alla data-nördar :)
Tror inte att han skulle klara av att installera XP själv heller så den frågan blir besvarad med det

Mandriva, ubuntu, suse eller liknande är otroligt enkla att installera. De nya Mac os-en är också ok. Fast jag e ju lite knas som "började" (ja efter zx-81, abc-80, vic 64, vic 120, Amiga 4000) med Mac. Köpte en Power-PC som min första riktiga maskin... gick lös på ca 40 tusen. Sprang cirklar runt PC på den tiden. Sen blev det PC för mig också, följt av Linux/ pc paralellt.
Nu är man mest sugen på mac för att man då kan få en quad med massor av minne och ssd-diskar till ett, hmmmm, hyffsat pris. ooops blev lite OT

Prova linux. det e helt ok. jag gillar Mandriva eller Ubuntu mest.

BZ
 
Fast det är ju lite grann så att om det verkligen är så att fördelarna med Linux överväger och folk går över till det, så är det där virus och liknande problem kommer att finnas...

Nja, Linux har ju en annan arkitektur, vilket gör att det på så vis blir svårare för virus att göra skada. MS börjar väl komma ifrån det nu med Vista och Win7, men XP var det väldigt många som alltid körde som administratör (vilket innebär att ett virus som kommer in via den användaren kan smitta hela datorn).
 
Jag vågar nog lova att om MS produkter hade haft samma historia och spridning som Linux hade virushotet varit väsentlig mindre.
Unix i stort har väl iofs många användare totalt sett även historiskt men det har ju inte varit samma typ av användare och inte lika enkla nätverkslösningar.
 
man gör inte virus mot linux eftersom spridningen blir så liten, man siktar in sig på systemet där man får bäst spridning, så enkelt är det.. när det gäller säkerhetsluckor så är linuxdistrubutionerna inte på något sätt bättre än ms..

sen är det helt ointressant vilket som är lättast att installera, tanken är väl att man INTE ska behöva installera, det ska fungera från butik, packa upp, svara ja/nej på några frågor och sen ska det funka.
 
Kanske inte något som passar trådstartaren, men om man är ute efter en lite mer högpresterande dator med bra skärm så är mac inte ett dumt alternativ. Att de är dyra är en sanning med viss modifikation; jämför man t ex den nya 27" imacen med motsvarande hopiplock-pc så är nog faktiskt macen t o m billigare. Det många glömmer är just skärmen som jag var inne på tidigare; imacen har en 27" IPS LED-skärm. Många gör dock misstaget att bara räkna på själva burkens komponenter + en billig skärm. Jag tror det beror på att många bara väger in skärmens storlek och kanske upplösning, emedan det i själva verket kan vara väldigt stora skillnader på skärmar med samma upplösning i olika prisklasser (beroende naturligtvis på vilken teknik de använder).

Detsamma gäller om man jämför t ex märkeslaptops från premiumsegmenten. En macbook pro ligger t ex i samma prisklass som HP´s motsvarande "värsting".
 
Jag sitter nu på en gammal P4 (gammal som gatan i dagens mått mätt för de som inte vet, helt klart veteranstatus) som jag kör ubunto (linux) på...och macken (g4/OS X 1.4) som står till vänster om denna samt den mycket nyare windows xp maskinen som står till höger är båda avstängda.

Jag har testat en del (utan att vara bra på det på nått sätt, jag vill bara att grejerna ska fungera) och kan utan omsvep säga att linux är det bästa för den som bara vill slippa problem och kunna ägna sig åt annat.

Mitt råd är att köp nån gammal Windows xp burk på bagatmarknaden för 500-1000kr och sedan köra Ubunto (eller nån annan användarvänlig linux distrubution) på den. Lägg de extra pengarna på en biljett till vassijaure istället.
 
Min dator som jag har nu köpte jag på Komplett.se... utgick från någon av deras datorer och uppgraderade sen del för del så som jag ville ha den i deras konfigueringsfunktion. Leverans någon vecka efter... Jäkligt smidigt!
 
Själv är jag mer intresserad av bränsleförbrukning, räckvidd, acceleration, lastbarhet, förarmiljö etc. För det är det som styr hur bilen är att använda till vardags. Möjlighet att serva själv står rätt högt på listan också, att behöva lämna in på verkstad för att byta glödlampa är inget vidare.


det var väl det som var lite av min poäng, jag ville ta min ringa datakunskap ett steg till. alltså själv kunna förstå och se varför bilen accar 0-100 så fort, att den drar mycket eller lite bensin, samt ungefär hur långt man kommer på en tank.. tycker det känns bättre att själv kunna räkna ut och bilda sig ett hum om sådant än att behöva lägga allt förtroende i händerna på nån provisionsavlönad hemelektroniksäljare alt. bilförsäljare..

sån där teknikens-värld-journalistik tycker jag är ganska trist i längden, roligare om man har möjlighet att snöa in på och gå till botten med något ämne. lära sig lite om orsak och verkan. men det är ju jag det..:)
 
det är roligt hur vi ser på datorer, vissa ser dom som bestående och andra ser dom som rena förbrukningsvaror. jag skulle personligen ha mycket svårt att ha en dator mer än 2 år.. det är lite som att inte byta kalsonger..blää..