• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

vad tittar ni på vid dator köp?

Jag är ju rätt konservativ antagligen, men tycker att bärbara har flera nackdelar, samt ger sämre prestanda till givet pris. Jag ogillar tangentborden som oftast är mindre och inte "standard" och jag tycker en skärm gärna får vara 22"...

Men om man tycker att bärbarheten är en bra sak, eller åtminstone vill kunna ha datorn på två alternerande orter, så är det förstås så att en stationär dator är väldigt mycket sämre att bära...

Sen är det väl så att "märkesdatorer" inte är just dyrare än andra. Pricerunner osv kan väl få avgöra inkpsställe och möjligen vilken dator som det till slut blir - när man bestämt vad som är lagom och kan jämföra dess specifikation, typ dell mot hp eller whatever...
Garantivillkoren (dess längd) kan definitivt också skilja när man är nere och jämför pris i slutänden.
 
Bärbar och bra skärm

Jag som slutat spela spel, som kräver bra prestanda, tycker att en bra skärm är bland det absolut viktigaste på en laptop.

Laptop:
Jag tycker inte att en stationär dator är ett alternativ mer. Det är så skönt att ha trådlöst nätverk och kunna ta med datorn till soffan eller köket på ett enkelt sätt. Man behöver inte heller nån dedikerad plats med skärm och kablage m.m.

Skärm:
Kolla noga att upplösningen är OK, dvs bättre (högre värde) än 1280x nånting. Jag har 1440x900 på min 14" hemma och det känns ganska lagom. Min jobblaptop har 1920x1200, jag har då den tillsammans med en separat skärm som är primär. 1920-upplösning blir lite för litet och ansträngande för ögonen för min smak. Ju högre upplösning desto mer "real estate" får du så du slipper scrolla i fönster och annat, mer plats på skärmen helt enkelt.

Kolla också att skärmen inte har dålig betraktningsvinkel. Det är lätt att flytta sig i sida och se hur det ser ut om du sitter lite snett eller vinklar skärmen. Det ska inte vara så känsligt. Flickvännens MacBook är väldigt bra ur det hänseendet. Det är en sak jag är besviken över på min DELL Vostro 1400. Sen är skärmen en s.k. TrueLife blank skärm vilket ser fräckt ut i butik men jag stör mig som f*n på reflexer när man sitter nära fönster eller vid nån ljuskälla på kvällen. Skulle jag välja igen så skulle skärmen vara matt som på min DELL Latitude E6500 (jobbdator).
 
Själv så gillar jag no name burkar, dvs ej av något märke men har plockats ihop av någon leverantör. Problemet med märkesdatorerana jag har haft att göra med genom jobbet är att de nästan altid kommer med så jäkla mycket skräp installerad. Det är 90 dagars testversioner av allt möjligt skit, det är antivirus program som sölar med burken till förbanalse, mängder av processer (program) som körs hela tiden i bakgrunden så att man knappt har nån datorkraft kvar. Vi köper numera bara datorer från leverantörer som snickrar ihop själv och ger oss endast standard Windows utan en jäkla mussa trams.
Vad det gäller Vista så är det ett virus i sig. Gör allt vad du kan för att slippa få en dator nedsmittad av den.
 
En sak som många kanske inte tänker på är skärmen. Det är rätt stor skillnad på olika skärmar avseende t ex betraktningsvinklar, färger etc. Nu beror det såklart på vad man ska göra men håller man på mycket med bilder så är det en sak att tänka på och i princip är det så att man får vad man betalar för när det gäller skärmar.

Mycket generellt kan man säga att skärmar som marknadsförs med "snabba svarstider" på någon ms inte är särskilt bra ur färghänseende. De är ofta billiga och är utrustade med enklare tn-paneler. De funkar dock bra för "vanligt" datorarbete som de flesta håller på med. Håller man på med foto så är de dock inte särskilt bra. För spel lämpar de sig dock pga att de är snabba. De har i regel smala betraktningsvinklar och färger förändras beroende på från vilken vinkel man tittar på skärmen. Priser någon tusenlapp.

I andra änden finns svindyra skärmar som vid första anblick inte har så "imponerande" prestanda (utifrån vad som vanligtvis marknadsförs som svarstid, kontrast etc). De är dock väldigt färgstabila, har hårdvarukalibrering, har stora betraktningsvinklar och kan återge stora färgrymder. Priser mellan 10000-45000 ungefär.

Sen finns det skärmar i hela det spektrat.

De dyraste skärmarna är oftast inget val för privatpersoner men det kan vara bra att känna till att det kan skilja mycket från skärm till skärm och om man är fotointresserad så kan det vara värt att lägga någon tusenlapp extra på en bra skärm. Jag tog mig själv råd att skaffa en Eizo för runt 12000 och upplevde skillnaden som natt och dag, men måste också ha en riktigt bra skärm för det jag gör.

Men håller man inte på med foto/färgkritiskt arbete så kommer man betydligt billgare undan, jag har dock rätt ofta varit med om bekanta som satsat rätt mycket pengar på en dator och sen köpt en skärm från det billigaste segmentet och sen varit missnöjda. Allt beror på vad man ska göra med datorn.
 
Själv så gillar jag no name burkar, dvs ej av något märke men har plockats ihop av någon leverantör. Problemet med märkesdatorerana jag har haft att göra med genom jobbet är att de nästan altid kommer med så jäkla mycket skräp installerad. Det är 90 dagars testversioner av allt möjligt skit, det är antivirus program som sölar med burken till förbanalse, mängder av processer (program) som körs hela tiden i bakgrunden så att man knappt har nån datorkraft kvar. Vi köper numera bara datorer från leverantörer som snickrar ihop själv och ger oss endast standard Windows utan en jäkla mussa trams.
Vad det gäller Vista så är det ett virus i sig. Gör allt vad du kan för att slippa få en dator nedsmittad av den.

men sluta köp konsumentmaskiner så slipper du problemet du har med testversioner dessutom får du riktig garanti på grejerna.
 
Linux behöver inte vara svårt i dagsläget. Min 4åring kör linux (på en laptop från 1999, ritar och pusslar)... så jag tror att de flesta klarar det :)

Klarar din 4-åring att välja en bra Linuxdistribution och installera den? ;)
Det är ju den biten som är det bökiga för normalanvändaren som köper en dator med operativsystemet förinstallerat.
 
En sak som kan vara värd att tänka på är att USB 3.0 precis kommit ut på marknaden, vilket är något jag skulle ha i bakhuvudet om jag gav mig ut för att shoppa ny dator som är tänkt att hålla många år framöver. Än så länge är det visserligen få enheter som har stöd för den nya standarden, men om datorn är tänkt att användas en lång tid framöver är det något som kan komma att kännas som en brist. Värt att påpeka är också att USB 3.0 med största sannolikhet kommer vara bakåtkompatibel med 2.0. Alltså att du kan koppla in en ny pryl (kamera, mp3-spelare m.m.) i en gammal dator (USB 2.0), men din dator kan komma att kännas föråldrad.
Än så länge är det så pass nytt att det är långt från självklart att en dator är utrustad med 3.0.

Nu skulle jag själv knappast hosta ur mig en massa extra pengar för att få en dator utrustad med USB 3.0, utan istället komplettera med ett kontrollerkort för någon hundralapp den dagen behovet uppstår. Men om jag står och väger mellan två datorer skulle 3.0-standaren vara en avgörande faktor.

Lär även gnälla lite om alla nyköp av datorer. Att köpa en top-of-the-line dator i hopp om att den ska hålla flera år framöver, men sen när den börjar kännas lite trött förpassa den till garderoben lurad och ränna ner till elektronikjätten för att köpa en ny ännu bättre dator. Det är lite som att köpa en ferrari för att sitta fast i innerstadens rusningstrafik och sen när det egentligen är dax för service istället skicka den till skroten. Det är att betala dyra pengar för kraft som aldrig utnyttjas och på grund av bristande tid/ork/kunskap köpa nytt istället för att underhålla.

När datorn börjar kännas "trött" kan en första åtgärd vara att installera om operativsystemet. Ut med allt gammalt skit och börja om på ny kula helt enkelt. Datorn kommer upplevas som avsevärt mycket snabbare då.
Räcker det ändå inte kan man trycka in mer minnen och en extra hårddisk (kör nya disken som systemdisk), vilket kommer göra datorn snabbare än någonsin. Det är en uppgradering som kostar kring tusenlappen ger datorn en livslängd på några år till för normalanvändaren.

Men visst, man behöver kunskap/tid/ork för att göra detta. Har man inte det själv kan man lämna in datorn till den lokala datorbutiken eller muta kvartersnörden (den där finniga typen med intel-tshirt du vet) med pizza och några brukar joltcola.
Genom att uppgradera och underhålla istället för att köpa nytt sparar du på miljön då produktionen av nya datorer leder till en hyggligt stor miljöpåverkan. Du sparar även en hel del pengar och för det du sparar kan du unna dig en extra resa till sarek eller ett par nya fräsiga långfärdsskridskor (som du visserligen inte behöver, men har mycket större glädje av än ett prestandamonster till dator).

Klarar din 4-åring att välja en bra Linuxdistribution och installera den? ;)
Det är ju den biten som är det bökiga för normalanvändaren som köper en dator med operativsystemet förinstallerat.

Ja, istället för att göra ett aktivt val och klicka fyra gånger och svara på tre frågor för att installera ex. ubuntu, följer dom istället med strömmen och sitter fast i ett träsk av dagligt underhåll med uppgraderingar och jakt på program och virus.

/xely - som slängde ut windows för många år sen och tycker att installation och uppgradering av program på macen är omständigt (central distribution saknas).
 
Otroligt tacksam att man får ta del av all information!! Oerhört värdefullt!!

Snål som man är tänkte jag besöka våra elektronik kedjor runt den 22;a-23dje januari, är det någon gång på året det brukar gå att få något mer på köpet, är min erfarenhet att det är just då.

Jag ska läsa igenom tråden i lugn och ro innan dess.

Klart är att det "måste" bli en bärbar.
Jag tillhör nog genomsnittsanvändaren. Dock spelar jag aldrig spel. Min nuvarande blir lite halvtrött frammåt slutet när jag tömmer hela minneskortet med bilder och redigerar /döper om dom, det är lite irriterande. Att kunna titta på tv i datorn och att koppla upp sig med mobilt bredband står på önskelistan.


Nu fick jag ju massa nyttig bonus-information, men ursprungstanken med tråden var:

Att få grepp om vilka "nyckel-prestanda" man ska titta på och vad dom gör för mig (datorn) i praktiken.

Kikar man, som hyfsat intresserad, på en ny bil (bilmotor) tittar man på; cylindervolym, kw (Hkr), vridmoment osv. men kanske inte bryr sig om kamvinklar, komprissionsförhållanden etc.

min idé var att inom det här området försöka få ett hum om vad man som hyfsat insatt datoranvändare tittar på för fakta och vad dom gör i praktiken. samt vad man inte behöver grotta ner sig i.
 
Senast ändrad:
Klarar din 4-åring att välja en bra Linuxdistribution och installera den? ;)
Det är ju den biten som är det bökiga för normalanvändaren som köper en dator med operativsystemet förinstallerat.

Förmodligen ja! Om man väljer någon av de mest populära distributionerna, så garanterar det att det blir en som är lätt att använda. Och installerar man sedan från Live CD helt enligt mallen, och så behöver man bara acceptera de installationsförslag som systet kommer med, och det klarar en 4-åring utan problem!

Däremot brukar det ju vara mycket större problem för personer som är inköra i Windowsträsket, speciellt när det gäller installation av program, där de alltid försöker sig på krångliga installationer från hemsidor. Generellt sett så klarar personer som inte tidigare har erfarenhet av dator (barn resp. äldre) att hantera Linux-system mycket bra.
 
Kikar man, som hyfsat intresserad, på en ny bil (bilmotor) tittar man på; cylindervolym, kw (Hkr), vridmoment osv. men kanske inte bryr sig om kamvinklar, komprissionsförhållanden etc.

Själv är jag mer intresserad av bränsleförbrukning, räckvidd, acceleration, lastbarhet, förarmiljö etc. För det är det som styr hur bilen är att använda till vardags. Möjlighet att serva själv står rätt högt på listan också, att behöva lämna in på verkstad för att byta glödlampa är inget vidare.
 
Jag anser att en MacBook är fin att ha. Att ta steget och lämna Microsofts produkter kändes lite konstigt men nu efter något år så saknar jag inte Windows precis. Och skulle man sakna det så finns det relativt enkla sätt att lösa det hela på.
 
Ja, istället för att göra ett aktivt val och klicka fyra gånger och svara på tre frågor för att installera ex. ubuntu, följer dom istället med strömmen och sitter fast i ett träsk av dagligt underhåll med uppgraderingar och jakt på program och virus.

/xely - som slängde ut windows för många år sen och tycker att installation och uppgradering av program på macen är omständigt (central distribution saknas).

Fast det är ju lite grann så att om det verkligen är så att fördelarna med Linux överväger och folk går över till det, så är det där virus och liknande problem kommer att finnas... Det kan man bara undvika genom att använda det som de flesta tycker är det sämre valet oavsett vem som nu är leverantören. Sen om det är ett val som styrs av marknadsföring osv är möjligen en annan femma.