En sak som kan vara värd att tänka på är att USB 3.0 precis kommit ut på marknaden, vilket är något jag skulle ha i bakhuvudet om jag gav mig ut för att shoppa ny dator som är tänkt att hålla många år framöver. Än så länge är det visserligen få enheter som har stöd för den nya standarden, men om datorn är tänkt att användas en lång tid framöver är det något som kan komma att kännas som en brist. Värt att påpeka är också att USB 3.0 med största sannolikhet kommer vara bakåtkompatibel med 2.0. Alltså att du kan koppla in en ny pryl (kamera, mp3-spelare m.m.) i en gammal dator (USB 2.0), men din dator kan komma att kännas föråldrad.
Än så länge är det så pass nytt att det är långt från självklart att en dator är utrustad med 3.0.
Nu skulle jag själv knappast hosta ur mig en massa extra pengar för att få en dator utrustad med USB 3.0, utan istället komplettera med ett kontrollerkort för någon hundralapp den dagen behovet uppstår. Men om jag står och väger mellan två datorer skulle 3.0-standaren vara en avgörande faktor.
Lär även gnälla lite om alla nyköp av datorer. Att köpa en top-of-the-line dator i hopp om att den ska hålla flera år framöver, men sen när den börjar kännas lite trött förpassa den till garderoben lurad och ränna ner till elektronikjätten för att köpa en ny ännu bättre dator. Det är lite som att köpa en ferrari för att sitta fast i innerstadens rusningstrafik och sen när det egentligen är dax för service istället skicka den till skroten. Det är att betala dyra pengar för kraft som aldrig utnyttjas och på grund av bristande tid/ork/kunskap köpa nytt istället för att underhålla.
När datorn börjar kännas "trött" kan en första åtgärd vara att installera om operativsystemet. Ut med allt gammalt skit och börja om på ny kula helt enkelt. Datorn kommer upplevas som avsevärt mycket snabbare då.
Räcker det ändå inte kan man trycka in mer minnen och en extra hårddisk (kör nya disken som systemdisk), vilket kommer göra datorn snabbare än någonsin. Det är en uppgradering som kostar kring tusenlappen ger datorn en livslängd på några år till för normalanvändaren.
Men visst, man behöver kunskap/tid/ork för att göra detta. Har man inte det själv kan man lämna in datorn till den lokala datorbutiken eller muta kvartersnörden (den där finniga typen med intel-tshirt du vet) med pizza och några brukar joltcola.
Genom att uppgradera och underhålla istället för att köpa nytt sparar du på miljön då produktionen av nya datorer leder till en hyggligt stor miljöpåverkan. Du sparar även en hel del pengar och för det du sparar kan du unna dig en extra resa till sarek eller ett par nya fräsiga långfärdsskridskor (som du visserligen inte behöver, men har mycket större glädje av än ett prestandamonster till dator).
Klarar din 4-åring att välja en bra Linuxdistribution och installera den?
Det är ju den biten som är det bökiga för normalanvändaren som köper en dator med operativsystemet förinstallerat.
Ja, istället för att göra ett aktivt val och klicka fyra gånger och svara på tre frågor för att installera ex. ubuntu, följer dom istället med strömmen och sitter fast i ett träsk av dagligt underhåll med uppgraderingar och jakt på program och virus.
/xely - som slängde ut windows för många år sen och tycker att installation och uppgradering av program på macen är omständigt (central distribution saknas).