avslutad210712
Gäst
På den dator jag köpte till sonen för ca ett år sen (HP) så fanns det en massa skit. Men egentligen var det väldigt lite av detta som verkligen var installerat, det var däremot medlevererat CD-skivor och diverse länkar fanns för nedladdning/installationer av "förmånliga" provlicenser.
När det gäller proffs/konsumentdatorer så har jag viss erfarenhet av att man tar mer betalt för samma grejer av företag, för att det går. Har köpt ett antal Dell genom åren och det har varit alltifrån enklare kontorsburkar, CAD-datorer till server. Köpte dock en som jag skulle ha hemma, och då ville jag ha lite halvhyfsade prestanda till bästa pris, och det var en klar skillnad på vad man fick för pengarna om man valde ur den linje som riktar sig mot privata konsumenter. På den var det inte heller några gratisprogram i onödan och snacket om att proffsdatorerna var dyrare för samma prestanda för att allt var så utprovat tyckte jag haltade - nya grejor och PC-grejer i allmänhet är ju aldrig beprövade sedan åratal - då är de ju pensionsmässiga. Datorn hemma var ju standardprylar rätt igenom och på komponentnivå var det väldigt svårt att hitta skillnader. Nu var dock det här ett antal år sen, så jag kan inte säga hur det är idag i just det avseendet. Jag minns inte ens hur gammal min dator hemma är, det var dock innan det började komma processorer med flera kärnor, och jag tror den är klart mer än tre år, (kanske en P4 2,7G). Den äldsta dator jag haft i bruk faktiskt.
Numera hänger den på ett litet nätverk t o m.
Håller dock med om att de många eller få gratisprogram man ändå "riskerar" att få medlevererade, är jäkligt irriterande, det borde verkligen var så att man kunde slippa den "reklamen" på den dator man köper ny. Halva anledningen till att datorer blir pensionsmässiga är ju att de blir mjukvarumässigt nedlastade eller snarare nedlusade, och det tar ju numera en evighet att installera om rubbet, dvs formatera och in med OS och de program man ändå vill ha.
För oss spelar det mindre roll att det följer med en massa eftersom vi blåser alla burkar och installerar om dem enligt vår egen standard.
När det gäller Dell så är det så att man nästan alltid får mer prestanda för pengarna om man köper från konsumentlinjen än om man köper från företagslinjen. Det man vinner (som företag alltså) på att köpa från företagslinjen är att Dell lovar en viss livslängd vilket gör att man vet att man kan använda samma "image" när man installerar maskinen även efter några månader eftersom hårdvaran är densamma.