Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen?

Precis. Jag är ute i naturen just för att vara ute i naturen. Att elda med ved är liksom inget som ingår i min "njutning". Men det kanske beror på att vi har braskamin hemma så jag får min skörd av eldande där på vintern.

Jag vill ha komfort när jag är ute. Att elda med ved är inte komfort för mig, komfort för mig är att kunna laga och äta middagen och ha diskat klart på en timme. Sen kan jag spatsera runt i skogen och njuta av naturen. Det handlar inte om att ha bråttom, det handlar om att lägga tiden på det man vill lägga den på.

Visst kan jag förstå att vissa vill lägga tiden på att sitta och pilla med en eld och ta hand om sotiga kokkärl, men de verkar inte förstå att det finns folk som inte vill lägga tiden på det.

Jag tycker nog att jag kan förstå detta. Det inledande anförandet i denna tråd syntes förstå det, eftersom det skiljde på två synsätt.

Att få undan matlagningen kvickt för att sedan gå ut i skogen tycks förutsätta att matlagningsmomentet ute inte kan vara ute-kontemplativt i sig, liksom pysslet med pinnar och ved. Detta pysslande är, kan det väl hävdas, en utedimension som är tydligare än gaskranen. som ganska många har hemma både inomhus och på sin utegrill.

Vedköket inbjuder till närkontakt med skog och mark. Att känna hur torr eller fuktig ett potentiellt bränsle kan vara.

En fin, väl använd kniv är något kontemplativt, liksom fina yxor. De är ens vänner, som underlättar ens arbete. Man kan smeka dessa redskap, och beundra dem.

Kolla täljknivarna från Mora. Inte en enda med parerstång - utom barnkniven... Se https://morakniv.se/produktkategori/knivar/slojdknivar/taljknivar/
Pararstången kan vara i vägen när man täljer fint.

Men jag inbillar mig att finlir-täljande inte är det man ägnar sig åt då det handlar om överlevnad och hävdar igen att överlevnadsknivar borde har en rejält tilltagen parerstång. Slöjdverktyg kan för mej få vara utan.
Olika verktyg för olika ändamål.
Tror inte många finslöjdar med F1/S1/A1:eek:r....

/Patrik

Men jag inbillar mig att finlir-täljande inte är det man ägnar sig åt då det handlar om överlevnad och hävdar igen att överlevnadsknivar borde har en rejält tilltagen parerstång. Slöjdverktyg kan för mej få vara utan.
Olika verktyg för olika ändamål.
Tror inte många finslöjdar med F1/S1/A1:eek:r....

/Patrik

Hugger man med kniven kan man kanske slinta. Men det är kanske inte ett normalt bruk?

Du har kanske en nisch där, för att starta en egen knivfirma?

Annars är väl Fällkniven MB kniven för dig? Se https://www.fallkniven.com/kniv/mb-modern-bowie/
Eller denna: https://www.fallkniven.com/kniv/sk6l/

Mora "Black" eller "Survival" har ett mer uttalat fingerskydd än Fällkniven F1. Se bild.

På Mora Garberg är fingerskyddet inte lika påfallande.

Något som jag tycker är svårt att förstå är varför Mora inte helt sonika gjorde en fulltånge av Mora Black med ett hål för fånglina istället för att gå i riktningen mot Kansbol med Garberg.

Jag upplever att både Kansbol och Garberg har sämre handtag än Black och även jämfört Moras hantverkarknivar (d.v.s. ergonomiskt sett). Samma slags handtag finns nu även på Eldris.

Bilagor

• Mora vs Fällkniven.jpg
    Mora vs Fällkniven.jpg
    57.2 KB · Visningar: 284
Mora "Black" eller "Survival" har ett mer uttalat fingerskydd än Fällkniven F1. Se bild.

På Mora Garberg är fingerskyddet inte lika påfallande.

Något som jag tycker är svårt att förstå är varför Mora inte helt sonika gjorde en fulltånge av Mora Black med ett hål för fånglina istället för att gå i riktningen mot Kansbol med Garberg.

Jag upplever att både Kansbol och Garberg har sämre handtag än Black och även jämfört Moras hantverkarknivar (d.v.s. ergonomiskt sett). Samma slags handtag finns nu även på Eldris.

I mina ögon dessa finger skydd i dimension "för litet" respektive "ännu mer för litet" men får lita på att jag kommer ihåg att använda min fånglina/snörstump istället.
Men ibland är man lat - jag ska ju bara skära av detta repet - ett enda snitt och trär inte i öglan - då vore ett bra fingerskydd värdefullt för mej.
Med lite klurigt ingenjörstänk borde man kanske kunna konstruera ett avtagbart skydd så har man möjlighet att båda ha och inte ha det.
Visst en lite pryl som man kan tappa bort men har ma det alltid monterat utom vid finslöjd så borde det ju funka, i alla fall för mej.

/Patrik

Appropå något annat, du skriver ofta "en" och "tocket" är det något dialektalt? Inget fel alls, bara undrar🙂
Ogillar att använda "man" som allmänt tilltal eftersom det defacto är en mänsklig hane, vilken är fullt tillräckligt norm utan den lilla förstärkningen. Dessutom dialektalt :).

"Tocket" är en gammaldags tillbakasyftning, ett i mina ögon trevligt litet ord som borde användas mer, så jag har adopterat det ;).

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg