Jo, så är det ju. Ju fler komponenter och mer teknik, desto mer kan gå sönder. Kanske skulle jag satsa på en höghjuling, eller kanske en enhjuling ? Dom är ganska enkla i konstruktionen. Problemet blir var jag skall hänga på väskorna .du har letat upp 5 cyklister som har precis de delar du vill ha. grattis du är inte den enda som kör på svårfunna delar och eventuellt kommer få avbryta din resa om du får problem du inte kan lösa. eftersom du har bestämt dig för att ha samma delar som nån på nån blogg, så förstår jag inte varför du frågar. Du har bestämt dig för dom delarna från hans blogg, du frågar om dom är bra och alla säger nej, då svarar du kaxigt att jo dom är visste bra för en på en blogg har dom...
Och ja, dynamon hade jag tagit bort. Ska man trampa sig fram med tungt lastad cykel så behövs inte ytterligare motstånd. Även den är svårreparerad och om den går sönder cyklar du med extra motstånd plus massa onödig vikt. Större chans för hjulhaveri också känns det som, fler saker som kan gå sönder på en del. Finns lätta billiga lampor med över 100 timmars batteritid. De funkar bra för mig, då har man ljus på lägerplatsen också utan att behöva sitta och trampa eller bära en extra grej(dynamolampa + batterilampa = onödigt).
Nja, jag har inte letat upp några cyklister som har just de komponenterna jag har använt mig av i min konfiguration, däremot har jag läst om ett antal långfärdscyklister som har de komponenter jag valt att använda mig av i min cykel, av den enkla anledningen att om det fungerar för dom, då borde det fungera för mig, eller hur ?
Sedan undrar du varför jag frågar ? Uppenbarligen finns det mer än en sanning och jag vill (ånyå) ha andra infallsvinklar på frågeställningarna, men jag trodde mig redan ha nämnt det. Sedan är det ju så här att det slutgiltiga beslutet tas av mig, det är ju ändå jag som skall betala (och använda) cykeln, eller hur ?
Vad det gäller dynamon kan jag i sak hålla med dig, men jag vill vara säker på att jag syns om jag skulle cykla i mörker. Dessutom är vikten i sammanhanget försumbar enligt mitt menande, då cykel med mig och packning kommer att uppgå till 140 kg.
Sedan tycker jag nog inte att jag är speciellt "kaxig " i min argumentation, jag bara argumenterar emot dig (och andra) för att försöka driva diskussionen framåt.Jag tror snarare att du uppfattar mig som " Kaxig " bara för att jag argumenterar emot dig.
EDIT: Jag glömde nämna (om det nu enbart är det som är " fel " i min konfiguration, så går det att i efterhand byta ut det hydrauliska bromssystemet, mot ett sådant " V " bromssystem som ni förespråkar, utifall att jag någon gång skulle få för mig att vilja cykla till Kapstaden. (Men jag tror nog jag är lite för gammal för ett sådant äventyr på en cykel, däremot fullt tänkbart på motorcykel).
Senast ändrad: