Hej Koga Signature!
Jag gratulerar dig till din nya Koga. Jag hoppas att du blir lika nöjd med den som jag är över min. Själv köpte jag 2002 en Koga World Traveller hos Åby Cykel & Motor i Mölndal. Cykelaffären hade under början av 2002, ett flertal gånger, en annons med bild på cykeln ute i Göteborgs-Posten. Jag fångades av annonsen och efter några veckor tog jag mig till affären. När jag fick höra priset, 19.700, började jag tveka. Det var mycket pengar. Men jag gjorde slag i saken och köpte cykeln, och med packväskor och diverse saker i klädväg så slutade summan på drygt 24.000 kr. Jag kunde nog fått en likvärdig cykel till ett betydligt lägre pris, men jag kollade inte upp det.
Jag införskaffade även en cykelkärra, en Burnley Nomad, och den har jag använt till och från på mina cykelsemestrar. Mest till. Jag vet att det blir mer vikt att släpa på när jag har med kärran på mina turer. Jag tar med mig lite mer saker då, bl.a. en ihopfällbar stol. Det blir ju så att jag får gå i många uppförsbackar, men det gör inget för det kan vara skönt att få vila från sadeln emellanåt. Jag väljer det extra slitet för att ha det lite bekvämt när jag rastar.
Under min första cykelsemester, som varade en dryg vecka, så fick jag domningar handflatorna. De domningarna fanns kvar i en tre- fyra månader efter hemkomsten. Jag ändrade efter det på styrets läge så att jag fick en lite mer upprätt sittställning än tidigare. Och efter det så har inte haft några domningar, trots längre turer efter det. Så att prova fram en sittställning som känns bra för en och som håller för många mil i sadeln är viktigt.
Efter två år bytte jag från originalsadeln till en Brooks B 17. Vilken har fungerat bra för mig. Jag använder oftast vanliga shorts och har inte provat cykelbyxor med vaddering.
Jag var 54 år då jag köpte cykeln och började med cykelsemestrar. Jag arbetade då så mina fyra första cykelsemestrar sträckte sig som mest över två veckor. 2008 fick jag avtalspension från Volvo Personvagnar och den sommaren var jag ute på en längre tur som sträckte sig över sex veckor och 300 mil. Jag hade köpt kartböckerna över Sverigeleden och fick då med något som kallas Sverigepasset. På Sverigepasset finns 25 orter som ligger utefter Sverigeleden. På dessa orter kan man uppsöka ett stämplingsställe och få en stämpel i passet. Jag har tre rutor kvar att få en stämpel i. Platserna är Vimmerby, Lessebo och Kalmar. Får se om det blir av att jag ger mig iväg och fullbordar ifyllandet av kortet.
2012 gjorde jag min hitintills längsta tur som sträckte sig så här: Göteborg – Mariestad – Karlstad – Höljes – Särna – Sveg – följde E45 upp till Karesuando - Haparanda – Boden – Piteå – Norsjö – Ruskträsk – Umeå – Stockholm – Göteborg. Det blev 447 mil fördelat på 51 etapper och utförda på 57 dagar. Cykeln fungerade perfekt hela tiden.
Backspegel som jag har på cykeln satt på från början. Det är mycket bra att ha en backspegel så att man har koll på bilar som kommer bakifrån. T. ex. om du befinner dig på en smal landsväg och ser att två långtradare kommer att mötas där du befinner dig på vägen så kanske man kan svänga åt sidan för att underlätta det mötet. Jag har gjort så flera gånger och jag har på känn att det har uppskattas av förarna. Backspegeln tillverkas av Busch & Müller och heter Cycle Star 901. Jag såg på nätet att cykeldennis säljer den. Det finns givetvis andra speglar men den har funkat bra.
Det jag bytt på cykeln, förutom sadeln, är slitdelar som bromsbelägg och vajrar till broms- och växelreglagen. Skumgummit på styrhandtagen har efter utslitning bytts till nya. Har cyklat c:a 1600 mil på Kogan. Jag uppskattar de många växelkombinationerna som man har tillgång till. Det gör det möjligt att hitta en lämplig växel i alla lägen, exempelvis i skiftande motvind. Cykeln är väldigt stabil med packning på, vilket gör att man känner sig trygg i hög fart i branta utförsbackar. Kogan var dyr i inköp och man kan säkert hitta billigare alternativ, som fungerar lika bra som den. Men jag är helnöjd och ångrar inte att jag köpte den.
Mvh Hans-Åke
Jag gratulerar dig till din nya Koga. Jag hoppas att du blir lika nöjd med den som jag är över min. Själv köpte jag 2002 en Koga World Traveller hos Åby Cykel & Motor i Mölndal. Cykelaffären hade under början av 2002, ett flertal gånger, en annons med bild på cykeln ute i Göteborgs-Posten. Jag fångades av annonsen och efter några veckor tog jag mig till affären. När jag fick höra priset, 19.700, började jag tveka. Det var mycket pengar. Men jag gjorde slag i saken och köpte cykeln, och med packväskor och diverse saker i klädväg så slutade summan på drygt 24.000 kr. Jag kunde nog fått en likvärdig cykel till ett betydligt lägre pris, men jag kollade inte upp det.
Jag införskaffade även en cykelkärra, en Burnley Nomad, och den har jag använt till och från på mina cykelsemestrar. Mest till. Jag vet att det blir mer vikt att släpa på när jag har med kärran på mina turer. Jag tar med mig lite mer saker då, bl.a. en ihopfällbar stol. Det blir ju så att jag får gå i många uppförsbackar, men det gör inget för det kan vara skönt att få vila från sadeln emellanåt. Jag väljer det extra slitet för att ha det lite bekvämt när jag rastar.
Under min första cykelsemester, som varade en dryg vecka, så fick jag domningar handflatorna. De domningarna fanns kvar i en tre- fyra månader efter hemkomsten. Jag ändrade efter det på styrets läge så att jag fick en lite mer upprätt sittställning än tidigare. Och efter det så har inte haft några domningar, trots längre turer efter det. Så att prova fram en sittställning som känns bra för en och som håller för många mil i sadeln är viktigt.
Efter två år bytte jag från originalsadeln till en Brooks B 17. Vilken har fungerat bra för mig. Jag använder oftast vanliga shorts och har inte provat cykelbyxor med vaddering.
Jag var 54 år då jag köpte cykeln och började med cykelsemestrar. Jag arbetade då så mina fyra första cykelsemestrar sträckte sig som mest över två veckor. 2008 fick jag avtalspension från Volvo Personvagnar och den sommaren var jag ute på en längre tur som sträckte sig över sex veckor och 300 mil. Jag hade köpt kartböckerna över Sverigeleden och fick då med något som kallas Sverigepasset. På Sverigepasset finns 25 orter som ligger utefter Sverigeleden. På dessa orter kan man uppsöka ett stämplingsställe och få en stämpel i passet. Jag har tre rutor kvar att få en stämpel i. Platserna är Vimmerby, Lessebo och Kalmar. Får se om det blir av att jag ger mig iväg och fullbordar ifyllandet av kortet.
2012 gjorde jag min hitintills längsta tur som sträckte sig så här: Göteborg – Mariestad – Karlstad – Höljes – Särna – Sveg – följde E45 upp till Karesuando - Haparanda – Boden – Piteå – Norsjö – Ruskträsk – Umeå – Stockholm – Göteborg. Det blev 447 mil fördelat på 51 etapper och utförda på 57 dagar. Cykeln fungerade perfekt hela tiden.
Backspegel som jag har på cykeln satt på från början. Det är mycket bra att ha en backspegel så att man har koll på bilar som kommer bakifrån. T. ex. om du befinner dig på en smal landsväg och ser att två långtradare kommer att mötas där du befinner dig på vägen så kanske man kan svänga åt sidan för att underlätta det mötet. Jag har gjort så flera gånger och jag har på känn att det har uppskattas av förarna. Backspegeln tillverkas av Busch & Müller och heter Cycle Star 901. Jag såg på nätet att cykeldennis säljer den. Det finns givetvis andra speglar men den har funkat bra.
Det jag bytt på cykeln, förutom sadeln, är slitdelar som bromsbelägg och vajrar till broms- och växelreglagen. Skumgummit på styrhandtagen har efter utslitning bytts till nya. Har cyklat c:a 1600 mil på Kogan. Jag uppskattar de många växelkombinationerna som man har tillgång till. Det gör det möjligt att hitta en lämplig växel i alla lägen, exempelvis i skiftande motvind. Cykeln är väldigt stabil med packning på, vilket gör att man känner sig trygg i hög fart i branta utförsbackar. Kogan var dyr i inköp och man kan säkert hitta billigare alternativ, som fungerar lika bra som den. Men jag är helnöjd och ångrar inte att jag köpte den.
Mvh Hans-Åke