Hej hopp !!
Ja, då skickade jag som sagt ett mejl till återförsäljaren och påtalade att jag önskar byta ut skivbromsarna mot V-bromsar, men fick till svar att dom kunde vare sig ändra eller annullera beställningen, utan det blir som jag redan beställt från början.
Då svarade jag att jag tyckte det var konstigt i o m det att leveransen skulle bli försenad (5-6 veckor) istället för normalt tre, eftersom dom saknade framgaffel (den var restnoterad från leverantören, och att dom i o m detta sannolikt inte påbörjat bygget av cykeln), men det är min slutsats.
Dessutom fick jag veta att de flesta Koga Signature cyklar dom säljer, säljer dom med skivbroms (så jag är inte den ende klåparen i sammanhanget
).
Men...Eftersom jag nu är som jag är, så skickade jag ett mejl till Koga och ställde samma fråga, om det gick att byta ut skivbromsarna mot V-bromsar, men har ännu inte fått något svar.
Om dom säger samma sak, då får jag finna mig i mitt val, svårare än så är det inte. Dessutom (och åter igen), sannolikheten att jag skulle ge mig ut på det stora äventyret med en cykel är väääldigt liten. Jag är nog lite för gammal för det, s a s. Men som jag sagt tidigare, en tripp ut i Europa kanske skulle kunna fungera, och då borde det rimligtvis också gå att få tag på reservdelar till bromsarna om det skulle visa sig behövas.
Men jag får se vad dom svarar på Koga. Sedan tror jag att en viktig sak i sammanhanget (varför det är så " svårt " att byta från skiv till V-bromsar) är att dels är V-bromsarna billigare, dessutom så förlorar dom pengar på eftermarknaden (servicen framförallt) men även på slitdelarna (som sannolikt kostar mer till skivbromsen, än till V-bromsen
).
Vad det gäller priset på cykeln (och här är jag ute på tunn is) så är jag angelägen att tro att kvalitén i de ingående komponenterna återspeglas i priset. Min filosofi är att "att köpa billigt, är att köpa dyrt " även om det finns undantag från den regeln. Men som du säger, ett läderklätt styre är väl kanske inte gratis (men väldigt snyggt enligt mitt menande, något som är viktigt för mig
). Dessutom är det naturligtvis väldigt trevligt att hålla i (även om jag hade tänkt mig investera i ett par handskar också).