Kona Minute skulle säkert fungera som långfärdscykel och det verkar finna plats för mycket bagage där bak. Kanske blir den lite baktung om man inte lastar lite bagage fram också. Växelreglage och bakväxel kan man ju lätt uppgradera till t.ex. Shimano Deore som är en prisvärdgrupp tycker jag.
Ramen på en cykel är viktigast, det är cykelns hjärta, allt annat går ju att byta ut om man vill. När jag starta de här tråden, så tänkte jag att jag skulle bygga en cykel med komponenter som inte är de dyraste finaste som finns utan komponenter som ändå tillräckligt bra. Många gånger är det så att de dyraste komponenterna innehåller lösningar och material som är till för att minska vikten, men att funktionen inte är jätte mycket bättre. Ett exempel är Shimano, där funktionen Deore, LX och SLX är nästan lika bra som XT och XTR. Det är även så att de billigare grupperna håller längre det finns ”mer att slita på”. Man använder stål istället för aluminium eller kolfiber, vilket ger en längre livslängd. Ett märke som också oftast är pris värt är PRO, när det gäller styren, sagdelstolpar osv.
Åter till bygget! Jag var lite snabb sist när jag sa att jag var klar med styrlagret, för att få dit ringe som ska sitta framgaffeln så fick jag ta till en träbit och en hammare, men efter en del knackande kom den på plats. Dags att mäta längden på styrröret, så dit med neder lagret och i med framgaffeln i ramen. På med det övre lagret, mellan ringarna utom en (på ca: 2 mm) och sist på med styrstammen. Sen var det bara att göra ett märke i styrstammen och sedan ta isär allt igen. Fram med bågfilen och såga av styrröret (var nog med att få det rakt). Fetta in alla delar och ihop allt igen.