Så nu är jag intresserad av att få höra av alla förståsigpåare vad dom tycker om detta. Priset är även i mina ögon väldigt högt, men jag tänker som så att svepningen har inga fickor och dessutom (vilket redan påpekats), man får vad man betalar för.
Då jag saknar all grundläggande kunskap om cyklar (och förvirringen är total efter alla goda råd på internet ), så blev det den här konfigurationen. Jag kan väl kort inflika att denna första längre tripp är inledningen på (förhoppningsvis) fler (och ev. längre) resor i framtiden.
Mitt råd till dig är att bygga upp cykeln med så enkla komponenter som möjligt. Detta då du själv kan reparera och hitta reservdelar.
På cykeln du föreslår (som förövrigt har ett hutlöst pris enligt mig) så skulle jag aldrig välja hydrauliska bromsar, eller shimano XT komponenter. Satsa på mekaniska skivbromsar utan kullager om du vill ha något skottssäkert. Sen skulle jag inte välja någon växelgrupp som har mer en niodelad kassett, pga tillgängligheten i olika länder.
Jag lånar Lars Bengtssons (lostcyclist.com) ord för att förtydliga,
Lars Bengtsson sa:Min filosofi när det kommer till cyklar är att hålla det basic. Ramen och pakethållarna ska helst vara av stål så att du kan svetsa ihop dem enklare. Jag kommer heller aldrig använda mig av stötdämpare eller skivbromsar av samma orsak – går de sönder så är det mycket svårare att laga dem. Vilken fälg du än väljer att köpa – se till att de har dubbla väggar med minst 36 ekerhål. Ekrarna samt nipplarna ska också helst också vara i stål eller mässing. Jag har aldrig cyklat med SPD-skor utan tycker det fungerar utmärkt med vanliga trampor i stål. Sadel spelar ingen som helst roll för mig, dock är Brooks B17 en klassiker. Vid köp av styre så tänk på att ju fler grepp styret ger möjlighet till, desto bättre är det.