Välkommen till Utsidan!
Det finns mycket, kunnigt och roligt skrivet om mat här, så börja använda sökfunktionen, eller bara botanisera i Forums avdelning "
Friluftsmat". Kolla även bland
matartiklarna - även där kan du söka på mer speciella delämnen.
Kök, bränslen och matlagningsredskap finns det enormt intresse för här, och därmed många informativa trådar, främst i "
Kök och brännare"-avdelningen.
Startar du egna trådar, så är chansen större att du får nyttiga svar om frågorna är mer specifika, framgår av din rubrik, och ligger i rätt forumavdelning.
Om jag ändå ska tolka din fråga i denna tråd som
"Hur bär man sig åt för att få med sig tillräckligt med mat/bränsle på längre turer, utan att få bära orimligt tungt?", så är det inte fel om du söker på "mat", "kalorier" etc i avdelningen "
Lättpackning" - de som skriver där dryftar ofta just det problemet.
Mina egna sätt är i princip som nermanders m fl ovan - vattenfritt, fettrikt, korta eller inga tillagningstider. Hur jag omsätter dem i praktiken kan du läsa
här, och en kort sammanfattning av principerna
här. OBS inga stora sanningar,
utan bara mina personliga vanor, som säkert inte passar alla.smaker och magar.
Jag tycker t ex inte det är meningsfullt att bära på bränsle till grötkokning (när det finns musli och fullfet pulvermjölk), varma drycker (när det finns citronvatten) eller pastavatten, som hälls ut (när det finns couscous och bulgur, som bara behöver svälla i hetvatten) - men andra kan faktiskt inte leva utan varm frukost, kaffe och makaroner
.
Fett innehåller dubbelt så mycket kalorier per viktenhet som protein och kolhydrater. Protein behöver man ju ändå få i sig, så det är kolhydraterna som man kan minska på och ersätta med fett, för att få ner matvikten (utöver alltså att få bort vattnet, som man gör både av vikt- och hållbarhetsskäl). Det behöver inte alls vara oaptitligt - ett naturligt exempel är nötter och frön, som men sin halva viktandel nyttigt fett (och mycket protein) är både gott, färdigtillagat och energirikt.
Egen matsedel blir inte bara billigare, utan godare och mer vikteffektiv. Det är många som torkar sina maträtter själva, och det är inte alls svårt - bläddra i den
här tråden, så får du säkert lust att experimentera själv. Men det är inte ett måste, om man vill slippa - man hittar mycket i mattaffären, som går att använda direkt.
Här bara ett exempel på sådant som går att fixa med färdigköpta ingredienser. Flera tips på roliga, praktiska, färdigtorkade råvaror finns i
denna tråd.
Tips på bra proteinkällor på vandring finns i
denna tråd.
På längre turer behöver man ju också tänka på bränslevikten, och där gör värmereflekterande
vindskydd på köket, sjudning på minsta lågan, lock på kastrullen och färdiglagning medelst svällning i en värmeisolerande "
grytmysare" rejäl skillnad för åtgången.
Här hemmatillfixade exempel på bägge, men det finns många andra bra sätt. Sök på "grytmysare" resp. "vindskydd".
Men krångla för guds skull inte till det eller bli kvar med näsan i allt det skrivna. Det är inte så konstigt, börja med att helt enkelt försöka ta med och fixa den mat du gillar hemma ute på enkla utflykter. Snart upptäcker du, att den i hög grad kan både förberedas och "viktkomprimeras". Du får upp dina egna rutiner och preferenser, stöter kanske på konkreta praktiska problem, och kan ställa mycket mer vässade frågor till detta forum sen