Fett innehåller dubbelt så mycket kalorier per viktenhet som protein och kolhydrater. Protein behöver man ju ändå få i sig, så det är kolhydraterna som man kan minska på och ersätta med fett, för att få ner matvikten (utöver alltså att få bort vattnet, som man gör både av vikt- och hållbarhetsskäl).
Jag brukar formulera det där lite annorlunda, men med samma essens:
Man behöver dagligen få i sig en viss mängd proteiner, vitaminer, mineraler, spårämnen etc för att kroppen ska fungera. Dessutom behöver man få i sig energi. Energi får man i första hand från kolhydrater och fett, och så länge man förbränner den energi man stoppar i sig spelar det ingen större roll om energi kommer från fett eller kolhydrater.
Så när man fått i sig den nödvändiga dosen av aminosyror, vitaminer och mineraler är det bara att fylla på med kolhydrater och fett så att säga.
Personligen tycker jag att de flesta fetter är rätt jobbiga att äta "rent", jag kan inte sitta och äta en klick smör rakt av, men en rejäl klick smör på en macka funkar. Så jag kan inte ersätta alla kolhydrater med fett, istället kompletterar jag kolhydraterna med fett.