En följdfråga till er som kan detta bättre: jag har mött åsikter om att en alltför ensidig inriktning på styrketräning faktiskt kan försämra balansen - om det nu var mer direkt, eller "bara" för att man fick kortare muskler och sämre reaktionstid. När jag tränade volleyboll fick vi inte styrketräna hur som helst, utan endast efter tränarens särskilda program och med mycket stretching och snabbhetsövningar efteråt.
Det stämmer med min subjektiva upplevelse att man lätt blir stelare och långsammare av (ensidig) styrketräning, men vad säger "vetenskapen", och hur skall man i så fall göra för att slippa sådana bieffekter?
Tror inte att det egentligen försämrar balansen. Det som i händer i en muskel när man tränar är att den anpassar sig efter det. Om du håller på med en idrott som bygger mycket på spänst så kan det bli kontraproduktivt att samtidigt träna för mycket styrketräning. Har också för mig att det lätt blir så att musklerna blir kortare men ffa så bygger de volym. Volymen ökar avståndet inne i muskeln vilket kan försvåra energiutbytet inom muskeln vilket gör att uthålligheten blir sämre även om det finnns en stor explosiv styrka. Det är väldigt få volleybollspelare (eller långdistanslöpare...) som ser ut som styrkelyftare men en viss mått av styrketräning är ändå bra för att stärka upp helheten. Tror det var Sörenstam som satsade på styrketräning och på det sättet blev ännu bättre i golf men då använde hon det som ett komplement i sin golfträning.