Känns igen . Slängde en gång ur mig förslag på dans som komplementär träning för klättrare/scramblare/mer avancerade alpinvandrare här på Utsidans forum, men möttes av en kompakt oförståelse.(...) Dansare och gymnaster har nog ett och annat att säga till om här.
Vågar nog påstå att jag haft enorm draghjälp av min (föga avancerade) dansträning i unga år, både när jag sedan började klättra, åka skidor och spela volleyboll. Det handlade både om vighet, styrka och "balans", men kanske framför allt en mer generell kroppsmedvetenhet och förmåga att isolera enskilda muskler - allt detta, precis som du är inne på, "ingår i paketet" i hur skickligt man kan använda sitt "balanssinne" i praktiken.
Jag upplever balanssinnet som något mycket komplext, med skilda komponenter av vilka vissa går att träna, medan andra verkar vara rätt orubbliga personliga konstanter. Utomstående betraktare må tro att jag begåvats med ett sällsynt bra "balanssinne", men själv inser jag att det i mycket hög grad bygger på visuell återkoppling. Det är också stor skillnad på statiskt och dynamiskt balanssinne, och jag är egentligen bara bra på det senare. Jag har därmed lättare för att gå på slak lina än för att stå på ett ben på en balansbräda, men märker att bägge förmågorna går att träna - men blundar jag, är jag i bägge fallen lika såld och pantad som en nybörjare. Där finns ingen träningseffekt - jag ramlar i barnbackar när sikten försvinner, och kan knappt stå på ett ben och blunda på ett plant golv!
Balanssinnet (vad det än består av) verkar försämras snabbt, om det inte hålls igång, något jag insåg när en annars mycket "balansbegåvad" anhörig blivit sängliggande ett tag p g a sjukdom. För egen del fick jag uppleva ett närmast häpnadsväckande förfall, när jag testat att gå med vandringsstavar i en dryg vecka. Jag fick hänga undan stavarna och köra någon sorts medveten "aktivering", fr a av mina plötsligt tröga och snubbelbenägna ben, genom att med dynamisk balans "dansa" på stentopparna över stenfälten.
En otrevlig tankeställare - med stigande ålder är jag ju extra mån om att få behålla mitt "goda" balanssinne så länge det går.