Jag tycker detta programmet ger allt för mycket träning på framsida lår i förhållande till baksida och rumpa, detta generellt, jag känner ju inte till varför du tränar på detta sättet, om det är i rehabiliteringssyfte eller för att kompensera någon obalans i kroppen, men en muskulärt balanserad kropp kan fort hamna i obalans med detta programmet, speciellt med tanke på att mycket av det naturliga muskelarbetet t.ex gång och löpning också gör musklerna på framsidan starkare än på baksidan.
Generellt bör ju en muskel och dens antagonist tränas lika mycket, t.ex biceps och triceps. Detta ger en muskulär balans, dvs lika utvecklade muskler för att röra en led åt båda hållen.
Vid allt för tränad framsida skjuter du dig själv i foten, då du får lättare att tippa framåt rent balansmässigt.
(Hoppas det framgår bra här när jag talar om muskelbalans, dvs symmetriskt tränade muskler och balans som i balanssinne och att hålla sig på benen.)
För att få en träning av egenskaperna i mitt förra inlägg skulle jag rekommendera lite löpning i terräng, alltså ordentligt över stockar, stenar och vattendrag, typ Tjurruset, men korta, lugna pass samt också att komma utanför komfortzonen balansmässigt ofta, genom t.ex skidåkning, skridskoåkning, cykling mm där det känns något obehagligt korta stunder. Allt eftersom mer mästring uppstår får du öka svårigheten på all träningen.
Mycket av nyckeln till god balans är ju att få musklerna i kroppen avslappnade och beredda att reagera istället för spända och kämpande mot varandra när kroppen utsätts för obalans.
Mina övningar är utformade i samarbete med en PT.
Det är bl a för att motverka obalans som han lagt in lårcurl, alt. omvänd planka, som jag gör vid varje träningstillfälle. Jag gör förstås även rumplyft. Av de övriga gör jag hälften vid varje tillfälle.
Jag har fått intrycket att benböj och Skjuta Hare är allsidiga övningar, men det kanske är fel.
Benböj är förstås tråkigt, men drar iaf upp pulsen.
Skjuta Hare är en utveckling av övningar som jag gjorde för fem år sen efter en trafikolycka,
där just rumpmusklerna försvagades, så det var tydligen dem saken gällde. Och det gav mätbara resultat.
Sen springer jag backe en dag i veckan; det lär påverka benstyrka bland annat, men jag vet inte hur.
Av dina förslag verkar tyvärr knappast något möjligt. Jag kan inte åka skridskor eller skidor, eftersom jag har dålig balans. Senast jag stod på ett par skidor var på en vinterövning i Jämtland i mars 1964; vi var två
i plutonen som inte kunde åka skidor och jag kunde lika lite efteråt.
Terränglöpning av det slag du föreslår är också uteslutet - eftersom jag har dålig balans är skaderisken för stor.
För två år sen drog jag bl a höger axel ur led efter att ha snubblat på en stubbe och fallit illa på en beskedlig skogsstig. Jag kan idag inte pressa fem kilo rakt upp med den armen.
Det är nog som jag misstänkte, för att träna balans
måste man ha bra balans. Nu vet jag att jag är hopplöst fall och kan äntligen med gott samvete ge upp.