Ena stunden säger du att man bara blir bra på precis det man tränar, nästa föreslår du att jag ska kuta omkring (eller bara gå?) i brötig skogsterräng, vilket inte har den ringaste likhet med bergsterräng. Att stå på en balanskudde
(jag gör nigrrörelser, f ö) eller en Bosuboll, är verkligen inte statiskt - vore det så skulle jag ju tvärtom vara mycket nöjd med min balans. Men på balanskudden har jag gjort framsteg på min dåliga sida, höger.
Det verkar som att jag mer och mer föröker koncentrera mig på stabilitet i knäna istf. fotlederna, vilket kanske
ger resultat.
Vad jag gör därutöver idag är att stå på ett ben och vrida kroppen hit och dit med en vikt mellan händerna. Viktigaste övningen är kanske Draken, där jag numera har en 5-kgs-vikt mellan händerna. Det är en övning som brukar rekommenderas i samband med knäproblem (eller för att förebygga dem) - jag har lärt den från en serie på GP-TV, "I form till Varvet". Jag har sett en bild där Johan Olsson övar den med en 20-kgs-vikt. Jag är glad om jag nån gång klarar den med 10 kg, jag har svårt att lyfta, eftersom min högra axel är paj. Jag tror faktiskt att 10 minuter av dessa övningar ger mer effekt än att klä på mig ytterkläder och ge mig ut i skogen och tränga mig fram bland snår och buskar och kullfallna träd samma tid. Bortsett från löpning (som jag inte betraktar som träning) vill jag bara träna inomhus tidigt på morgonen.
Det är inte små saker som sätter mig ur balans i lätt terräng. Olyckan jag refererade till skedde under löpning i
god fart på en skogsstig. Man hade lett om stigen p g a ett kullfallet träd och vänligt nog också kapat en smal trädstam,
en decimeter ovanför marken. Snittytan på stubben hade givetvis mörknat. Man har aldrig båda fötterna i marken när man springer, så snavar man med den ena så har man strax bägger fötterna i luften och inget att balansera med. Så jag flög framstupa och fick armen i kläm. Den ytterst vältränade triatlerten Jonas Colting lyckades en gång snava på en rot och bryta armen, så det kan nog hända vem som helst. Jag drabbades värre, drog axeln ur led (vilket är en anvisning om fler luxationer) och fick en fraktur i tuberculum majus (ett muskelfäste), som tydligen inte läkte så bra (benfragment, förkalkade senfästen) - jag sov dåligt i 2-3 månader och det tog mer än ett halvår innan jag kunde göra vissa övningar utan smärta. Jag har förlorat en del rörlighet och jag kan inte pressa ens 5 kg med höger axel.
Åh, så dum jag är, alperna är ju helt annorlunda än skogar, där man måste gå uppför backarna. I alperna är ju de små runda stenarna väldigt flexibla och mjuka, precis som en bosuboll och det sticker såklart aldrig upp någon mer än en decimeter över backen.
Står man på dem och niger och vrider lite, så transporteras man ju upp på toppen, det blir ju exakt som en balanskudde.
Ironi färdig.
Det jag tror är viktigast för dig att träna är nog det mentala, av allt du skrivit verkar det som att den enda gången du har problem med dålig balans är när du står och tar tiden hos någon PT, sjukgymnast eller liknande.
Du har ju inga falltendenser när du går, varken i närheten av hemmet eller i alperna. Att snubbla på en rot eller stubbe kan alla göra, har du båda fötterna i luften kan du ju inte kompensera oavsett om du tränat balans 12 timmar om dagen hela livet.
Olyckor sker, och du tränar upp kropp och balans på ett bra sätt, men det går att träna ännu effektivare, vill du inte göra det, oavsett anledning behöver du inte idiotförklara den som ger dig välmenande tips.
Som sagt, olyckor kan ske, i alperna, på löptur eller när du hår från sängen till toaletten hemma, du får bara bestämma vilken nivå av risk som är acceptabel för dig och inrätta tanken mot det. Fysisk träning kan ju boosta självtilliten till viss del, men så länge du begränsar dig själv i din tanke kommer begränsningarna vara kvar fysiskt också. Jag har gott förstått att du har skador som är permanenta, det behöver du inte dra upp igen, men du har fortsatt många möjligheter att träna, både fysik och balans, det som må till är viljan. Vill du inte är det helt ok för mig, vill du är det bra för dig, men att säga att det är omöjligt är bara att skjuta ansvaret för sitt eget liv bort ifrån sig själv.
Hur du än letar kommer du dock aldrig att finna någon som är bättre på att ta ansvar för ditt liv än du.
Massor av lycka till med träning, turer och livet.