Änok med bland Skogens pärlor
Skogsstyrelsen genomför inventeringar för att få bättre kunskap om vilka värdefulla miljöer som finns i skogen. De värdefulla miljöerna samlar myndigheten under namnet
Skogens pärlor. Dessa skogsmiljöer är värdefulla på olika sätt, t ex genom höga naturvärden eller genom att de innehåller kulturlämningar.
Länk till Skogsstyrelsens sida om Skogens pärlor finns
här.
Skogen i Änok finns representerad bland
Skogens pärlor med två områden, ett större (norr) på 41,4 hektar och ett mindre (söder) på 9,5 hektar. Jag bifogar en karta över Änok där dessa två områden finns inritade med rött. Kartan är hämtad från Skogsstyrelsens kartsökfunktion för Skogens pärlor. Jämför gärna denna karta med mitt foto över området i ett tidigare inlägg (#87). Man ser då att det norra området är den barrskog som är är en del av ett större skogsområde på sluttningen Standár. Det södra området tror jag inte man kan se något av på mitt foto.
(Det tycks också som de lövträd och buskar som växer för sig själva på myrar och utmed jåkkens stränder
inte kommer att avverkas. Jag trodde först inte att det förhöll sig på det sättet, men så ser det ut att vara. Hur dessa områden (s k impediment) kommer att klara av att utsättas för maskinerna som avverkar och fraktar virket vet jag inte.)
Vad får man då veta om dessa två områden som står med bland
Skogens pärlor? De innehåller huvudsakligen tall, men även gran och glasbjörk. En betydande del av träden är gamla och/eller grova, och det finns inslag av högstubbar, döda träd mm. Som det ju är i urskog eller urskogsartad skog. Förutom att detta är naturvärden i sig utgör sådana biotoper en (nödvändig) livsmiljö för en hel del växter och djur. Ett antal sådana arter har påträffats i området, även om detta inte redovisas just här.
Det område som markägarna vill (och nu har fått tillstånd till att) avverka har en storlek av 55 hektar. Av dessa har Skogsstyrelsen alltså bedömt att 51 ha är så värdefull att det hamnat bland
Skogens pärlor. Dvs i princip HELA det avverkningsaktuella området har höga naturvärden. Det är anmärkningsvärt.
Länk till inventeringsresultatet för det norra området finns
här och för det södra området
här.