Vindkraft och vad kan man göra???
Det nämns vindkraften i Suorva dvs Akkajaure. Vist var det 300 stycken snurror på föslag där? ...men vist var det även 400 snurror på förslag i Tjaktjajaure...mellan Pårte och Aktse och mot Tjåmotis!?
Ja ni gott folk... Jag får tillstånd att köra med max 32 hundar per tur i nationalparkena, jag får tamed max 6 deltagare under vinter på hundspannsturerna. Jag säger inget om det för det är nog helt rätt... Vem som helst ska inte kunna exploatera nationalparkerna med turism. Blir vi arrangörer för många och får för bra ekonomi kommer vi att låsa parkerna för almänheten och sen måste ni gå via en arrangör för att komma in... ;-)
En utveckling som faktiskt kan vara trolig. Lagom mycke turism är bäst. Ekoturism.
När det gäller gruvan så tror jag att man kan uppvakta norrbottens landshövding, länsstyrelsen. Jag tor även att det är rätt med en riksomfattande grejj för nu är det gruvexploatering på G över hela norra sverige. Umeälven och upp till Kiruna området. Många stora ingrepp.
Håll koll. Starta trådar här på Utsidan och på andra platser. Hjälp varandra att hitta VEM ska mailas och om vad. Tillsammans kan vi mailbomba och visa att vi är många som bryr oss. Tänk 100mail med vettigaa åsikter. De måste läsa dem och ta hänsyn till dem. Vettigt formulerat och inga svordommar är mycket viktigt.
Har ni en blogg så blogga om det.
Kolla vad som hänt på Googel om du söker på Jokkmokk Iron Mines AB... Jo...
Mattisblogg toppar! Det kommer trafik från en engelsk finanssida...så kanske någon aktieägare eller finansierare läser och drar öronen åt sig...
Agera även gentemot STF som faktiskt står ganska platt. Kräv som medlemmar att de skall agera. Det är deras skyldighet att agera för att värna om naturen. Naturskyddsföreningen.
Kör så det ryker och tack för allt engagemang!