Uppdrag granskning!

Re: Intressant vändning pâ debatten

malindo; sa:
Rolle: ¿Vilka kängor ger bäst Karma?
Eftersom tråden inte går att flytta till något annat ställe på Utsidan, ex vandrig i Karma, så MÅSTE jag svara på den eftersom den kommer i ett sammanhang där jag anser att jag måste handla genom att svara.
--
Först av allt måste man noga undersöka under vilka omständigheter kängorna har uppstått. Vilka material man valt, hur de framställts och sammanfogats. Man måste även undersöka vilka omständigheter de har som tillverkar dessa kängor, löner, arbetsvillkor och arbetsmiljö. Egentligen borde man få veta vem som monterat kängorna för att kunna bestämma vilka kängor man tror har bäst karma.
Sedan uppstår en ny omständighet då du valt dina kängor. De kan visa sig funka jävligt bra och då är det nog inga problem. Orsakar kängorna skavsår och annat lidande är det ett tecken på att det är något fel. Du bör genast byta kängor. ¿Blir det dyrt? Men det är bra för ditt karma att ge bort pengar men bara om du kan köpa nya kängor med glädje.
Annars har du ett annat val och det är att fortsätta lida i dina kängor bara du gör det vid gott mod och tänker att du tar på dig detta lidande för att mildra någon annans lidande.
Därefter beror det på hur du använder kängorna. Om du sparkar ihjäl en hund med kängorna så ger det dålig karma men om du springer omkring och räddar vargar från att bli skjutna av okunniga lantisar så får du bättre karma.
--
¿Hur är det med vargar i Spanien? Har läst i något gammalt utemagasin att det finns några kvar. // RJ

dave1; sa:
Dock så tycker jag inte man ska ställa dessa saker mot varandra. Vi borde ha råd att ta hand om både vargar och uteliggare.
Håller med varje ord! ...*förvirrad*...
crazy; sa:
Nu tror jag varken på karma eller på själavandring så det där resonemanget håller inte för mig. Buddismen är dock en väldigt atraktiv livssyn. Och appropå att du stött på vargen så har jag stött på Dalai Lama himself. Men du kanske är mer inne på Zen buddism eller nåt.
Oavsett om du tror på det eller inte så är du med i jätte squashallen med miljarder bollar, eller ibland är det ett bollhav på IKEA eller såpbubblor som bara spricket... förändras... förändras. Men kristna säger att vare sig man tro eller inte så hamnar man i helvetet om man inte tillhör dom? Somliga hamnar då i ett helvete fullt med vargar de tjyskjutit eller så återföds di som varg :)
Nej, Dalia Lama rules. Jag tillhör nu inte hans Gelug tradition utan har valet en tunnare gren i det Buddhistiska tärdet... Ibland liknar den en buske...
Nej, nu rapporterar jag mig själv till Krille på Utsidan. Detta kan inte få fortsätta! // RJ

walk_alone; sa:
Oavsett om du tror på det eller inte så är du med i jätte squashallen med miljarder bollar, eller ibland är det ett bollhav på IKEA eller såpbubblor som bara spricket... förändras... förändras. Men kristna säger att vare sig man tro eller inte så hamnar man i helvetet om man inte tillhör dom? Somliga hamnar då i ett helvete fullt med vargar de tjyskjutit eller så återföds di som varg :)
Nej, Dalia Lama rules. Jag tillhör nu inte hans Gelug tradition utan har valet en tunnare gren i det Buddhistiska tärdet... Ibland liknar den en buske...
Nej, nu rapporterar jag mig själv till Krille på Utsidan. Detta kan inte få fortsätta! // RJ

Njaa, jag tror mer på psykologiska förklaringar. Om du gör något dåligt får du dåligt samvete och skapar ditt eget helvete på jorden. Det går inte att fly från en själv utan sådan följer med även om det inte är medvetet. Men det finns alltid undantag när det gäller människor så folk utan samvete har inte dessa regleringsmekanismer på samma sätt som andra.

Re: Re: Intressant vändning pâ debatten

walk_alone; sa:
om du springer omkring och räddar vargar från att bli skjutna av okunniga lantisar så får du bättre karma.
--
¿Hur är det med vargar i Spanien? Har läst i något gammalt utemagasin att det finns några kvar. // RJ
Har just haft ihjäl sásongens första kackerlacka.. en träffsäker táfjutt rakt i skallen, sá var hans slemmiga karriär över. Men: hur har nu min Karma fórändrats? Till det sämre, eftersom jag haft ihjäl en levande varelse?.. eller till det bättre, eftersom jag skonat världen frán ohyra?

Vad gäller religion i allmänhet, sá ár vál i princip samtliga áskádningar och läror ganska lika i grund och botten (utom möjligen Islam och Judendomen), nämligen att man ska vara snäll. Är man snáll känns det finemangs; är man dum blir det bara dritt av allt.

Vad gäller vargar i Spanien, se gärna undertecknads tidigare inlägg (med bilder) i denna och även i andra liknande trádar.

Sammanfattningsvis kan i ämnet sägas att trots att Spanien i jämförelse med Sverige/Skandinavien:

- är med tätbefolkat
- har mycket mer tam-boskap rännande löst, báde relativt och i absoluta tal;
- har mest jägar-licenser i Europa i absoluta tal, ca 1 miljon (samt är det land dár det säljs överlágset mest Gore-Tex-jägar-kängor om áret: 50.000 par);
- teoretiskt sett inte är lika sensibiliserat i miljöfrágor;

sá finns det i Spanien ca. 2.000 vilda vargar, jämfört med Sveriges handfull. Dessa 2000 vargar är koncentrerade fr.a till norra Spanien, och nationalparken Picos de Europa i synnerhet. Dock finns det även varg i t.ex Andalucia.
m2.jpg

Dvs: lite snack och mycket vargar i Spanien.
Just liknande tankegängar kom ju upp för nágon dag sedan i just denna trád (skillnad mellan Brasilien och Sverige), samt spann jag sjálv lite pá i annan gammal varg-trád (som sedan spárrades av Krille efter att undertecknad blev arg pá en herre som menade pá att Sveriges i mitt tycke oeffektivt sega total-konsensus-politik var bättre än länder dár o-konsensus leder till att det finns terrorister, typ Spanien)
... i Spanien snackas och debatteras de helt enkelt mindre om saker och ting.. däremot anser man att vargen bör ráddas, sá räddar man vargen, även om en och annan fárägare blir sur.

r5.jpg

´~`^-.}`^

mvh / Mats
[Ändrat av malindo 2004-04-25 kl 00:25]

malindo>> Läsa gamla trådar? Är du från vettet, det finns ju så många som inte har nåt annat att göra än att sitta här och skriva så det är fullklottrat överallt. Sökfunktonern på varg ger 'enmiljonträffar'.
Jag kom ihåg rätt om di Spanska vargarna och om jag minns rätt så dräller det av vargar i transylvaninin åxå.
Följdfrågan blir givetvis om det finns tjyvskytte i Spanninen när det finns så många jägare. Men det kan ju tänkas att om alla är jägare så finns det inga tjyvskyttar? I mogon låser jag in datorn...*mutter*... // RJ

walk_alone; sa:
Följdfrågan blir givetvis om det finns tjyvskytte i Spanninen när det finns så många jägare.

Spanien vore inte Spanien om det det inte brötes mot samtliga lagar, även (naturligtvis) jaktlagen.
central_01.jpg

central_03.jpg

central_05.jpg

Godnatt / ML
[Ändrat av malindo 2004-04-25 kl 00:33]

Crazy och Admir, ni förebilder som sansade, vuxna och ansvarstagande människor, vari tycker ni att det korkade, omogna och osansade ligger: Ligger det i att reflektera över saken eller att uttrycka den?

/ G

När jag plöjt igenom denna (i flera bemärkelser) monstertråd är det mest bestående intrycket att den hos vissa påstått höga nivån tolerans och fördomsfrihet kontra andra människogrupper föga motsvaras av deras inkrökta ord. Det är nästan så man skrattar.

malindo>> Aha.. så då kanske jag kan ta mig till sydliga nejder för att skåda vargar annat än i djurparkerna.
tigertamjaren & lapetter>> ? ? ? Vad är det ni skriver, jag fattar I N G E N T I N G??? Men de gör inget, jag är så van :)
... *nu glömde jag låsa in datorn*... // RJ

???

lapetter; sa:
När jag plöjt igenom denna (i flera bemärkelser) monstertråd är det mest bestående intrycket att den hos vissa påstått höga nivån tolerans och fördomsfrihet kontra andra människogrupper föga motsvaras av deras inkrökta ord. Det är nästan så man skrattar.

Var nu inte rädd utan ställ personerna mot väggen, v.g. specifiera.

MVH Hasse

tigertamjaren; sa:
Crazy och Admir, ni förebilder som sansade, vuxna och ansvarstagande människor, vari tycker ni att det korkade, omogna och osansade ligger: Ligger det i att reflektera över saken eller att uttrycka den?

/ G

För det första så fattar jag inte riktigt vad som står här ovan! Men, jag tar mig friheten att tolka det lite fritt.

Först, så menar jag inte att alla var dumma, okunniga bönder. Om du såg programmet så fanns där en kvinna i ca 35-års ålder som gav en som jag uppfattar väldigt opartisk bild av vargen som djur. Hon exempelvis var väldgit sansad och såg på det hela med lite sunt förnuft.

Sen menar jag fortfarande att många av dem andra som var med i programmet, bl a killen från Norge, var väldigt "puckade" om man kan utrycka det så. Däremot menar jag inte att alla som bor på landet är IQ-befriade. Jag är ledsen om du fått den uppfattningen. Men många av de som exempelvis var på dem olika möterna som filmades av SVT tycker jag framställde argument som jag tycker var helt grundlösa och det för mig tyder på okunnighet. Exempelvis så tog man gång på gång upp vem som var villig att ofra ett barn eller barnbarn innan man tog död på alla vargar! Det är mig fan bland det dummaste jag hört, det finns saker som är betydligt farligare för våra barn men som man accepterar som en del av livet.

Nu tycker jag däremot att vi lägger ner allt snack om Karma, kängor och liknande innan tråden helt spårar ur. På tisdag är det dags för nästa del. Jag läste även att programmet "Debbat" ska ta upp vargfrågan på tisdag dem med. Klockan 22.00 går det.

PS: Jag tror att "lapetter" även han syftar på mig och på "Crazy"! Såja skriv gärna mitt namn, jag har inget emot kritik. Då blir det även lättare att bemöta den. DS.

Mvh
Admir

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg