Uppdrag granskning!

Re: Re: Norge avsäger sig ansvar för vargstammen

Stadan; sa:
Raskesven; sa:
Det hänger alltså på oss, Sverige, hur det ska gå för den "svensk-norska" vargstammen, och björnen. Norge prioriterar enligt artikeln det nuvarande norska sättet att bedriva fårskötsel.
Dåliga nyheter. Detta innebär sannolikt ett brott mot Bernkonventionen http://www.grida.no/prog/norway/convention/bern/berncon.htm

Observera att på den norska sidan ovan finns ett foto på norska vargar....
Tyvärr är sådana konventioner ofta så luddiga och allmänt hållna, och öppna för tolkningar.

"Aims", "emphasis" osv. står det skrivet. Men i Artikel 2, står det:

"The Contracting Parties shall take requisite measures to maintain the population of wild flora and fauna at, or adapt it to, a level which corresponds in particular to ecological, scientific and cultural requirements, while taking account of economic and recreational requirements and the needs of sub-species, varieties or forms at risk locally."

Om Norge här tar "requisite measurements" (tillräckliga, nödvändiga mått och steg) kan ju verkligen ifrågasättas, i synnerhet som genforskarna talar om storleksordningen 500 djur. Men Norge tar beslut om rovdjursproppen nu i maj.

Som jag förstår det skulle Sverige kunna anmäla Norge för brott mot konventionen, Norge skulle svara med sista stycket "risk locally", vilket skulle leda till skiljedom under skiljedoms-kommittén, om inte Sverige och Norge kommer överrens? Men det undrar jag om Sverige gör? Det blir nog som Franzén på Naturvårdsverket menar, Sveriges ansvar. Jag har inte klart för mig om privatpersoner kan anmäla ett land enligt konventionen, eller måste det vara en stat som gör det?

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2004-04-22 kl 18:44]
 
Re: Re: Re: Norge avsäger sig ansvar för vargstammen

Raskesven; sa:
Som jag förstår det skulle Sverige kunna anmäla Norge för brott mot konventionen, Norge skulle svara med sista stycket "risk locally", vilket skulle leda till skiljedom under skiljedoms-kommittén, om inte Sverige och Norge kommer överrens? Men det undrar jag om Sverige gör? Det blir nog som Franzén på Naturvårdsverket menar, Sveriges ansvar. Jag har inte klart för mig om privatpersoner kan anmäla ett land enligt konventionen, eller måste det vara en stat som gör det?
Vargen är ju listad i annex 2, särskilt sårbara arter. Artikel 6 handlar om arter i annex 2, se hela artikel 6 nedan, i synnerhet a) och b). Att det rör sig om ett klart brott mot konventionen är väl solklart, men vem som kan anmäla vet jag ej. Vet ej heller hur proceduren går till i praktiken, det är nog en fråga för miljödepartementet?

"The following will in particular be prohibited for these species:
(a) all forms of deliberate capture and keeping and deliberate killing;

(b) the deliberate damage to or destruction of breeding or resting sites;

(c) the deliberate disturbance of wild fauna, particularly during the period of breeding, rearing and hibernation, insofar as disturbance would be significant in relation to the objectives of this Convention;

(d) the deliberate destruction or taking of eggs from the wild or keeping these eggs even if empty;

(e) the possession of and internal trade in these animals, alive or dead, including stuffed animals and any readily recognisable part or derivative thereof, where this would contribute to the effectiveness of the provisions of this article."

Se även http://www.ecnc.nl/doc/europe/legislat/bernconv.html
 
Re: Re: Re: Re: Norge avsäger sig ansvar för vargstammen

Stadan; sa:
Vargen är ju listad i annex 2, särskilt sårbara arter. Artikel 6 handlar om arter i annex 2, se hela artikel 6 nedan, i synnerhet a) och b). Att det rör sig om ett klart brott mot konventionen är väl solklart, men vem som kan anmäla vet jag ej. Vet ej heller hur proceduren går till i praktiken, det är nog en fråga för miljödepartementet?

"The following will in particular be prohibited for these species:
(a) all forms of deliberate capture and keeping and deliberate killing;

(b) the deliberate damage to or destruction of breeding or resting sites;

(c) the deliberate disturbance of wild fauna, particularly during the period of breeding, rearing and hibernation, insofar as disturbance would be significant in relation to the objectives of this Convention;

(d) the deliberate destruction or taking of eggs from the wild or keeping these eggs even if empty;

(e) the possession of and internal trade in these animals, alive or dead, including stuffed animals and any readily recognisable part or derivative thereof, where this would contribute to the effectiveness of the provisions of this article."

Se även http://www.ecnc.nl/doc/europe/legislat/bernconv.html
Ja, det verkar ju solklart Stadan. De arter som anges i Appendix II i din länk är ju de som är applicerbara enligt a) mfl. ovan. Och "Canis lupus" står ju i Appendix II.

Men du ska se att Norge lyckats vrida till det. Jag kollade vilka länder som ratificerat konventionen,

http://www.ecnc.nl/doc/europe/legislat/bernrati.html

och där ingår Norge. Men de har, i motsats till t.ex Sverige, villkorat med "Reservation", "Deklaration", "Territoriell deklaration" och "Territoriell "objection"".

Det gick inte att öppna reservationslänken, men ugglor kan anas i mossen.

Beroende på vad som står där kan nog en propå till Miljödeparementet vara en god sak.

Raskesven
 
Re: Såja

Röksvamp; sa:
crazy; sa:
Jag skrev ett mejl till norska turistbyrån och sa att jag inte tänkte åka dit mer. Det var när de helikopterjagade för ett eller ett par år sedan.

Jävla skitland. De klubbar säl. De skall börja skjuta val. De skjuter varg. De överfiskar torsk. De vill borra i barens hav trots miljökonsekvenserna. Norge är faktisk det land som ytnyttjar sina oljeresurser MEST i hela världen. Det borde bli dags att utöva lite påtryckningar tycker jag.

granska hemlandet lite mer också.
Här finns massor att göra för en bättre natur.

MVH Hasse

Jag håller med om att man inte skall kasta sten i glashus, men ändå tycker jag att Sverige inte är lika ignorant i naturfrågor som vårt grannland i väster.

Men tillbaka till programmet. Det som gjorde att jag ser fram emot nästa program är möjligheten att få svar på vad som kan ha frambringat detta för mig irrationella hat mot vargen.
 
Re: Re: Såja

orkesterchefen; sa:
Jag håller med om att man inte skall kasta sten i glashus, men ändå tycker jag att Sverige inte är lika ignorant i naturfrågor som vårt grannland i väster.

Men tillbaka till programmet. Det som gjorde att jag ser fram emot nästa program är möjligheten att få svar på vad som kan ha frambringat detta för mig irrationella hat mot vargen.

Min förklaring är enkel. Det rör sig om en så fundamental sak som att kunna påverka sitt liv själv d.v.s. makt.
Många jägare är inte intresserade av konkurrens, varg och andra rovdjur inkränktar på deras livstil. Än värre, staten lägger näsan i blöt, värre än så blir det inte för en person som har hela livet centrerat runt jakten.

Småbönder som sett hur storjordbruken (storbönder) tagit över mer och mer under senare decienier med statens goda minne är knappast intresserade av att staten tvingar dem till ändrade metoder.
Nåja, många inser nu att man inte kan neka gratis hjälp ifråga om stängsel e.t.c.
Har själv mött en glad (f.d. varghatare) småbonde som t.o.m. fick hjälp med uppsättandet av elstängsel, det finns hopp!

Markägare som ser ett fint kapital ätas upp av rovdjuren fast ingen äger viltet före att det fällts(märklig företeelse). Jaktarrende-kommersen omsätter ju en hel del. För en mindre skogsägare med mindre medel kan det kännas. Frågan är bara om hur många som ligger i det facket.

Vi får inte glömma alla skrockgubbar (käringar) som ser rovdjuren som anakronismer från förr. De byggde upp det moderna Sverige där människan kunde forma naturen efter behag och tycke. Vargen är ju irrationell ur ett sådant perspektiv.
Dessa gubbar har matat sina barn med skåpgamla lögner och myter. Värst av allt, barnbarnen uppfostras nu i samma förindustriella anda, precis som om man levde av vad en benig kossa gav.

En kort analys från Hasse
 
Re: Såja

Röksvamp; sa:
Jo vars, lite bojkott skadar inte, men du!
Hur förhåller du dig till det faktum att Sverige bedriver "skyddsjakt"´på lodjur utan orsak?
Skyddsjakt på skadeindivider är alltid tillåtet, men att bedriva skyddsjakt för att påverka stammen kan väl inte vara skyddsjakt enligt min mening.
Sverige granskas i nuet av EU angående "skyddsjakten" på lo.
Lon är upptagen på den s.k. rödlistan som hotad. Bedriver man skyddskjakt på hotade djur?
Sedan kan vi snacka om den svenska skogsindustrin...m.m.
nog bedriver Norge en märklig naturvårdspolitik, men du kanske skulle granska hemlandet lite mer också.
Här finns massor att göra för en bättre natur.

MVH Hasse

Nu är jag medlem i svenska rovdjurföreningen så jag känner till allt det där. Sverige är långt ifrån perfekt på många områden men Norge verkar ha tappat all sans så det är en betydlig skillnad. För min del få man gärna sluta med renskötsel så att lodjurstammen kan öka inom renskötselområdena.
 
Orsak till varghatet

Makt är nog ingen dum idé.

Vi är ju vad norrmännen kallar "sådana där ordning-och-reda-människor". Luther har väl präntat i oss att vi skall var herrar över jorden eller något i den stilen.

I många andra länder har man en helt annan acceptans för att det finns djur som ställer till det (eller är farliga).

Jag kan inte låta bli att tänka litet på när jag kom tillbaka efter en resa i Brasilien.

Där nere frågade jag en indian vilka ormar som jag skulle akta mig för. Han plockade fram en glasburk med lite olika arter i alkohol, och pakade ut två stycken. "Den och den måste du till sjukhus inom två timmar. De andra är ingen fara - ta det lugnt, sätt dig ned och vänta några timmar tills illamåendet går över innan du går vidare." Flera av de ormar han ansåg var av modellen "du blir illamående" hade dödligt giftig i beteckningen i ormboken här hemma.

Nåja - vad hände nu när jag kom hem? Jo, vi skulle leka lite gruppsamverkan i en skogsdunge i stadens utkant. Innan vi gick in i "skogen" sade lekledaren att vi måste vara försiktiga, ty det kunde vara "farligt". Jag lyckades med nöd och nöppe undvika att få ett hejdlöst skrattanfall.

Sedan var det dags att gå klätterkurs. För marschen till klippan hade jag på mig mina Brasilien-sandaler, varvid instruktören påpekade att jag borde nog ha andra skodon "då det finns huggormar där". Innan jag hann hejda mig hade jag naturligtvis svarat; "Det är la bara huggormar eller??!!".

Trafiekn är långt farligare - tom här hemma i Sverige, så int f-n är jag orolig för varg inte.
 
Hur kommer det sig att jag missat allt det här. En absolut värdelös tjattråd som gjord att fördriva bort några ensliga timmar. Men jag är ju lantis med så även om jag deltagit så hade ja no inte fattat allt dessa intelligenta inlägg.
Mer här är ett som till och med vargen förstår ..ZIIIIING... Å ja har sett varg i Lyxele // RJ
 
...

walk_alone; sa:
Hur kommer det sig att jag missat allt det här. En absolut värdelös tjattråd som gjord att fördriva bort några ensliga timmar. Men jag är ju lantis med så även om jag deltagit så hade ja no inte fattat allt dessa intelligenta inlägg.
Mer här är ett som till och med vargen förstår ..ZIIIIING... Å ja har sett varg i Lyxele // RJ

Självklart Mr walk_alone ranger...
 
Norge, sista Sovjetstaten?

Fan, de där jäklarna i väster har verkligen inte en uns av moral kvar.

Först skulle dem avrätta Willy, och nu detta!

Fy, skäms på er norrmän!!!

/
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg