Uppdrag granskning!

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Såja

crazy; sa:
Nu är jag medlem i svenska rovdjurföreningen så jag känner till allt det där.

Där kommer jag också att gå med i. Om det är så att vi vill ha rovdjur får vi också betala priset och om det innebär bra ersättningar till samerna och fårägarna så tycker jag att vi måste ta det. Vi kan inte alltid ställa krav på millimeter-redovisning av allt för att betala ut ersättningar. Vi har garanterat råd att ha kvar "rovdjuren". Handlar egentligen om struntsummor om man ser det i det stora hela rent ekonomiskt.
 
Vet ni gott folk, ibland undrar jag vad f_n vi pratar om här. På väg från jobbet idag gick jag säkert förbi tjugo uteliggare. En kvinna som uppenbarligen också var det grät hemskt ensamt, övergivet mitt i korsningen Kungsgatan - Drottninggatan i Stockholm. Jag vred på huvudet men gick också jag förbi som alla andra. Undrar hur hennes liv gestaltar sig. Skulle inte vilja vara i hennes kläder. Sådan är den värld vi har skapat och som våra makthavare har skapat åt oss. Det är synd och skam och får vår diskussion om några tiotal inflyttade vargar att verka fullkomligt meningslös.

Om du frågar mig är människor alltid hundrafalt viktigare än vargar.

Bara för att få lite sans i debatten.

/ G
 
tigertamjaren; sa:
Vet ni gott folk, ibland undrar jag vad f_n vi pratar om här. På väg från jobbet idag gick jag säkert förbi tjugo uteliggare. En kvinna som uppenbarligen också var det grät hemskt ensamt, övergivet mitt i korsningen Kungsgatan - Drottninggatan i Stockholm. Jag vred på huvudet men gick också jag förbi som alla andra. Undrar hur hennes liv gestaltar sig. Skulle inte vilja vara i hennes kläder. Sådan är den värld vi har skapat och som våra makthavare har skapat åt oss. Det är synd och skam och får vår diskussion om några tiotal inflyttade vargar att verka fullkomligt meningslös.

Om du frågar mig är människor alltid hundrafalt viktigare än vargar.

Bara för att få lite sans i debatten.

/ G

Jag kan förstå vad du menar men tycker inte att det är speciellt sansat. För det första så har dessa människor ofta sig själv att skylla då de väljer att leva som uteliggare. Vargen har knappast samma valmöjligheter. Han kan inte sluta äta ren med viljestyrka utan baserar mycket av sitt beteende på instinkter. För det andra så är människan knappast utrotningshotad utan raka motsatsen. Angående värdering av liv så år det en rent filosofisk fråga. Människovärdet är ingen självklarhet utan en konstruktion. Dessutom så kan lidandet rent hypotetiskt vara större för vissa människor om vargen blir utrotad än för de uteliggare som finns.

Ditt resonemang tycker jag är empatiskt och bra men samtidigt lite omoget då du verkar lägga en stor del av ansvaret på makthavarna. Många av uteliggarna har fått så många chanser och så mycket stöd men de klarar inte att ta till vara på det på grund av att de är så trasiga. Jag tycker dock att det är synd att vårdmöjligheterna har minskat men denna diskussion är en parantes trots att den definitivt är relevant och intressant.

Men det visar bara att vad som är viktigt skiftar mellan männikor. Det finns de som tycker att färgen på deras bil är det viktigaste för dem.

Dessutom kan man ju ifrågasätta vissa jägare som anser att jakten är det viktigaste för dem. Det går före barn och familj. Undrar vad de människorna gör för uteliggarna.
[Ändrat av crazy 2004-04-23 kl 23:09]
 
tigertamjaren; sa:
Vet ni gott folk, ibland undrar jag vad f_n vi pratar om här. På väg från jobbet idag gick jag säkert förbi tjugo uteliggare. En kvinna som uppenbarligen också var det grät hemskt ensamt, övergivet mitt i korsningen Kungsgatan - Drottninggatan i Stockholm. Jag vred på huvudet men gick också jag förbi som alla andra. Undrar hur hennes liv gestaltar sig. Skulle inte vilja vara i hennes kläder. Sådan är den värld vi har skapat och som våra makthavare har skapat åt oss. Det är synd och skam och får vår diskussion om några tiotal inflyttade vargar att verka fullkomligt meningslös.

Om du frågar mig är människor alltid hundrafalt viktigare än vargar.

Bara för att få lite sans i debatten.

/ G

Det här är väl en debbat i sig och jag fattar inte varför du ens tar upp det. Om du frågar mig är det rätt korkat gjort.

För det första, om du bryr dig så mycket om människor varför gav du då kvinnan inte en slant? Det har du väl råd med. (Kanske för att hon skulle lagt pengarna på sprit och droger, vad vet jag.) Jag skulle aldrig kunna gå förbi en påkörd hund som fortfarande levde och bara strunta i den. Jag skulle göra allt för att hjälpa hunden. Däremot så kan jag gå förbi en uteliggare utan att göra ett skit. Vet du varför, för att det är deras val! De kan få socialbidrag och en enkel bostad om de vill men det vill dem inte. Alltså har de gjort ett val.

Sen så kan vissa av dessa människor självklart vara psykiskt sjuka och jag tycker verkligen att vi behöver fler vårdplatser. Och jag betalar gärna en hundring mer i skatt på lönen för att detta ska kunna bli en verklighet men det ligger på politikernas bord.

Om vi säger så här. Jag tycker synd om vargar så blir ihjälskjutna, om barn som måste gå och lägga sig på tom mage, om fåglar som drabbas av en oljeutsläpp, etc. Och jag donerar pengar till Greenpeace, Rädda barnen och liknande organisationer. Däremot så tycker jag inte synd om en rökare som dör i lungcancer. Den personen har gjort ett val och då får den personen leva med konsekvenserna.

mvh
 
A.S.; sa:
Jag skulle aldrig kunna gå förbi en påkörd hund som fortfarande levde och bara strunta i den. Jag skulle göra allt för att hjälpa hunden. Däremot så kan jag gå förbi en uteliggare utan att göra ett skit. Vet du varför, för att det är deras val! De kan få socialbidrag och en enkel bostad om de vill men det vill dem inte. Alltså har de gjort ett val.
Hmm... mycket stor medkänsla för den stackars hunden. Men hunden likt uteliggaren hade också gjort ett val. För hundens del var det att försöka passera vägen eller gå på vägen och just i detta var den stund hundens karma fullbordades.
Uteliggaren har också gjort sina val under de omständightet och orsaker som styrt hans liv. Men vare sig hunden eller utliggaren har någon skuld för detta val. Inte heller var det förutbestämt att hunden skulle bli påkörd eller att utliggaren är en uteliggare. Det finns alltid orsaker och omständigheter som gör att vi blir vad vi är. Vi kan alltid förändra den situation vi är i men aldrig ensamma för vi lever inte ensamma och ofta behöver vi hjälp för att förändra våra liv.
Karma är orsak och verkan, inte i en rak linje, mer som en squasboll som studsar omkring i ett rum. Du kan ändra din boll och andra bollars riktning genom goda handlingar. Att hjäpa en skadad hund, ge pengar till en gråtande kvinna utan att dömma henne för vad hon anväder pengarna till.
Vad som är viktigt är inte hunden, uteliggaren eller vargen. Ingan av oss kan förstå varför de är vad de är och orsakern och omständigherna till att de är vad de är. Det viktiga är hur vi förhåller oss till hunden, uteliggaren och vargen.
Classifications of Karma by Ven. Thubten Chodron OBS! PDF OBS!
Nu har jag väl ett urspåringsrekord? // RJ
 
Från tv program till konspirationsteorier vidare till uteliggare och nu Karma. Snacka om debatt lystna människor. Här diskuteras allt
 
Ang; Karma!

Hur kommer du in på detta egentligen? Hur kan du ens försöka jämför en hund med en människa i form av ansvar för sina handlingar? Hunden kan inte förstå hur en bil kan skada honom, människor kan förstå hur droger kan skada henne! Du inser väl att exempelvis kokain är farligt, eller alkohol för den delen. Och alkoholism är en sjukdom, men en väldigt bra sjukdom eftersom man enkelt kan bota sig. Nämligen att bara avstå från att dricka.

På tal om hinduismens Karma så tror ju dem att en uteliggare förtjänare att vara just det eftersom detta är straffet han/hon får eftersom dem beteede sig illa i sitt tidigare liv.

/
 
Re: Ang; Karma!

Admir>> Det var inte jag som gjorde jämförelsen det var du. Skillnaden är just detta att hunden är så inkörkt i sina begär - flocktillhörighet, mat och parning - att den inte förmår reflektera över sina handlingar.
Men ställ hunden framför en bil som kommer emot den och den kommer att springa undan, det har alla hundar lärt sig.
Jag hade en valp som en gång sprang efter farsans bil för att den vill med, farsan stannade och backade utan att se valpen. Den hann aldrig lära sig att se upp för en bil.
Det är likandant med många människor, de är så fast i sina begär att de inte kan ta sig ur detta utan hjälp.
Hur det är med hinduismens syn på karma har jag inte en aning om eftersom jag är Buddhist men att se karma som "straffet för sina synder" är en västerlänsk feltolkning. Karma betyder handlig och varje handling uppstår ur orsaker och ger konsekvenser.
polarhund>> Det är så enkelt att döda en varg ger samma dåliga karma som att döda en människa. Men om man dödar en varg för att rädda 15 renar blir det helt annat. Men om man sedan tar och fångar dessa 15 renar och säljer dom till slakteriet så får man dåligt karma men inte lika mycket som att döda 15 renar efterom man bara säljer 15 renar. Nej fan, vi måste utesluta karma ur denna debatt, den är för komplicerad och man skall bara låta den vara....
--
Jag tycker bara att den här vargdebatten är ändlös. Den kommer upp lika ofta som kängor på utsidan ....
Jag som inte dödar något, om jag inte är tvungen. // RJ
 
Jag håller med Tigertamjaren om att en sådan här diskussion kan te sig absurd i relation till den sociala misär många människor möter varje dag i Sverige, för att inte tala om hela världen. Jag tycker även det är på gränsen till cyniskt att hävda att uteliggare har gjort ett aktivt val. Det krävs endast lite insikt för att inse att problematiken är mer mångfascetterad än så och har man en gång hamnat utanför det sociala skyddsnätet så är det väldigt svårt att ta sig tillbaka och få ett fast boende. Sen kan man romantisera om fria val hur mycket man vill men jag påminns i detta om Euskefeurats och Ronny Erikssons antifrikyrkliga satiriska låttext "jag förstår inte hur man kan ha svårt att sluta röka, för själv har jag minsann aldrig rökt en enda cigarett"..

Dock så tycker jag inte man ska ställa dessa saker mot varandra. Vi borde ha råd att ta hand om både vargar och uteliggare.

/D
 
walk_alone; sa:
Karma är orsak och verkan, inte i en rak linje, mer som en squasboll som studsar omkring i ett rum. Du kan ändra din boll och andra bollars riktning genom goda handlingar. Att hjäpa en skadad hund, ge pengar till en gråtande kvinna utan att dömma henne för vad hon anväder pengarna till.
Vad som är viktigt är inte hunden, uteliggaren eller vargen. Ingan av oss kan förstå varför de är vad de är och orsakern och omständigherna till att de är vad de är. Det viktiga är hur vi förhåller oss till hunden, uteliggaren och vargen.
Classifications of Karma by Ven. Thubten Chodron OBS! PDF OBS!
Nu har jag väl ett urspåringsrekord? // RJ

Nu tror jag varken på karma eller på själavandring så det där resonemanget håller inte för mig. Buddismen är dock en väldigt atraktiv livssyn. Och appropå att du stött på vargen så har jag stött på Dalai Lama himself. Men du kanske är mer inne på Zen buddism eller nåt.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg