Uppdrag granskning!

Några råd om hur bössan bör handteras.

"Var städse oehört försiktig med skjutvapen!
Skjut därför endast på hvad Ni med säkerhet igenkänner som ett tillåtet villebråd.
Många unga, ifriga jägare, som burit häremot, hafva skjutit på något de hört prassla eller sett en skymt af, och som sedan befunnits vara något förbjudet vildt, en hund eller annat husdjur eller värre - en människa.
En gammal jägare berättar angående denna sak, att han en gång i sin ungdom på sjöfågeljakt lyckligtvis bommande på sin kamrats simmande hund, hvars hufvud, som han itydligt såg röra sig i vattenbrynet, han tagit för en simmande and.
Sikta aldrig på folk om Ni också vet att bössan är oladdad".

Boken om friluftsliv - 1910.

Sannolikheten finns att samtliga illegalt skjutna vargar blivit offer för ren oskyldig oaktsamhet. '
Vad säger att kvalitén har höjts sedan ovanstående text publicerades?
Med tanke på vad som hände för något år sedan med en bärplockare torde kvalité vara ett statiskt begrepp i jägarkåren.
Skämt åsido, kunde inte låta bli. Det finns ju massor av störtsköna gamla friluftsböcker med "bra råd".

MVH Hasse
 
tigertamjaren; sa:
Crazy och Admir, ni förebilder som sansade, vuxna och ansvarstagande människor, vari tycker ni att det korkade, omogna och osansade ligger: Ligger det i att reflektera över saken eller att uttrycka den?

/ G

I ingenderera.
[Ändrat av crazy 2004-04-25 kl 18:42]
 
Programmet i gårkväll 2774 visade ju bara med alla önskvärd tydlighet hur föråldrat tänkandet är hos vissa så kallade ansvarstänkande jägare. Och polisen kan eller vill inte göra ett skit. Det var lite skrämmande att se hur den vargkullen hade decimeras som dom tog upp.

Men kunde inte hålla mig för skratt när dom visade vad dom hade spelat in för personerna. Svaren blev allt frän hot om jurister och en vändning till att det egentligen handlade om fiske.

Går det inte att upprätta Antitjuvjaktsenheter i Sverige?
Med nogrann kontroll över deras verksamhet o.s.v. Man vill ju inte att det blir som på vissa håll i utlandet med jakt på människor i stället. Men var skrämmande att det är så pass lätt att ge sig ut och jaga olovligt. Och att det verkar vara så pass många som är inblandade
 
Aardwolf; sa:
.....
Går det inte att upprätta Antitjuvjaktsenheter i Sverige?
.....
Ja, när det kommer till kritan, vad återstår?

Man kan informera bort det varghat som beror enbart på fördomar, som i sin tur beror på okunskap. Det går att ha ersättningar för tamdjur och hundar som tas av varg, och bidrag kan ges för uppsättning av elstängsel i förebyggande syfte osv. Sådant kan också få acceptansen för vargen att öka, vilket dock torde vara en långsiktig historia.

Men vad återstår när det gäller den typ av människor, varghatare och tjuvjägare, vi nyss sett på TV´s "Uppdrag granskning" och "Debatt"? Här kan informeras och ersättas till leda. Varghatarna bryr sig inte. De har redan bestämt sig och är ändå snart ute med sina giftåtlar, åtlar och jaktgevär. T.o.m. politiker och lagens representant sitter där lierade med de i programmet utpekade...tjuvjägarna, tjuvarna. Vad återstår, bortsett från "Dirty"-metoden som så lätt dyker upp i tankarna?

Raskesven
 
Det var ett intressant program.

Mina iaktagelser var som vanligt att vargförespråkarna var mer sansade och använde mer relevant retorik. Kvinnan från rovdjurföreningen tyckte jag verkade mycket kompetent.

Vargmotståndarna fokuserade som vanligt på olika grupperingar där de ofta återkom till att forskare och annat folk från stockholm inte verkar ha någon rätt eller kunnande att yttra sig i frågan. Man märkte även att vargmotsåndarna har tagit lärdom och försöker underbygga sin retorik med vetenskapliga undersökningar. Ganska kul att beskåda faktiskt. Den mycket tjocka mannen (kommer inte ihåg namn) drog paralleller från vargrädsla till flygrädsla som om det är relevant. Att folk har en irrationell rädlsa för att flyga innebär inte att den irratinella rädslan för varg blir mer vettig för det. Han kunde inte heller bemöta programledarens fråga på varför det var relevant. Samme man sa att han inte var rädd för vargen för han var beväpnad när han var ute i skogen. Detta är ett mycket intressant uttalande för det är nog där problemet ligger till en stor del. Han ÄR rädd för vargen och är tvungen att beväpna sig. Paralleller kan dras till USA och vapenförespråkarna där de beväpnar sig på grund av rädsla. Jag kan rekomendera Michael Moores dokumentär "Bowling in Columbine".

Jag anser dock att det finns en mindre relevans då man måste ta människors rädsla på allvar men man kan inte fatta politiska beslut baserat på det.

Ett ganska intressant uttalande var från den kvinnliga journalisten som undrade varför det bara var militanta medelålder män som ställde upp i media på vargmotståndarsidan. Hon fick självklart inget svar då dessa människor verkar sakna självreflexion för det stämmer ju till en stor del. Skälet till detta är nog inte så komplicerat. De lever i dåtiden med gamla värderingar. De har makt och är aktiva inom föreningslivet. Jakten verkar betyda allt för dem då de inte verkar ha så många andra intressen.

Mem det fanns en del hopp. Den unga damen som funderat på att skaffa hund verkade ha valt rätt sida att lyssna på. Hon klarade att selektera ut informationen som var mest relevant och är troligtvis inte lika fast i gamla tankegångar och värderingar.

Nä det är här lösningen ligger. Må dessa stenålder värdingar dö ut med de äldre generationerna sen tar de yngre över med förhoppningsvis bättre värderingar. Det skulle vara kul att testa detta rent vetenskapligt. Jag tror man skulle får ganska klara signifikanta resultat på att de yngre har en mjukare attityd till vargen. Jag hoppas det i alla fall för annars blir det svårt.
 
Raskesven; sa:
Man kan informera bort det varghat som beror enbart på fördomar, som i sin tur beror på okunskap. Det går att ha ersättningar för tamdjur och hundar som tas av varg, och bidrag kan ges för uppsättning av elstängsel i förebyggande syfte osv. Sådant kan också få acceptansen för vargen att öka, vilket dock torde vara en långsiktig historia.

Men vad återstår när det gäller den typ av människor, varghatare och tjuvjägare, vi nyss sett på TV´s "Uppdrag granskning" och "Debatt"? Här kan informeras och ersättas till leda. Varghatarna bryr sig inte. De har redan bestämt sig och är ändå snart ute med sina giftåtlar, åtlar och jaktgevär. T.o.m. politiker och lagens representant sitter där lierade med de i programmet utpekade...tjuvjägarna, tjuvarna. Vad återstår, bortsett från "Dirty"-metoden som så lätt dyker upp i tankarna?

Raskesven

Jag håller med om att det knappast går att ändra dessa attityder men ställer mig STARKT frågande till att polisen är lierande. Nog blir de påverkade men knappast lierade. Det var nog ingen slump att gubben som satt där var föredetta polis. Han kanske var pensionerad i och för sig.
 
Man bör vara mer rädd för "jägare" som springer omkring med laddade vapen!
Är det inte DE som bär vapen som ska ha kunskaper om djur och natur?

Vem vet vad de gör när någon kommer gående och prasslar i buskarna? *KANSKE VARG*??!!! HJÄLP!!! PANG PANG!

De här gubbarna har verkligen noll koll... skrämmande säger jag. Vargen tillför många positiva saker också! Sätter man på hundarna sådana ringklockor och tygremsor så blir inte hundarna angripna heller.

Att inte biotopen passar? hahaha... man börjar ju undra om de vet vad en biotop är?
Enligt dem var visst människan bosatt i sverige före vargen också?

Är det inte dags att höja ribban för att kunna bli jägare och få bära vapen? :)
 
Mepps; sa:
Man bör vara mer rädd för "jägare" som springer omkring med laddade vapen!
Är det inte DE som bär vapen som ska ha kunskaper om djur och natur?

Vem vet vad de gör när någon kommer gående och prasslar i buskarna? *KANSKE VARG*??!!! HJÄLP!!! PANG PANG!

De här gubbarna har verkligen noll koll... skrämmande säger jag. Vargen tillför många positiva saker också! Sätter man på hundarna sådana ringklockor och tygremsor så blir inte hundarna angripna heller.

Att inte biotopen passar? hahaha... man börjar ju undra om de vet vad en biotop är?
Enligt dem var visst människan bosatt i sverige före vargen också?

Är det inte dags att höja ribban för att kunna bli jägare och få bära vapen? :)

Där sa du något. Jägare med vapen i skogarna är mer farliga än vilket vilt som helst i Sverige. Nej nu ska vi inte dra alla över en kam. Det finns flertalet som är vettiga men sen så finns rötäggen som skjuter på allt som rör sig. Men jag är mer försiktig i skogen om jag vet att det finns jägare där än om där finns varg. Det är ett som är säkert.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg