Uppdrag granskning!

Jägare, skogsman och rovdjursforskare, med mer än 25 års gedigen fälterfarenhet av varg. Som har jagat i tusentals dagar, men hittills aldrig förlorat någon hund till vargarna, trots att det finns gott om varg i skogarna. Som bor mitt i vildmarken, tillbringat många hundratal nätter och dagar ensam bland vilda vargar i
skogarna. Liggande i en sovsäck på marken, i jakttorn eller faktiskt ofta fastbunden uppe i
något bra utsiktsträd! Vinter, sommar, vår och höst.
Som under en sextonårsperiod fram till 1996 drev ett vetenskapligt fältförsök med bällror.

Nej, varför ska man lyssna på honom? De svenska "jägarna" vet väl mycket mer om varg och deras beteende. *ler* :)
 
-Patric-; sa:
Av 2 testgrupper varav den ena hade pingla förlorades ingen hund till varg, den andra testgruppen förlorade en hund till varg utan pingla... Känns mer som en slump än något annat.

Nu misstänker jag att du läst lite fel Patric... För att citera artikeln: "Parallellt hade vi en kontrollgrupp med 16 jägare som inte använde bjällror på hundarna. Av dem förlorade alla minst en, i flera fall två jakthundar vardera under samma period." I min värld så innebär det i varje fall att det finns en rätt så tydlig skillnad av antalet hundar som blir tagna av varg mellan de båda kontrollgrupperna, 0 st med bjällror minst 17 st utan. Tyvärr fans det ingen uppgift om hur många hundar det rört sig om totalt hos de båda kontrollgrupperna.

Sanolikheten att det skulle vara ett slumpmässigt utfall är liten, kanske att det finns andra faktorer än bjällrorna (hundarnas ålder, storlek, jaktmetoder mm.) som kan förklara skillnaderna mellan gruperna. Eftersom jag inte läst hur försöket var utformat så känns det svårt att säga om bjällrorna är hela förklaringen, men dom tycks i varje fall vara betydelsefulla.

/Jesper
 
Om man inte har något annat att gå på än de försök och den forskning som gjorts så vore det väl konstigt om man inte kan ta det till sig? Nä då är det bättre att själv, utan någon som helst förankring till fakta, skapa sig en egen uppfattning och hålla stenhårt på den! Visst ska man vara kritisk och ifrågasätta men det kommer till en gräns där det bara blir löjligt.

/mattias
 
oj vad fel det kan bli...

polarhund; sa:
Nu misstänker jag att du läst lite fel Patric...

/Jesper

Skojar du!! Jag skyller på att jag ligger hemma med feber, med tanke på hur illa jag läst så har jag minst 50 grader.. :) phew!.. Så fel det kan bli ibland..hehe ELLER så har någon illasinnad rackare ändrat i texten medans jag sovit..Jag anar en komplott.. ;)
 
Re: oj vad fel det kan bli...

-Patric-; sa:
polarhund; sa:
Nu misstänker jag att du läst lite fel Patric...

/Jesper

Skojar du!! Jag skyller på att jag ligger hemma med feber, med tanke på hur illa jag läst så har jag minst 50 grader.. :) phew!.. Så fel det kan bli ibland..hehe ELLER så har någon illasinnad rackare ändrat i texten medans jag sovit..Jag anar en komplott.. ;)

Ligger du hemma med 50 graders feber så har du i varje fall min fulla förståelse för ett litet läsfel!

/Jesper
Ps. Krya på dig! Ds.
 
Stängsel och hundar

En av de få lösningar på hur vargar ska kunna leva bland tamdjur i den här tråden har varit att sätta upp ordentligt med stängsel. Verkar vettigt, men hur gör man med renarna? På ett år rör de sig över mycket stora områden. Hur de rör sig (eller blir drivna) beror på hur snötäcket ser ut. Om det är isigt kommre de inte åt lavar. Dessutom leder överbete (som är ett annat problem) till att de måste röra sig över stora ytor. Hur stängsla då? Och hur ska andra djur som vandrar över stora ytor förhålla sig till dessa stängsel?

Problemet med stora ytor gäller säkert också norska fårägare. Att stängsla in stora skogsområden är liksom inte helt rimligt med tanke på annat djurliv. Har däremot sett på norsk TV om fårägare som provat använda sig av en polsk (bulgarisk? pyreneisk?) fårhund som vad jag minns inte hade som funktion att valla fåren utan att vakta dem (mest mot björn i detta fall), vilket skulle ha fungerat riktigt bra. En stor och ilsk hund skrämmer inte bara bort människor. De feta lättfångade fåren blir kräver därmed mycket mer arbete och risker för vargarna. Är det någon som vet mer om detta? Denna hundras ska visst komma från mer rovdjurstäta områden som en gammal lösning på det problem som rovdjur ändå är för djurhållare.

Med en hund som skrämmer bort rovdjur torde karman bli på topp för alla parter.

/Jon
 
Re: Stängsel och hundar

redösnoj; sa:
En av de få lösningar på hur vargar ska kunna leva bland tamdjur i den här tråden har varit att sätta upp ordentligt med stängsel. Verkar vettigt, men hur gör man med renarna? På ett år rör de sig över mycket stora områden. Hur de rör sig (eller blir drivna) beror på hur snötäcket ser ut. Om det är isigt kommre de inte åt lavar. Dessutom leder överbete (som är ett annat problem) till att de måste röra sig över stora ytor. Hur stängsla då? Och hur ska andra djur som vandrar över stora ytor förhålla sig till dessa stängsel?

Problemet med stora ytor gäller säkert också norska fårägare. Att stängsla in stora skogsområden är liksom inte helt rimligt med tanke på annat djurliv.

Med en hund som skrämmer bort rovdjur torde karman bli på topp för alla parter.

/Jon

Hund bra!

Renarna, tja sluta subventionera rennäringen så sköter det sig själv!

Jag vet inte men det verkar som dom lyckas med att stängsla stora markområden i Afrika mot betydligt tuffare rovdjur en våra mes-vargar.. Jag förstår inte varför allting måste vara som förr, bara för att får och renar gått fria tidigare så innebär det inte att dom skall göra det i framtiden. !
 
Men hallå!!!!

Älgstammen blir starkare med varg i markerna. De gallrar ut de svaga djuren mkt mer än vi gör. Detta gör älgjakten i slutändan mkt roligare eftersom chansen är större att fälla nåt annat än bara nån pinntjur......

Passa dig för björnen istället, den är inte att leka med och den har vi väldigt många av ca 1500.

Mors lille olle i skogen gick... (den snälla björnen)

Stora stygga vargen (oj oj oj mkt farligare än björnen)
 
Re: Men hallå!!!!

L-O; sa:
Älgstammen blir starkare med varg i markerna. De gallrar ut de svaga djuren mkt mer än vi gör. Detta gör älgjakten i slutändan mkt roligare eftersom chansen är större att fälla nåt annat än bara nån pinntjur......

Prexis! Behöver man mer kött så säljer dom på ICA.
 
Re: Re: Stängsel och hundar

-Patric-; sa:
Jag förstår inte varför allting måste vara som förr, bara för att får och renar gått fria tidigare så innebär det inte att dom skall göra det i framtiden. !
Bara för att björn och vargar gått fria tidigare innebär det inte att dom ska göra det i framtiden. ?
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg