Uppdrag granskning!

Vargens situation i Skandinavien, enl. Fapas

...är inte avundsvärd... en av artiklarna heter sàlunda "Varg-massaker i Norge". Följade tvâ foton komma frân enna artikel (frân 2001):

nor-veneno.jpg


nor-lobo2.jpg


Skandinavien, Europas förebild och samvete?
 
Blir alltid lika förbannad när man ser eller hör talas om tjuvjägare och annat patrask som slaktar varg och annat vilt. Alla djur ha en funktion att fylla. Vanliga jägare har också en funktion att fylla så missförstå inte *L*

Sen var det någon som undra om en varg blir hund om man gör den tam. Nja den kommer att ha vargen i sig och man kommer alltid att få kämpa om ledarskapet med en sådan. USA har ju dille på varghybrider vilket är skrämmande. För kommer en sådan lös och parar sig med sina vilda kusiner så är risken att avkommorna ej blir skygga för människan med följd att hetsen mot varg blir än värre än vad den är nu.
 
Norge avsäger sig ansvar för vargstammen

Saxat från de 5 stora,
http://www.de5stora.com/nyheter.asp?ID=765&Kat=Rovdjur

"Sverige får i fortsättningen ensamt bära ansvaret för den skandinaviska vargstammens bevarande. Det blir effekten av att Norge nu officiellt inte säger sig kunna hysa mer än högst 40 vargar i landet.
.....
.....
Jag hade förväntat mig något liknande. Men det är bra att sakläget klarnat. Nu vet vi vad vi kan räkna med i framtiden, säger Robert Franzén, rovdjursansvarig på verket (Naturvårdsverket, min anm.).
- Sverige får stå på egna ben i fortsättningen när det gäller varg och björn. Deras överlevnad beror helt på oss nu."

Det hänger alltså på oss, Sverige, hur det ska gå för den "svensk-norska" vargstammen, och björnen. Norge prioriterar enligt artikeln det nuvarande norska sättet att bedriva fårskötsel.

Raskesven
 
Re: Norge avsäger sig ansvar för vargstammen

Raskesven; sa:
Det hänger alltså på oss, Sverige, hur det ska gå för den "svensk-norska" vargstammen, och björnen. Norge prioriterar enligt artikeln det nuvarande norska sättet att bedriva fårskötsel.
Dåliga nyheter. Detta innebär sannolikt ett brott mot Bernkonventionen http://www.grida.no/prog/norway/convention/bern/berncon.htm

Observera att på den norska sidan ovan finns ett foto på norska vargar....
 
Re: Re: Hmm..

Håkan K; sa:
BAX; sa:
Det är nog sant att människan mentalt egentligen är kvar på grottmänniskonivå, trots att vi gör vårt bästa för att dölja det.
Nån här på jobbet påstod för nån vecka sen att det är ca 650 generationer sen Neanderthalarna. En fis i världsrymden, alltså.

/Håkan

Nu spelar det ju ingenr oll. Neanderthalarna är ju inte våra förfäder, vi kommer från deras kusiner Cro Magnon. Neanderthalarna dog ut (ja förutom det fåtal som numera planterar ut vargar i Värmland då).

mvh Christian
 
Re: Re: Re: Hmm..

chralm; sa:
Nu spelar det ju ingenr oll. Neanderthalarna är ju inte våra förfäder, vi kommer från deras kusiner Cro Magnon. Neanderthalarna dog ut (ja förutom det fåtal som numera planterar ut vargar i Värmland då).
Aaaahh är det så det hänger ihop?

(OK, du har rätt, men hur många generationer sen började Cro Magnon-människan skriva trollinlägg på Utsidan?)

/Håkan
 
Re: Re: Re: Re: Hmm..

Håkan K; sa:
(OK, du har rätt, men hur många generationer sen började Cro Magnon-människan skriva trollinlägg på Utsidan?)

/Håkan

Bra fråga. Jag började skriva inlägg för ca 0.06 generationer sen, och jag har hållit på ganska länge om man jämför med de lfets andra här.

Christer Lindh har väl någon tiondels generation tillgodo.

mvh Christian

PS. Kan man flytta diskussioner till fritt foprum så kanske det är dags snart?

PPS. Kom just på att det var ju trollinlägg du frågade efter. tror inte jag börjat skriva dem. Jag har ju både bild, presentation, ålder, intressen samt en kartpunkt på var man kan hälsa på mig. Det brukar inte trollen ha.
 
Re: Norge avsäger sig ansvar för vargstammen

Raskesven; sa:
Saxat från de 5 stora,
http://www.de5stora.com/nyheter.asp?ID=765&Kat=Rovdjur

"Sverige får i fortsättningen ensamt bära ansvaret för den skandinaviska vargstammens bevarande. Det blir effekten av att Norge nu officiellt inte säger sig kunna hysa mer än högst 40 vargar i landet.
.....
.....
Jag hade förväntat mig något liknande. Men det är bra att sakläget klarnat. Nu vet vi vad vi kan räkna med i framtiden, säger Robert Franzén, rovdjursansvarig på verket (Naturvårdsverket, min anm.).
- Sverige får stå på egna ben i fortsättningen när det gäller varg och björn. Deras överlevnad beror helt på oss nu."

Det hänger alltså på oss, Sverige, hur det ska gå för den "svensk-norska" vargstammen, och björnen. Norge prioriterar enligt artikeln det nuvarande norska sättet att bedriva fårskötsel.

Raskesven


Sorgligt, men jag hade iofs inte heller väntat mig annat från ett land som ser stort på att hålla sig till rimliga jakt och fiskekvoter. Bl.a. verkar det som dom inte tycker att det skall vara för många valar i haven heller. Nästan så man borde överväga en bojkott.
 
-Patric-; sa:
Skulle utbildningsnivån ha något med intelligens och rationellt tänkande att göra?

(Rick Rossner är väl dörrvakt?)


.
[Ändrat av -Patric- 2004-04-22 kl 11:35]

Syftar du till den kanadenssika killen som har runt 220 i IQ. Ja han är dörrvakt. Men hans höga IQ spelar inte så stor roll när han även indusriarbetarna (ta inte åt er om ni arbetar i industrin) Conny och Berra med IQ på 50 skall räknas med.
Om jag inte missminer mig så är även andremannen, med runt 200 i IQ, dörrvakt.

Men det finns ett samband mellan IQ och utbildningnivå. Och det finns ett samband mellan utbildningsnivå och storstad. Alltså så har folk på landet lägre IQ. Det finns även samband mellan lycka och IQ. Och även framgång. Om nu framgång räknas i lön. Höga företagsledare har nästan alltid mycket hög IQ.
 
Re: Re: Norge avsäger sig ansvar för vargstammen

orkesterchefen; sa:
Sorgligt, men jag hade iofs inte heller väntat mig annat från ett land som ser stort på att hålla sig till rimliga jakt och fiskekvoter. Bl.a. verkar det som dom inte tycker att det skall vara för många valar i haven heller. Nästan så man borde överväga en bojkott.

Jag skrev ett mejl till norska turistbyrån och sa att jag inte tänkte åka dit mer. Det var när de helikopterjagade för ett eller ett par år sedan.

Jävla skitland. De klubbar säl. De skall börja skjuta val. De skjuter varg. De överfiskar torsk. De vill borra i barens hav trots miljökonsekvenserna. Norge är faktisk det land som ytnyttjar sina oljeresurser MEST i hela världen. Det borde bli dags att utöva lite påtryckningar tycker jag.
 
Såja

crazy; sa:
Jag skrev ett mejl till norska turistbyrån och sa att jag inte tänkte åka dit mer. Det var när de helikopterjagade för ett eller ett par år sedan.

Jävla skitland. De klubbar säl. De skall börja skjuta val. De skjuter varg. De överfiskar torsk. De vill borra i barens hav trots miljökonsekvenserna. Norge är faktisk det land som ytnyttjar sina oljeresurser MEST i hela världen. Det borde bli dags att utöva lite påtryckningar tycker jag.

Jo vars, lite bojkott skadar inte, men du!
Hur förhåller du dig till det faktum att Sverige bedriver "skyddsjakt"´på lodjur utan orsak?
Skyddsjakt på skadeindivider är alltid tillåtet, men att bedriva skyddsjakt för att påverka stammen kan väl inte vara skyddsjakt enligt min mening.
Sverige granskas i nuet av EU angående "skyddsjakten" på lo.
Lon är upptagen på den s.k. rödlistan som hotad. Bedriver man skyddskjakt på hotade djur?
Sedan kan vi snacka om den svenska skogsindustrin...m.m.
nog bedriver Norge en märklig naturvårdspolitik, men du kanske skulle granska hemlandet lite mer också.
Här finns massor att göra för en bättre natur.

MVH Hasse
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg