Uppdrag granskning!

Till konspirationsteoretikerna, och vissas objektivitet inför desamma: Lite kymigt att bara ge Laponiavargen skjuts till Stora Sjöfallet. Och taskigt att släppa av de vargar som senast beviljades skyddsjakt på i Jämtland.

Vidare; om det var så att vargar fångades in i öst och släpptes ut i mellansverige skulle inte den låga genetiska variationen existera och vara ett presumtivt problem.

Raskesven
 
Re: Re: Tjänare Läraren

[/QUOTE]

Jag antar att man måste tänka så här:
det är vuxna människor som är tillfrågade och frågan var om de NÅGON GÅNG sett varg, alltså under hela sitt liv. Det som är intressant och kanske är på det viset man ska behandla statistiken är att de som bor i glesbygden NÅGON GÅNG i sitt liv sett varg lite mer än tre gånger så ofta som människor i hela Sverige gjort. Låter det lika orimligt för dig? [/QUOTE]

Nej, att det skulle vara tre gånger oftare är inget orimligt. Men se Stadan – det finns alldeles för många som gjort sitt allra bästa för att se varg och misslyckats år efter år. Alldeles för många på Utsidan som är ute i skog och mark. Sedan kommer det där med biologiskt beteende också. Och att de flesta ”vargar” visar sig vara annat (som Tigertämjaren säger Ufon osv).

Siffran 13% gör därför att man baxnar. Sedan kan det vara intressant att gräva på djupet varför det blev så konstiga siffror. Det som gör att det inte är smart att ta upp det som exempel är just att trovärdigheten i en seriös diskussion försvinner.

Helgedahl: Om nu vargarna låg bakom konstiga försvinnanden, så skulle det utan tvivel finnas ett stort antal som klarat anfallen (för så effektiv är inte vargen att den lyckas vid alla jaktförsök). Vidare skulle det finnas ett tydligt samband mellan förvinnanden i förhållanden till förekomsten av vargar och diverse märken på lämningarna. Är det något det inte kan vara som planterar ut vargar så är det myndigheterna – det skulle vara så många personer inblandade att de inte skulle kunna hålla mun efter ett glas eller två.
 
Funderade över en fråga som ställdes i programmet: Varför denna rädsla för vargen (och rovdjur)?
Så kom jag på att jag så sent som förra veckan, som godnattsaga för min dotter, läste "Tre små grisar".
Ni vet, "öppna, annars ska jag blåsa och flåsa tills ditt hus faller ihop..".
Är det möjligt att denna saga, Rödluvan och dyl. undermedvetet skapar denna rädsla?
Så att den senare i livet ligger och påverkar en?
Jag har aldrig i mitt liv sett en levande orm, ändå ryser jag när jag ser kobror etc. på TV, How Come??
(kom just på att jag ljög, jag har sett en på håll, runt halsen på sin ägare)
Är det bara pga sagor och sägner man är rädd?
Och det där med lägre bildningsgrad tror jag inte ett smack på. Jag har följt med flera högutbildade människor i skogen, några såg björnar bakom varenda gran, och frågade hur jag vågade vistas härute. "Jag går hellre här än i storstan" blev mitt svar.

/BAX
 
Nu är jag inte insatt i konspirationsteorin mer än jag läst här men jag antar att förespråkarna menar att ett litet antal vargar har hjälpts in och sedan har de på eget bevåg förökat sig och vandrat nedåt. Naturligtvis inte att samtliga nuvarande vargar har flyttats hit och utplacerats på de platser de nu är.

Leif...
 
Grabbar (och tjejer) har ni fortfarande inte fattat hur världen är sammanskruvad: Vargarna är ju utomjordingarna som styr hela världen. Den nedärvda vargskräcken är rationellt betingad eftersom vargar (utomjordingar) i alla tider har fört bort människor och "rivit" dem, dvs utfört operationer på dem långt ut till skogs varefter människorna har återvänt som "halvulvar" / vampyrer och spridit skräck. I fallet med den nya svenska vargstammmen, har det inte slagit er att den tidsmässigt överenstämmer med östblockets fall?

/ G
 
BAX; sa:
Funderade över en fråga som ställdes i programmet: Varför denna rädsla för vargen (och rovdjur)?
Så kom jag på att jag så sent som förra veckan, som godnattsaga för min dotter, läste "Tre små grisar".
Ni vet, "öppna, annars ska jag blåsa och flåsa tills ditt hus faller ihop..".
Är det möjligt att denna saga, Rödluvan och dyl. undermedvetet skapar denna rädsla?
Så att den senare i livet ligger och påverkar en?
Jag har aldrig i mitt liv sett en levande orm, ändå ryser jag när jag ser kobror etc. på TV, How Come??
(kom just på att jag ljög, jag har sett en på håll, runt halsen på sin ägare)
Är det bara pga sagor och sägner man är rädd?
Och det där med lägre bildningsgrad tror jag inte ett smack på. Jag har följt med flera högutbildade människor i skogen, några såg björnar bakom varenda gran, och frågade hur jag vågade vistas härute. "Jag går hellre här än i storstan" blev mitt svar.

/BAX

Rädslan kommer nog från båda aspekterna. Sagorna speglar den rädsla som funnits sen förr i tiden. Angående ormar så är det nog en annan femma. Där är rädslan delvis nedärv på grund av överlevnadsvärdet. Det är därför som det är betydligt fler som har ormfobi och inte vargfobi (hund).

Att sedan vissa högutbildade ser björnar är förståeligt då de inte har vana att vistas i naturen. Men det bevisar ingenting. Bara för att de rädda för björn behöver inte innebära att de vill utrota den. Dessutom så är björnrädsla mer relevant än vargrädsla, det finns betydligt fler och de är farligare.

Jag har en kompis som var rädd för min katt. Men det var det i och för sig flera som var så det kanske låg något i det. :)
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Tjänare Läraren

det skulle vara så många personer inblandade att de inte skulle kunna hålla mun efter ett glas eller två.
[/QUOTE]

Håller med
 
Skulle utbildningsnivån ha något med intelligens och rationellt tänkande att göra?

(Rick Rossner är väl dörrvakt?)


.
[Ändrat av -Patric- 2004-04-22 kl 11:35]
 
crazy; sa:
En kontruktiv debatt är svårt att hålla med folk på landsbyggden. De har en större tensens att vara trögtänkta, fördomsfulla, obildade och uppenbarligen mycket egoistiska (jag fördomsfull, inte). Forskare har försökt i evigheter med att ändra attidtyderna med realistiska relevant argumentation men det biter inte.
[Ändrat av crazy 2004-04-20 kl 15:49]

Saxat från sidan två.
Och det är väl på landsbygden den största rädslan verkar finnas. (?)

/BAX
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg