Uppdrag granskning!

Helgedahl; sa:
När det gäller mitt påstående kring att vargen skulle ligga bakom ett stort mörkertal av de försvinnanden av människor som sker varje år handlar det uteslutande om huvudräkning: Låt oss för exemplets skull räkna med 100 försvunna personer på ett år. Då Sverige till nio tiondelar består av skog innebär det att det är rimligt att anta att ca 90 av dessa försvunnit i skogen någonstans. Och av de djur som kan äta upp en människa i skogen går det cirka 3-5 björnar på en varg. Därför hamnar vi någonstans kring 20% uppätna av varg. Okej, det kan finnas vissa brister i detta sätt att räkna men vi hamnar åtminstone, absolut minimum, på runt 5%.

*asgarvar*

Med samma slutledning skulle jag kunna säga att på grund av jorden till stor del består av vatten så har dessa människor troligtvis blivit uppätna av gäddan som bevisligen är ett rovfisk. Det finns dessutom dokumenterade fall i nutiden där gädda attackerat badare.

Resonemanget är så befängt att man blir helt konfunderad.
 
Skojar ni...

Det e så härligt med lite Troll-tider!! Vi pratade prexis om atrt vi saknade lite fart och fläkt sedan alls vår kära Bert "Fatman" Juhlin försvunnit.. Men nu behöver vi inte längre misströsta, vi har ett nytt Troll!!! hahaha.. geniallt!!
 
Karl Helgedahl sådana som du är det inte lönt att dikutera med eftersom du redan har din bestämt påhittade uppfattning om hur saker och ting är. Även om det läggs fram vetenskapliga bevis från olika håll och experter i ämnet uttalar sig så går det fortfarande inte hem hos dig, eller? Hur vill du att någon någonsin ska kunna ta till sig av det du nämnt när du helt saknar fakta?

/mattias
 
Till konspirationsteorin försvar, för att vara objektiv, så är argument med Evolutionsbiologiskt Centrum, Uppsala universitet, vetenskapliga genetiska studier och DNA analyser tämligen meningslösa. DNA säger så vitt jag vet inget om huruvida vargen har åkt bil eller inte.

Leif...
 
bogart; sa:
Till konspirationsteorin försvar, för att vara objektiv, så är argument med Evolutionsbiologiskt Centrum, Uppsala universitet, vetenskapliga genetiska studier och DNA analyser tämligen meningslösa. DNA säger så vitt jag vet inget om huruvida vargen har åkt bil eller inte.

Leif...
Kan man inte bara kolla om han hade körkort?

(F'låt!)

/Håkan
 
bogart; sa:
Till konspirationsteorin försvar, för att vara objektiv, så är argument med Evolutionsbiologiskt Centrum, Uppsala universitet, vetenskapliga genetiska studier och DNA analyser tämligen meningslösa. DNA säger så vitt jag vet inget om huruvida vargen har åkt bil eller inte.

Leif...
Inte helt meningslöst, eftersom det utesluter inplantering från djurparker, vilket konspirationsteoretikerna brukar anta är fallet. Sen får var och en bedöma om det kan anses mer eller mindre rimligt att vargen tagit sig hit per tass eller bil.

Raskesven
 
En försynt fråga..

Varifrån kommer djurparksvargarna?

Är dom köpta från Bulgarien-Rumänien eller liknande trakter?
Vad skiljer dom från de vilda vargar som finns i Sverige?

/BAX
 
Re: En försynt fråga..

BAX; sa:
Varifrån kommer djurparksvargarna?
Djurparksdjur brukar ingå i ett utbytesprogram med andra djurparker för att minimimera risk för inavel. Man har mycket bra koll på genuppsättningarna hos dessa djur för att inavelsdepression annars kan uppstå. Men olika arter har olika tolerans för inavel, och det är inte alltid negativt. Vargar verkar ha en rel. hög tolerans (jämfört med andra arter) för inavel, men vad som är negativt och positivt är inte alltid solklart och varierar också mellan situationer. Djurparksvargarna bör ha ett ganska blandat ursprung.

Att dels ursprunget är östligt och dels att de har gemensamma förfäder talar entydigt mot utplantering och entydigt för spontan invandring. Eftersom gentekniken är ny och "utplanteringen" skulle skett enl. klintbergaren (vandringsmyten, den finns med i Bengt af Klintbergs bok "Råttan i pizzan", som beskriver denna och liknande vandringsmyter) på 80-talet då kunskaper och teknik saknades om genteknik, är det uteslutet att det skulle finnas någon substans i myten.

Mytens ursprung var en diskussion i mitten på 70-talet, när vargen ansågs utrotad, om ev. inplantering på nytt. Diskussionen var principiell och blev aldrig mer än så, men har sedan dess används som slagträ i debatten när andra argument tryter...

Nog från mig i denna fråga.

Staffan

[Ändrat av Stadan 2004-04-22 kl 09:36]
 
bogart; sa:
Till konspirationsteorin försvar, för att vara objektiv, så är argument med Evolutionsbiologiskt Centrum, Uppsala universitet, vetenskapliga genetiska studier och DNA analyser tämligen meningslösa. DNA säger så vitt jag vet inget om huruvida vargen har åkt bil eller inte.

Leif...

Du menar att SIG har hoppat fallskärm över den finska tundran, kidnappat ett vargpar och tagit tillbaka den med ubåt för att sedan inplantera den i värmland.
 

avslutad210712

Gäst
crazy; sa:
bogart; sa:
Till konspirationsteorin försvar, för att vara objektiv, så är argument med Evolutionsbiologiskt Centrum, Uppsala universitet, vetenskapliga genetiska studier och DNA analyser tämligen meningslösa. DNA säger så vitt jag vet inget om huruvida vargen har åkt bil eller inte.

Leif...

Du menar att SIG har hoppat fallskärm över den finska tundran, kidnappat ett vargpar och tagit tillbaka den med ubåt för att sedan inplantera den i värmland.

Det enda jag funderar över är hur man tar sig med ubåt till Värmland *S*.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg