Jag köpte för några år sedan bambukallingar och bambu-Tshirt från Itab. När jag köpte dom hade jag ingen aning om det var äkta eller viskos. Efter vad jag läst sedan något år så antar jag att det är bambuViskos. Halvfusk alltså. Alltså ska det inte vara nån skillnad på detta än annan viskos. Däremot tycker jag att det ändå är intressant att jämföra med andra material. Ull och Siden brukar anses ha antibakteriella och "luktfria" egenskaper. Jag tycker att:
Bambuviskos är sämre ur luktsynpunkt än Ull.
Bambuviskos är enligt min erfarenhet dock bättre än siden ur luktsynpunkt (!), bägge är dock överlägset bättre än syntetunderställ som är vedervärdiga i det avseendet...
Bambuviskos är mjuk (eller t o m mjukare..) som bomull men håller strukturen bättre i blött skick. Ull o syntet håller dock strukturen bäst i vätan.
Bambuviskosen värmer sämre än ull i kallare väder.
Sammanfattningsvis gillar jag bambuviskoskallingarna för att dom är rätt billiga, jättesköna och har åtminståne hyggligt luktfria egenskaper. Sidenkallingarna var en besvikelse, luktar värre och dyrare. Ull är ibland lite för varmt på sommaren, slits fort och kostar en rejäl slant, men är annars bäst på det mesta. Tshirten i bambuviskos har blivit en sommarfavorit och är underbar att ta på i sovsäcken efter en dag i grövre ullunderställ. ;-) Så.. marknadsföringsbluff eller ej, bambuviskosen har blivit flitigt använd hos mig. Enda som kan få mig att omvärdera dom är om det visar sig vara en dålig idé för miljön med detta material. Vill gärna veta mer om det.
Det var mina reflektioner och bidrag till tråden..