Underkläder i bambu.

Har testat bambu underställ nu när jag är ute....HELT fanttastiskt. Man känner knappt att man har det på sig. Ända är det mycket varmt på kroppen

Får man fråga om du svettades något på turen? För måttlig aktivitet funkar nästan vad som helst. Annars håller jag med att bambu känns bra mot huden, men det torkar långsamt. Varmare klädesplagg finns det också gott om.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

och sen har ju det ju det här med pandan...

Nu förstår jag inte riktigt. Pandan äter väl bambu? Är bambukläder skadligt då för miljön eller tvärtom? Bomull är ju oftast inte bra, vare sig ur funktions eller miljöperspektiv.
Andra alternativ som t ex ull och siden är de sämre än bambu ur miljösynpunkt?

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Jag använder gärna bambu under sommartid, men inte i underkläder utan mer typ skjortor o sånt. Svalt och skönt under den årstiden. Vintertid tycker jag dock att dom är alldeles för kalla, för mig är det då ylle som gäller, både underkläder och annat.

Nu förstår jag inte riktigt. Pandan äter väl bambu? Är bambukläder skadligt då för miljön eller tvärtom? Bomull är ju oftast inte bra, vare sig ur funktions eller miljöperspektiv.
Andra alternativ som t ex ull och siden är de sämre än bambu ur miljösynpunkt?

Det blir väl svårt att käka bambu för pandan om kinesen redan gjort kalsonger av den och skickat till Europa.
Men någonstans har jag läst (vad jag minns) att den bambu man gör kläder av inte är samma bambusort som pandan äter.

Sen har jag också läst mig till uppfattningen att såå miljövänligt är inte bambukläder. Det är något med processen / behandlingen av bambun till kläder som man inte riktigt tar upp i miljöreklamen.

Jag gillar bambukläder, sköna och svala, luktar inte så fort eller så mycket. För den som klagar på svettskav i ljumsken finns inget bättre än ett par bambuboxer-kalsonger. Funkar även om de är blöta. Enligt egen upplevd erfarenhet i min pedaldrivna kajak där det trampas och är mycket blött.

thomas

Bambu är ett kärt ämne. Först så finns det över 1000 olika sorters bambu. De som man använder vid tillverkningen av bambuviskos är inte de sorterna som pandorna äter. De är dessutom ganska kräsna och äter bara bambuskotten från de lägre arterna.

I stort sett all bambu odlas utan gödsel eller kemikalier/bekämpningsmedel på bergssluttningar och inte på åkermark och behöver inte bevattnas. (Bomull kräver motsvarande 10.000-17000 liter vatten per färdigt kg bomull och i bomullsindustrin används totalt upp emot 8000 olika kemikalier). Bambu skördas efter tre år och skjuter dessutom nya skott efter avverkning.

Den bästa bambuviskosen processas i ett slutet system och har väldigt liten miljöpåverkan. Den klarar i stort sett kraven för Bra Miljöval. Den är denna man skall hålla utkik efter.

Bambu är ett kärt ämne. Först så finns det över 1000 olika sorters bambu. De som man använder vid tillverkningen av bambuviskos är inte de sorterna som pandorna äter. De är dessutom ganska kräsna och äter bara bambuskotten från de lägre arterna.

I stort sett all bambu odlas utan gödsel eller kemikalier/bekämpningsmedel på bergssluttningar och inte på åkermark och behöver inte bevattnas. (Bomull kräver motsvarande 10.000-17000 liter vatten per färdigt kg bomull och i bomullsindustrin används totalt upp emot 8000 olika kemikalier). Bambu skördas efter tre år och skjuter dessutom nya skott efter avverkning.

Den bästa bambuviskosen processas i ett slutet system och har väldigt liten miljöpåverkan. Den klarar i stort sett kraven för Bra Miljöval. Den är denna man skall hålla utkik efter.

Hur vet vi vilken sort vi köper?

När jag läste på textilhögskolan fick jag uppfattningen om att all bambu är marknadsföringsljug (förutom den naturliga bambun, som känns igen på att den ser ut som lin/hampa i tyget).

Dock är (all/bambu-) viskos jättemjukt! Viskos har en progressiv krympning och en jättehög uppsugningsförmåga (därför vi gör disktrasor av det). Bakteriedödande effekt eller andra effekter har väl aldrig bevisats på en viskos-bambu? (Däremot är bambugräset lite bakteriedödande...)

(Du ska ha cred för att du är bra påläst och ger korrekt information om materialen).

Jag köpte för några år sedan bambukallingar och bambu-Tshirt från Itab. När jag köpte dom hade jag ingen aning om det var äkta eller viskos. Efter vad jag läst sedan något år så antar jag att det är bambuViskos. Halvfusk alltså. Alltså ska det inte vara nån skillnad på detta än annan viskos. Däremot tycker jag att det ändå är intressant att jämföra med andra material. Ull och Siden brukar anses ha antibakteriella och "luktfria" egenskaper. Jag tycker att:

Bambuviskos är sämre ur luktsynpunkt än Ull.

Bambuviskos är enligt min erfarenhet dock bättre än siden ur luktsynpunkt (!), bägge är dock överlägset bättre än syntetunderställ som är vedervärdiga i det avseendet...

Bambuviskos är mjuk (eller t o m mjukare..) som bomull men håller strukturen bättre i blött skick. Ull o syntet håller dock strukturen bäst i vätan.

Bambuviskosen värmer sämre än ull i kallare väder.

Sammanfattningsvis gillar jag bambuviskoskallingarna för att dom är rätt billiga, jättesköna och har åtminståne hyggligt luktfria egenskaper. Sidenkallingarna var en besvikelse, luktar värre och dyrare. Ull är ibland lite för varmt på sommaren, slits fort och kostar en rejäl slant, men är annars bäst på det mesta. Tshirten i bambuviskos har blivit en sommarfavorit och är underbar att ta på i sovsäcken efter en dag i grövre ullunderställ. ;-) Så.. marknadsföringsbluff eller ej, bambuviskosen har blivit flitigt använd hos mig. Enda som kan få mig att omvärdera dom är om det visar sig vara en dålig idé för miljön med detta material. Vill gärna veta mer om det.
Det var mina reflektioner och bidrag till tråden..

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg