UL-paradoxen

Att prata samma språk

Det är uppenbarligen viktigt att vara tydlig med vad som egentligen avses med vikt...

Detta har ju behandlats ett antal gånger tidigare i olika trådar på utsidan. Visst är det mer "rätt" att räkna Skin Out Weight men det som verkligen betyder något för om du skall uppfatta vandringen som tung eller inte är ryggsäckens vikt. Vid löpning/klättring kan det vara en annan femma...

Det är den vikten som är relevant att påverka för mig. Att komma med argumentet att man då skulle stoppa allt i fickorna tycker jag inte är seriöst.

Sedan får ni gärna rätta mig om jag har fel i följande matematiska utsvävning:

Martins utrustning vägde 16 kg, låt oss säga att 3 kg är kläder och kängor, då har vi en ryggsäcksvikt på 13 kg. Lägg på 7 kilo mat/bränsle och vi får 20 kg.
En rätt rimlig vikt enkligt mig och rätt långt ifrån 30 kg strecket. Att gå från 30 till 20 kg märks rejält i packningen vill jag lova. Att kapa ett kilo på en rimlig packning (typ dricka upp vattnet ur ev vattenflaskan och tugga i sig lite godis) märker iallafall inte jag av.

Uffe

Re: Att prata samma språk

Schneeberger; sa:
[klipp, klipp]

Visst är det mer "rätt" att räkna Skin Out Weight men det som verkligen betyder något för om du skall uppfatta vandringen som tung eller inte är ryggsäckens vikt.

Det är den vikten som är relevant att påverka för mig. Att komma med argumentet att man då skulle stoppa allt i fickorna tycker jag inte är seriöst.

[klipp, klipp]

Har du testat skillnaden mellan att fjällvandra en vecka i gympadojor eller rejäla lundhagsare? Eller att tex. ha en massa prylar i sidfickan på byxorna. Det har jag. Tro mig när jag säger att det märks rejält på hur trötta benen blir. Sen belastar det väl inte rygg osv så mycket om man har det på underkroppen (men lika mycket som det i ryggsäcken om man har det på överkroppen), men det är likförbaskat vikt du måste släpa omkring på och på benen ska vikten dessutom accelereras hela tiden.

Själv har jag faktiskt inte riktigt koll på min basvikt. Historiskt har den varit lite tung, även om den inte varit extrem, men i sommar räknar jag med att gå ner några kilo i packvikt. Största bovarna är dock fortfarande min gamla ryggsäck och sovsäck som är Everest och således inte helt hundra i lätthet per tålighet. Å andra sidan så tål de typ vad som helst...

Anledningen till att använda "Skin out" som referens är ju främst att man inte ska kunna "fuska" och få det att se ut som man har lätt packning genom att stoppa de tunga sakerna i fickorna.

Jag menar, tar man annars ett par byxor med rymliga fickor så kan man nog minska vikten på ryggan med 3-4 kg genom att stoppa tunga saker i fickorna.

Re: Vi pratar om olika saker!

Martin Fjaderlatt.se; sa:
joru; sa:
Om du bar ett par Hanwag Yukon och ett par ITAB-byxor i ryggsäcken och inte på kroppen, definitivt, ja!!! :)

Men hallå!
Du svarade ju aldrig på om du bara räknar ryggsäcken eller hela utrustningen, så jag antog att du räknade hela utrustningens vikt.
Annars snackar vi ju om helt olika saker!
(Vikten på en grej försvinner ju inte för att den sitter på kroppen - då skulle ju alla bära sina grejer i fickor och konsumkassar!)

När du säger 16 kilo är det ju i så fall kring 20 i mitt sätt att räkna, efter att du har lagt till två kilo kängor och minst ett kilo kläder!

(Och om du läser innantill ser du att jag redan har delat tältet och köket.)

Återstår alltså typ 3 kilo "onormal" utrustning som jag inte vet var den kommer ifrån ;)

Vi får väl ställa oss vid vågen i Abisko och anteckna folks ryggsäcksvikter, så vi löser det här!
:D

Martin, jag håller mig vid ryggsäckens vikt och inget annat, det är den som känns på ryggen och det är vad de allra flesta menar när man säger "25 kilo packning".

Eftersom jag har ett jägarkök, islandströja och några andra pryttlar av samma slag och sort som dem vi använde så ska jag hala fram packplanen och lägga den på excel. Sen ska jag jämföra med vanliga civila motsvarigheter, inga marmot driclime och packaway-ställ utan hederliga 3-lagersprylar och 200-fleece.

Jag står fast vid att mina 16 kilo inklusive mat inte är några 20 kilo som du säger ;).

//J

Min första fjällvandring hade jag en fullpackad Alaska, dessutom med ramförlängare och en extra packpåse på toppen (den var full den med).

Jag har för mig att ryggan vägde in på 32 kg med mat. Och då var vi ute fyra dagar (tre nätter)...

nermander; sa:
Min första fjällvandring hade jag en fullpackad Alaska, dessutom med ramförlängare och en extra packpåse på toppen (den var full den med).

Jag har för mig att ryggan vägde in på 32 kg med mat. Och då var vi ute fyra dagar (tre nätter)...

Har liknande erfarenheter,ubertungt i förhållande till strapats.Men då kom det med marinerat kött,pannbiffar av Älgfärs,korvar och ca en liter stekt potatis till middag.Tror det var 'ett par' pilsner i ryggan också.Ev. en påse chips,godis,saft.

Varför snåla om det inte kostar så mycket?

peter

nermander; sa:

*Ler* mmm, du är inte den ende som har packat för mycket första gången...själv hade jag t ex med mig en ca 1 kilo tung ficklampa på min första fjällvandring med tält...14 år var jag...jättekul tyckte de andra när vi upptäckte att det var ljust dygnet runt. Får väl skylla på att internet inte fanns då... ;).

Men frågan är väl om man ska räkna nybörjarmisstag som "normalpackning" för en fjällvandrare..?

//J

ping; sa:
nermander; sa:

Har liknande erfarenheter,ubertungt i förhållande till strapats.Men då kom det med marinerat kött,pannbiffar av Älgfärs,korvar och ca en liter stekt potatis till middag.Tror det var 'ett par' pilsner i ryggan också.Ev. en påse chips,godis,saft.

Varför snåla om det inte kostar så mycket?

peter

Jag känner till fyra vandrare som alltid vandrar med färsk mat, bag-in-box, några pilsner och minst en flaska whiskey. Deras ryggsäckar väger ca 30 kilo för 8-9 dagar.

Men eftersom de packar mycket medvetet efter ca 35 års fjällvandrande så är deras baspackningar väldigt lätta - de satsar helt på den kulinariska upplevelsen och bär alltså medvetet så mycket färskt och gott som de orkar.

I min bok är de mycket viktmedvetna och även mycket tydliga med sina prioriteringar :).

//J

joru; sa:
Men frågan är väl om man ska räkna nybörjarmisstag som "normalpackning" för en fjällvandrare..?

Problemet är ju att de som gör ett sånt där nybörjarmisstag ofta kan delas upp i två grupper:

1. De som tyckte att fjällvandring var för jobbigt och låter det bli både första och sista gången.

2. De som tyckte att det var visserligen jobbigt, men värt besväret (och de kommer ta med sig lika mycket grejer nästa gång).

Problemet är ju okunskapen om hur man lättar packningen, eller rättare sagt att man faktiskt KAN.

Jag har varit scout sen jag var 8 år och packat ryggsäck många gånger, men jag var över 30 innan jag insåg att man kan skippa alla dessa "bra att ha"-grejer som väger flera kilo tillsammans. Jag har lådor hemma med grejer som jag aldrig i livet skulle få för mig att släpa med mig ut idag.

Vad sägs om ett dubbelsidigt normalstort bryne? En ihopfällbar fältspade från ÖB? Vattenflaska med filtöverdrag, tunga canvas-packpåsar, näthängmattan som alltid åkte med, eldpåsen med töre, tändsticksburk, ljusstump, braständare och t.o.m. FNÖSKE (bara ifall att). Hajkbricka, gympadojor som lägerskor (för att slippa de tunga Alaskakängorna i lägret), både pannlampa och en liten Maglite, den stora Victorinoxen etc.

Man trodde ju att det var meningen att packningen skall vara tung, det var inte coolt att ha lite grejer med sig, det var coolt att ha ALLT med sig. Det var lite grann att den som tog fram onödigaste grejen var häftigast. Jag var avundsjuk på de som hade ihopfällbara pallar eller jättestora strålkastare (för det hade inte jag).

Tältpinnar i aluminium hade man knappt hört talas om, stål var de i och det gällde att ha med sig några extra ifall man tappade nån. Och separata lägerkläder skulle man ju ha, och separata sovkläder såklart. Det blev i princip tre kompletta uppsättningar kläder. Plus lite ombytesunderkläder och strumpor. För det var ju det man hade läst i alla utrustningslistor att man behöver.

nermander; sa:

*Ler igenkännande*

Min första fjällpackning vägde runt trettio kilo för nio dagar, har jag för mig.
Jag hade ju vandrat många en- eller två-nättersutfärder så jag visste hur man packade. Bara att multiplicera alla "förbrukningsvaror" med antalet dagar...

Jag brukar inte väga så noga om jag ska vara ärlig, men jag har nog kapat tio kilo på motsvarande packning sen dess och vandrar dessutom lyxigare.

det du inte hade bruk av

Enkelt ett lätta på lasten tur efter tur:det som inte användes (förutom sk nödutrustning,förband etc) lämnar man hemma nästa gång.
Förutsatt att första turen inte skrämmer en för gott.

GustavOh; sa:
nermander; sa:

*Ler igenkännande*

Min första fjällpackning vägde runt trettio kilo för nio dagar, har jag för mig.
Jag hade ju vandrat många en- eller två-nättersutfärder så jag visste hur man packade. Bara att multiplicera alla "förbrukningsvaror" med antalet dagar...

Jag brukar inte väga så noga om jag ska vara ärlig, men jag har nog kapat tio kilo på motsvarande packning sen dess och vandrar dessutom lyxigare.

Jag har ju *alltid* dragit mig för att bära tungt,
det luktade för mycket scouting och militär,
såpass att jag i flera år bara gjorde stugvandringar.

Det var väl första mötet med Pyreneerna, och senare de norska fjällen - Sverige
är det sista av de åtta länder jag vandrat i

- som jag började acceptera tanken på att bära tält och allt vad därtill hör.

Då handlade packningsförnuft mest om att lämna saker hemma; lättviktsalternativ för den enskilda artikeln
var inte särskilt välkända. Nu har det ju kommit en hel del och redan Akto är ett framsteg gentemot Tadpole
och Prophet 65 ett stort steg från Sho-Sho-70.

Återstår att se om det numera svåröverskådliga
utbudet tillåter ytterligare kapningar.
Det är nu först som jag börjat väga komfort mot komfort; hittills har jag mest kapat inbillad komfort,
eller rentav ökat komfort på läger och stig i en och samma manöver.

Det tyngsta jag burit var förmodligen i Saltfjellet-Sulis 1998. Det var väl 20 kg i säcken, eftersom
det är vad man kan få med på tåget. Det var mat för 10 dagar, 5 kg (skulle aldrig ta så lite idag!), med hopp
om proviantering (jag gick 14 dar). Dessutom åt
jag middag på Polarsirkelhotellet i Lønsdal
och låg en natt på Graddis fjellstue.

Numera tänker jag mest på vad jag klarar att bära
och packar tills det tar stopp. Ju mindre bas desto mer mat. Det kan handla om 15 kg på en 10-dagarstur i fjällen (jag vet ännu inte); då sitter säcken någorlunda bra, men idealet vore nog under 13.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg