Re: Att prata samma språk
Nej, det är inte seriöst eftersom vi då inte längre talar om verkligheten. Varför
vederbörande funnit just den dumheten vara värd att upprepas har jag inte heller förstått,
och jag klarar mig utan förklaring.
En naturlig skiljelinje är maxpackning på ryggen
mot det man ALLTID bär utanför säcken. Sen tycker jag
det är naturligt att påpeka om man räknar med tom eller fylld vattenflaska eftersom vattenbehovet varierar med
området (och individen).
Då skulle jag inte räkna kameran, som sitter i mitt bälte, men väl kartfodralet eftersom jag ofta packar ned det (och vattenflaskan) vid blockpassager.
Däremot skulle jag räkna med långbyxorna eftersom
jag säkert 80 % av tiden går i kortbrallor
(jag har gått 3 st 18-dagarsvandringar i Alperna
med mina knickers kvar i säcken hela tiden).
Det betyder att att brallornas vikt betyder
mer för mig än för många fjällvandrare.
Skälet att jag tycker man ska räkna så är att det är begripligast, och lättast att mäta.
De som hänger upp
sina säckar på kroken utanför Storulvån eller Skogadalsbøen tar inte av sig kläderna samtidigt
och när jag väger min packning hemma går jag upp på
vågen med och utan säck, men jag klär inte på
och av mig.
Så kan man lätt jämföra sin packning från gång till gång och det är det enda väsentliga, inte
att jämföra med andra. Det är ju ingen tävling
det handlar om.
Schneeberger; sa:Det är uppenbarligen viktigt att vara tydlig med vad som egentligen avses med vikt...
Detta har ju behandlats ett antal gånger tidigare i olika trådar på utsidan. Visst är det mer "rätt" att räkna Skin Out Weight men det som verkligen betyder något för om du skall uppfatta vandringen som tung eller inte är ryggsäckens vikt. Vid löpning/klättring kan det vara en annan femma...
Det är den vikten som är relevant att påverka för mig. Att komma med argumentet att man då skulle stoppa allt i fickorna tycker jag inte är seriöst.
Nej, det är inte seriöst eftersom vi då inte längre talar om verkligheten. Varför
vederbörande funnit just den dumheten vara värd att upprepas har jag inte heller förstått,
och jag klarar mig utan förklaring.
En naturlig skiljelinje är maxpackning på ryggen
mot det man ALLTID bär utanför säcken. Sen tycker jag
det är naturligt att påpeka om man räknar med tom eller fylld vattenflaska eftersom vattenbehovet varierar med
området (och individen).
Då skulle jag inte räkna kameran, som sitter i mitt bälte, men väl kartfodralet eftersom jag ofta packar ned det (och vattenflaskan) vid blockpassager.
Däremot skulle jag räkna med långbyxorna eftersom
jag säkert 80 % av tiden går i kortbrallor
(jag har gått 3 st 18-dagarsvandringar i Alperna
med mina knickers kvar i säcken hela tiden).
Det betyder att att brallornas vikt betyder
mer för mig än för många fjällvandrare.
Skälet att jag tycker man ska räkna så är att det är begripligast, och lättast att mäta.
De som hänger upp
sina säckar på kroken utanför Storulvån eller Skogadalsbøen tar inte av sig kläderna samtidigt
och när jag väger min packning hemma går jag upp på
vågen med och utan säck, men jag klär inte på
och av mig.
Så kan man lätt jämföra sin packning från gång till gång och det är det enda väsentliga, inte
att jämföra med andra. Det är ju ingen tävling
det handlar om.