Martin Fjaderlatt.se; sa:joru; sa:Förstår inte heller riktigt UL: arnas argument att traditionell packning innebär att man går omkring med 25-30 kilo för en vecka på fjället.
Men jag tror att de som har erfarenhet av normalare veckopackningar på ca 15-17 kilo inklusive mat ställer sig lite undrande...det är ju inte särskilt betungande att vandra då...
Räknar du bara ryggsäckens vikt, eller hela utrustningen?
15-17 kilo i totalvikt tycker inte jag låter som något man vanligen ser i de svenska fjällen.
Men, den personliga utrustning som användes i lumpen var vägde ju 12-13 kilo och det var inklusive nyttigheter som fältspade 1,5 kilo, regnställ i vävplast (har ingen vikt men vilket modernt regnställ som helst lär vara lättare), islandströja på nästan 900 gr, träningsoverall som också var ombyte på 750 gr ca, jägarkök 900 gr, tältdel (tarp ) på 1500 gr etc.
Allt buret i ryggsäck 70LK som väger ca 3,6 kilo.
Lägg till mat för en vecka på detta (och den utrustning jag inte nämnt) och du får ca 17 kilo att bära på.
Axplock och exempel: vanlig fleecetröja 500 gr (minus 400 gr), Vulcan 2900 gr (minus 700 gr), gaskök (minus 750 gr lågt räknat). Bara genom att byta ut de militära klassikerna islandströja, jägarkök och LK70 mot vanlig svenssonutrustning har vi redan tjänat nästan 2 kilo.
Genom att ta bort fältspaden (den behövs garanterat inte ) har vi fått bort ytterligare 1,5 kilo. Nu har vi plötsligt ca 8,5 till 9,5 kilo basutrustning (ja, det finns andra prylar medräknade som jag inte har listat). Lägg till mat 5 kilo för en vecka och du får
13,5 till 14,5 kilo. Lägg till lite lyx som gps och en liten kamera så kan du kanske få ihop något kilo till.
Min poäng är helt enkelt att jag inte tror på teorin att normala veckopackningar väger 25 kilo. Jag kan inte förstå vad en sådan packning skulle bestå av. Specialintressen är något annat men då vet man ju vad man vill bära och upplever inte vikten som "onödig".
//J
[Ändrat av joru 2007-05-09 kl 20:16]