UL-paradoxen

Personligen är jag ganska van vid att bära min kropp hela dagarna, eftersom min kropp är byggd för att bära min kropp. Så jag är (ännu) inte så bekymrad över vad den väger när jag ska ut i skogen.

En ryggsäck som kroppen inte är van att bära, och som plötligt ska kånkas iväg tiotals mil i flera dagar, är ett mer plötsligt problem. Som dessutom är ganska lätt att lösa.

Övervikt ser jag som ett annat problem, som ju inte är begränsat till friluftslivet, och dessutom bevisat svårlöst.

Två aspekter

Ja det beror ju på vad man avser. Kroppen är man som du (Martin) säger van att bära, så femton "extra" kilo blir inte jobbiga på samma sätt som en femtonkilosrygga. Men likväl är det 15 kg som faktiskt tar energi att bära, oavsett om man är van, precis som även en bekväm ryggsäck också tar energi. Dock så är som sagt övervikt svårt att eliminera effektivt.

Men huvudpoängen: en stor anledning för mig att undvika 25+ kg på fjällturen är att jag vill att knän etc ska hålla så länge som möjligt. Och då är det ju lika problematiskt med kroppsvikt som med ryggsäcksvikt.

Re: Två aspekter

millimeter; sa:
Ja det beror ju på vad man avser. Kroppen är man som du (Martin) säger van att bära, så femton "extra" kilo blir inte jobbiga på samma sätt som en femtonkilosrygga. Men likväl är det 15 kg som faktiskt tar energi att bära, oavsett om man är van, precis som även en bekväm ryggsäck också tar energi. Dock så är som sagt övervikt svårt att eliminera effektivt.

Men huvudpoängen: en stor anledning för mig att undvika 25+ kg på fjällturen är att jag vill att knän etc ska hålla så länge som möjligt. Och då är det ju lika problematiskt med kroppsvikt som med ryggsäcksvikt.

Övervikt är naturligtvis besvärande för fötter
och knän. Själv är jag begåvad med ett bulimital
av 22.7 eller nåt (71 kg på 177 cm; blir 70 före resan,
blir 67-68 efter densamma)
vilket kanske
inte är så vanligt för herrar i min ålder
(men mitt blodtryck vore normalt för en 30-åring
och min vilopuls är minst 20 slag under den normala
för min ålder).

Vad exakt de 15 extra kilona under en vandring innebär
är inte så lätt att utreda, men koncentrationen
till axlar, rygg och höfter (är det 70 procent av det senare?) borde ha en annan inverkan än fett
lite överallt på kroppen. Det jag utan vidare märker
när jag börjar provgå säcken i april, maj, är att
även en måttlig packning ger ömhet i den övre lårmuskulaturen, vilket brukar gå bort efter ett
par veckors tillvänjning (eller träning, då).

Jag tycker det är lagom med en aning övervikt,
eftersom jag oundvikligen förbränner en del fett
under tre-fyra veckor i bergen.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg