UL eller inte

Re: Re: Filosofin bakom UL....

Men enda sättet att få veta detta är ju att prova.

Det slog mig just varför jag får såna deja vu-upplevelser av vissas ovilja att prova. Det är precis som på jobbet, där kollegorna sitter och jobbar i Word på helt fel sätt så det tar dubbelt så lång tid att göra saker och ting. Och de motiverar det med "Jag har inte tid att lära mig mer om Word".

De fattar inte att om de lägger ner en timme på att lära sig något som gör att de sen sparar 5 minuter om dagen så har de gått med vinst efter tre veckor.

På samma sätt verkar det vara här, många vågar inte prova EN gång eftersom de är rädda att de den gången ska få problem. De ser inte framåt till "vinsten" om deras försök faktiskt faller ut positivt.
 
Re: Re: Re: Filosofin bakom UL....

nermander; sa:
Men enda sättet att få veta detta är ju att prova.

Det slog mig just varför jag får såna deja vu-upplevelser av vissas ovilja att prova. Det är precis som på jobbet, där kollegorna sitter och jobbar i Word på helt fel sätt så det tar dubbelt så lång tid att göra saker och ting. Och de motiverar det med "Jag har inte tid att lära mig mer om Word".

Tycker ni sätter fingret på en springande punkt här. Också UL-nissar har ju nån gång i allmänhet tagit steget från vanlig tung packning till lättvikt. Antagligen är det likadant som med vandring med stavar. Man har ett stort instinktivt motstånd, men när man väl har prövat byter man ju inte gärna tillbaka.
 
Re: Re: Re: Filosofin bakom UL....

nermander; sa:
Men enda sättet att få veta detta är ju att prova.

På samma sätt verkar det vara här, många vågar inte prova EN gång eftersom de är rädda att de den gången ska få problem. De ser inte framåt till "vinsten" om deras försök faktiskt faller ut positivt.

Saken är den att jag har gjort det mesta ni har tagit upp angående UL i min ungdom,och mig ger det en dålig smak i munnen.Då berodde det inte på att minska vikten,utan att ta det som fanns.Nu när jag går på tur vill jag inte att det ska vara över för att en grej pajar,det har jag fått nog av.


peter
 
Re: Re: Re: Re: Filosofin bakom UL....

Saken är den att jag har gjort det mesta ni har tagit upp angående UL i min ungdom,och mig ger det en dålig smak i munnen.Då berodde det inte på att minska vikten,utan att ta det som fanns.

Du ser inte sambandet där?

Om jag provar nåt och det inte funkar, då funderar jag på hur jag kan förbättra det utan att behöva "gå tillbaka" till det klassiska tunga.

Som jag skrev om när jag provat gympadojor. Nackdelen som jag upplevde var att man blev blöt. Istället för att då direkt gå tillbaka till kängor började jag fundera på om det gick att hitta andra skor som var lika lätt och bekväma men samtidigt tålde väta bättre. Och om det kanske gick att ha något komplement för att hålla sig varm om fötterna även om det var blött.
 
UL för nybörjare?

Har med intresse följt debatten en tid. En tanke kommer jag inte ifrån: är det inte så att man måste ha en viss erfarenhet för att kunna ge sig in på den banan? Som novis inom vandring känns det som om det krävs att man prövat lite (mer än några enstaka fjällturer) och dragit på onödiga prylar innan man vet vad man kan skippa, byta ut eller måste ha kvar. Annars riskerar man att hamna i situationer där något man verkligen behövt saknas eller inte håller måttet. Med tanken om UL i bakhuvudet (även om man kanske inte strävar mot att bli någon fulländad UL-ist) kan man sedan förändra sin packning mm. Eller är detta fel sätt att tänka?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Filosofin bakom UL....

nermander; sa:
Saken är den att jag har gjort det mesta ni har tagit upp angående UL i min ungdom,och mig ger det en dålig smak i munnen.Då berodde det inte på att minska vikten,utan att ta det som fanns.

Du ser inte sambandet där?

Om jag provar nåt och det inte funkar, då funderar jag på hur jag kan förbättra det utan att behöva "gå tillbaka" till det klassiska tunga.

Som jag skrev om när jag provat gympadojor. Nackdelen som jag upplevde var att man blev blöt. Istället för att då direkt gå tillbaka till kängor började jag fundera på om det gick att hitta andra skor som var lika lätt och bekväma men samtidigt tålde väta bättre. Och om det kanske gick att ha något komplement för att hålla sig varm om fötterna även om det var blött.

Dom första turerna jag gjorde var i och omkring Tyresta nationalpark,huvudsakligen skogsterräng således.Så det var inte blöta skor som var det största problemet (gudarna ska veta att jag frusit om fötterna) utan stadgan.Jag är uppvuxen typ 10 min promenad från parken (Bollmora) och irrat omkring där sedan barnsben både somrar som vintrar och alternativet var aldrig att gå tillbaka till kängor,jag hade inga helt enkelt.Har man alternativ är det osvårt att leka "camp" ett tag.


peter
PS.När jag växte upp bodde vi i en skokartong mitt i gatan och hade vi tur fick vi en näve grus till frukost :).DS
[Ändrat av ping 2005-10-25 kl 13:03]
 
Re: Re: Re: Re: Filosofin bakom UL....

ping; sa:
nermander; sa:
Men enda sättet att få veta detta är ju att prova.

På samma sätt verkar det vara här, många vågar inte prova EN gång eftersom de är rädda att de den gången ska få problem. De ser inte framåt till "vinsten" om deras försök faktiskt faller ut positivt.

Saken är den att jag har gjort det mesta ni har tagit upp angående UL i min ungdom,och mig ger det en dålig smak i munnen.Då berodde det inte på att minska vikten,utan att ta det som fanns.Nu när jag går på tur vill jag inte att det ska vara över för att en grej pajar,det har jag fått nog av.


peter

Jag vet inte om din ungdom ligger lika långt bak som min, men jag känner igen det där. Det var skälet till att jag en gång började sy egna grejor i tonåren. Inga pengar och det fanns nästan inget att köpa (jämfört med idag).

Men mycket av det som idag är basen för lätta prylar fanns inte då. Det vill säga lätta, starka och vattentäta vävar.

Sedan handlade det också mycket om att våga ifrågasätta de etablerade sanningar som jag cementerat under decennierna. Det som fick mig att göra detta var den s k BB; Beyond Backpacking av Ray Jardine.

Jag märkte att det funkade, testade det på allvar och fann att det inte bara funkade, utan att jag inte heller saknade något eller hade det obekvämt. Vilket var en smula oväntat. Jag hade väntat mig att få ge lite avkall på den "komfort" som verkar vara den viktigaste delen av naturupplevelsen för många ;-)

Då tyckte jag att det här kunde vara något att tipsa andra utemänniskor om.

Jörgen
 
Re: Re: Re: Re: Re: Filosofin bakom UL....

NUI; sa:
ping; sa:
Saken är den att jag har gjort det mesta ni har tagit upp angående UL i min ungdom,och mig ger det en dålig smak i munnen.Då berodde det inte på att minska vikten,utan att ta det som fanns.Nu när jag går på tur vill jag inte att det ska vara över för att en grej pajar,det har jag fått nog av.


peter

Jag vet inte om din ungdom ligger lika långt bak som min, men jag känner igen det där. Det var skälet till att jag en gång började sy egna grejor i tonåren. Inga pengar och det fanns nästan inget att köpa (jämfört med idag).

Men mycket av det som idag är basen för lätta prylar fanns inte då. Det vill säga lätta, starka och vattentäta vävar.

Sedan handlade det också mycket om att våga ifrågasätta de etablerade sanningar som jag cementerat under decennierna. Det som fick mig att göra detta var den s k BB; Beyond Backpacking av Ray Jardine.

Jag märkte att det funkade, testade det på allvar och fann att det inte bara funkade, utan att jag inte heller saknade något eller hade det obekvämt. Vilket var en smula oväntat. Jag hade väntat mig att få ge lite avkall på den "komfort" som verkar vara den viktigaste delen av naturupplevelsen för många ;-)

Då tyckte jag att det här kunde vara något att tipsa andra utemänniskor om.

Jörgen

Jag har bara tagit steget upp till mogen ungdom :) .

Självklart ska du liksom alla andra (Storsint av mig,eller vad? ;) ) propagera för nåt som man själv utövar/tror på,det JAG reagerar på är att du/ni drar på så inihelv...Det GÅR inte att med bibehållen komfort (jämtemot tung-gung) genomföra en UL-vandring,en OK komfort går att uppnå,men bibehållen?Sällan.

Ska vi säga så?


peter
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Filosofin bakom UL....

ping; sa:
Det GÅR inte att med bibehållen komfort (jämtemot tung-gung) genomföra en UL-vandring,en OK komfort går att uppnå,men bibehållen? Sällan.

Så kan man nog inte säga. För det är för det första jävligt subjectivt. Och för det andra får man fundera på skillanderna mellan gå-komforten och sitta-vd-tältet/tarpen-komforten. Högre på det första behöver inte ge lägre på det andra, men kan.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Filosofin bakom UL....

ping; sa:
Det GÅR inte att med bibehållen komfort (jämtemot tung-gung) genomföra en UL-vandring,en OK komfort går att uppnå,men bibehållen?Sällan.

Ska vi säga så?

Det hela beror väl på minst två saker. Dels på vad man menar med komfort: jag har fått intrycket av att många TU (Tungt Utrustade), däribland jag själv, oftast talar om komfort i termer av vad man kan njuta av i lägersituationen: vattenbefriat, vindstilla, myggfritt, etc. UL:are tycks benägna att även se till komforten när man bär. Självklart kan man i viss utsträckning se det som att det finns en trade-off mellan dessa två.

Det andra är att olika individer har olika komfortbehov. Det som jag upplever som tillräcklig (eller rent av god) komfort kan för någon annan vara oacceptabelt låg komfortnivå. Vissa tycker att ett tält som står som en klippa i blåsten och ger hermetiskt skydd mot insektsliv är minimikomfort (tro mig, jag känner personer med den inställningen!). Andra tycker att det viktigaste är att det inte kommer för många stänk på sovsäcken om det spöregnar (den har ju i alla fall vattentätt tyg) och att lite djungelolja i ansiktet sköter insektsaspekten. För den senare skulle skiftet från det bombsäkra tältet till presenningen (eller tarpen ;)) inte innebära någon nämnvärd komfortsänkning, utan kanske rent av en komforthöjning (eftersom packningens storlek minskar och känslan av att vara mitt i naturen ökar).

Så: visst går det att banta vikten och gå ganska långt åt UL-hållet med bibehållen (eller rent av ökad) komfort. Det beror bara på vad man menar med komfort.

En svårighet i debatten är att vikten på utrustningen är enkel att diskutera och kvantifiera. Komfortförluster (eller upplevelser av kängors stabilitet eller upplevelser av minskat obehag pga viktminskning eller...) är snarare av kvalitativ karaktär (och kanske går de att i viss mån kvantifiera, men det är avsevärt mycket svårare än att bara ställa fram en våg och väga); de blir därmed mycket svårare att diskutera. Särskilt om gemensamma erfarenheter saknas, vilket ju blir fallet i denna tråd som delvis handlar/handlat om att UL-förespråkare försöker övertyga skeptiker -- själva "drivet" bakom diskussionen är att gemensamma erfarenheter i viss utsträckning saknas!

EDIT: olle11, du hann visst före och var lite mer koncentrerad än undertecknad :)


[Ändrat av alven 2005-10-25 kl 15:14]
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Filosofin bakom UL....

olle11; sa:
ping; sa:
Det GÅR inte att med bibehållen komfort (jämtemot tung-gung) genomföra en UL-vandring,en OK komfort går att uppnå,men bibehållen? Sällan.

Så kan man nog inte säga. För det är för det första jävligt subjectivt. Och för det andra får man fundera på skillanderna mellan gå-komforten och sitta-vd-tältet/tarpen-komforten. Högre på det första behöver inte ge lägre på det andra, men kan.

Vi har inte specifierat terrängen för vandringen,men oavsett (nästan) vilken som man syftar till så menar jag att kängor slår gympadojjor i fråga om komfort.
Ett tält som man kan slå upp och rumsera runt i,ovasett väder,slår en tarp,i komfort.Ombyteskläder höjer trivseln för de flesta.Det är subjektivt,men realistiskt.Tältet undantaget så är det inga vikter att tala om för att klara olika situationer utan att behöva söka lösningar eller gå alternativa vägar.


peter
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Filosofin bakom UL....

ping; sa:
... men oavsett (nästan) vilken som man syftar till så menar jag att kängor slår gympadojjor i fråga om komfort. Ett tält ... slår en tarp,i komfort.
Ombyteskläder höjer trivseln för de flesta. ...
Ok. För egen del tror jag att jag kan få mycket bättre komfort trots att jag behåller mina kängor, mitt tremannas tunneltält och trots att jag har ombyteskläder. För att jag tänker igenom vad jag vill ha med mig "på riktigt" och inte tar med en massa "onödigt" bra-att-ha-jox.

Jag tror att jag kan få bättre komfort då jag bär&går OCH då jag "campar". Du tänker att du inte vill ha det sämre. Fine with me ;-)

Jag tror faktiskt bara att en tråd som denna visar på möjligheter, den lovar inte frälsning, den garanterar ingenting... Den visar i bästa fall att du kanske kanske KANSKE kan få det lite skönare nästa gång du går&bär&campar - om du vill.

Men om du istället konstaterar på att UL är dumt och omöjligt. Då är du säkert redan tillräckligt nöjd med de val du redan gjort. Och det är ju toppen för tusan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg