UL eller inte

Malindo; sa:
För övrigt föredrar alla att sälja gympadojjer, eftersom folket sliter ut ett par om âret och köper nya utan att pruta.. medan kängorna förväntas hàlla livet ut.. mer cash för oss! ;-)

Det där var rätt intressant. En teori jag har om varför friluftspryttlar blir så tunga är just detta.

Dels att vi tror att det behövs robusta grejer för att hålla (de flesta av oss tror ju inte på allvar att flortunna nylontyger idag är starkare än tyget i våra gamla m/59 brallor). Dels att om vi nu betalar en massa tusenlappar (mitt favoritobjekt är naturligtvis skaljackor för 5 tkr) för de här grejorna så måste de också hålla för 10 års dagligt slitage i busskön och annorstädes.

Tittar man på lätta prylar så blir man inte imponerad. En ryggsäck i silnylon, typ GVP, ser inte det minsta imponerande ut. Sladdrig nylonpåse som man kan knöla ned i fickan. Ingen skulle drömma om att ta med den längs Kungsleden.

Har jag helt fel?

Jörgen
 
Jag tror du börjar se dubbelt och bli helt galen nu Jörgen.. march i säng nu, och upp i morgon med nya och fráscha idéer! ;-)

Vad jag menar är att det blir mer cash nu med alla dessa látta manicker som inte hâller.. de byts ut med mycket tätare intervall än rediga, tunga prylar som hàller och hâller och aldrig vill gà sönder.

Alltsâ, ju lättare och klenare gear, báttre fór oss fabrikanter, eftersom lagret roterar mycket raskare.

(Sà, varför envisas jag egentligen med att förorda lite redigare grejs?)
[Ändrat av Malindo 2005-10-17 kl 21:19]
 
NUI; sa:
.....
Dels att vi tror att det behövs robusta grejer för att hålla (de flesta av oss tror ju inte på allvar att flortunna nylontyger idag är starkare än tyget i våra gamla m/59 brallor).
.....
Jörgen
Men, starkare mot vad? Mot nötning mot sten, vassa grenar mm. eller bara vid ett draghållsfasthetstest?

Raskesven
 
Empiri, energi, ryggor och skodon

Det är dessvärre omöjligt att uttala sig om studien som NUI hänvisar till. Jag vet inte hur studien har gått till. När man som jag arbetar med att mäta och kvantifiera eventuella samband av olika slag blir dock misstänksamhet mot bara resultaten, i avsaknad av beskrivning över studiens upplägg, en utmärkande känsla.

Här måste de minst ha undersökt både hur mycket energiåtgången ökat när vikten på ryggen ökar, givet samma skovikt, och hur mycket energiåtgången ökat när skovikten ökat, givet samma ryggsäcksvikt. Men vilka intervall har de undersökt? En sådan här studies resultat är bara tolkningsbart inom det underrsökta intervallet. Extrapoleringar utanför undersökningsområdet kan leda helt fel. Har de undersökt intervallet för t.ex skodonsvikt 1 pund till 4 pund, eller 3 pund till 5 pund, eller bara ökat med 1 pund från 4 till 5 pund osv? Det kan mycket väl vara så att marginalvinsten i upplevd nytta av minskad skodonsvikt är avtagande, kan t.o.m. slå över till att viktminskningen efter viss vikt ger minskad nytta, kanske ökande marginalonytta. Vet inte heller om studien är utförd på en platt kaserngård eller i Rocky Mountains. Resultaten kan bli olika.

Det första intervallet i "energy output", dvs. 3.5-5.25 har snittet 4.375. Det kan som jag förstår det ha härletts på två olika sätt, om studien är det minsta seriös och korrekt utförd.

Antingen är detta ett genomsnitt som uppmätts genom att många personer under samma omständigheter fått gå i ett skodon som väger X. Sedan har samma personer under likadana omständigheter fått gå i ett skodon som väger Y, där Y väger mer eller mindre än X. Motsvarande med olika ryggsäcksvikter där skodonsvikt hållits konstant. Energiåtgång har mätts på samma sätt. Och fram har kommit tolkningen "när vikten ökar med ett pund på foten ökar energiåtgången (med z procents sannolikhet när antalet vandrare går mot oändligheten) motsvarande 4,375 +/- 0.875 pund" .

Eller så har olika intervall undersökts, dvs. de har börjat på t.ex 1 pund för skodonen och ökat på med 0,5 pund. Sedan ökat från 1,5 pund till 2 pund, från 2 till 2,5 pund osv. Och då kanske nedre delen av intervallet ger en uppmätt ökning av energiåtgången när ökningen för skodonet går från 0,5 till 1 pund, och övre delen av intervallet ger ökningen av ett pund när skodonens vikt slutar på den maxvikt de valt (2 kg, 5 kg?). Eller så är det ett genomsnitt av genomsnittet med ett konfidensintervall runt, med okänd signifikansnivå.

Punktskattningen 6,4 känns som en osäker historia. Troligen ett enkelt snitt som i första tillvägagångssättet.

Att studien använder absoluta viktmått istället för procent är inte heller så bra. Antag att vi ökar vikten på ett skodon från 1 pund till 2 pund. Då har vikten ökat med 100 procent och den viktökningen motvarar då 3,5-5,25 pund till på ryggen. Antag att vi igen ökar vikten på skodonet med 1 pund, från 2 pund till 3 pund. Då har vikten igen ökat med ett pund, men bara med 50 procent. Varför skulle en ökning med 50 procent ge samma resultat som en ökning med 100 procent? Världen är heller inte linjär. Kanske en ökning med 50 procent, eller 1,5 pund från 3 pund till 4,5 pund, ger mycket högre/lägre energiökning än 100 procent, eller 1,5 pund från 1,5 pund till 3 pund?

Antag vidare att testet görs med skodon som väger 1 pund och ryggsäck som väger 40 pund, och att skovikten ökas till 2 pund. Det ger ett visst snittresultat. Ett annat resultat kanske fås om skodonen väger 3 pund, ryggsäcken 20 pund och skovikten ökas till 4 pund. Armén är studien utförd inom. Då luktar det lite ökningar från 2 kg och uppåt vad gäller kängor.

Inte ett så kul inlägg kanske (rentav knastertorrt;-) ) men jag har sett tillräckligt många empiriska studier av motsvarande kvantifiering för att förhålla mig minst sagt skeptisk. Om jag har 30 kg på ryggen och gympaskor som väger 500 gram på fötterna, inte katten upplever jag ett byte till mina Jörnkängor som väger 1,5 kg på samma vis som om min ryggsäcksvikt istället ökat till 32.5-35.25 kg. Inte heller skulle jag uppleva att ett byte från Jörnkängorna till gympaskorna skulle ge samma lyft som en viktminskning av ryggan till 24,75-27,5 kg. Här finns alldeles bortsett från terrängtyp osv. även mättnadspunkter att ta hänsyn till.

Jag tycker att det ger mycket mer att läsa om och diskutera NUI:s praktiska erfarenheter än att diskutera testresultat utan referens till studiens upplägg, dvs. att det går att minska vikten även på skodon UNDER vissa premisser. Kan för övrigt, borsett från mitt inlägg om skodon på sidan 22 i den här tråden, hänvisa till likartad diskussion och mitt inlägg i denna tråd istället för att upprepa mig: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=32269&pagenumber=2

Raskesven
 
Att gå med stavar måste ju ses som en ren UL-katastrof med tanke på den extra energiåtgången.

Det beror helt på HUR man går med stavarna. Det är skillnad på att "gå med stavar" (=gå och samtidigt bära på ett par stavar) och "gå med stavar" (=använda stavarna för att röra sig framåt).

Vid så kallad stavgång så använder man stavarna för att skjuta på, ungefär på samma sätt som en längdskidåkare. Det drar såklart med energi (och ger högre fart).

Men använder man stavarna som stöd så får man ju inte alls samma effekt. (Och om man har stavarna sitter på ryggsäcken halva tiden och bara tar fram dem när det verkligen behövs stöd så minskar man säkert energiförbrukningen lite till).
 
Jag tror inte det hela är särskilt genomtänkt hos många av oss. Tjocka tyger måste tåla både det ena och det andra bättre, tycker vi.

Jag har t ex mycket goda erfarenheter av att under 5 år eller så att slitit mig genom skogsödemarker i en Marmot Dri Clime Windshirt. Suveränt plagg.

Jag var minst sagt misstänksam mot hur länge det tunna nylonskalet skulle hålla. Men det håller fortfarande. Enstaka glödsprätthål och enstaka revor som inte gått igenom tyget helt, men syns vid närmare beskådande.

Som jag ser det är det hela psykologiskt. Det måste vara "rejäla" grejer i vildmarken, tycker vi.

När jag tänker på saken kanske Marmot-tröjan var det som gjorde att jag vågade börja testa tunnare prylar. Tidigare var jag mycket hängslen och livrem och gick i många år med 1 kg vadmalsbyxor på allt utom rena sommarturer.

Jörgen
 
Re: Empiri, energi, ryggor och skodon

Raskesven; sa:
Det är dessvärre omöjligt att uttala sig om studien som NUI hänvisar till. Jag vet inte hur studien har gått till. När man som jag arbetar med att mäta och kvantifiera eventuella samband av olika slag blir dock misstänksamhet mot bara resultaten, i avsaknad av beskrivning över studiens upplägg, en utmärkande känsla.

Här måste de minst ha undersökt både hur mycket energiåtgången ökat när vikten på ryggen ökar, givet samma skovikt, och hur mycket energiåtgången ökat när skovikten ökat, givet samma ryggsäcksvikt. Men vilka intervall har de undersökt? En sådan här studies resultat är bara tolkningsbart inom det underrsökta intervallet. Extrapoleringar utanför undersökningsområdet kan leda helt fel. Har de undersökt intervallet för t.ex skodonsvikt 1 pund till 4 pund, eller 3 pund till 5 pund, eller bara ökat med 1 pund från 4 till 5 pund osv? Det kan mycket väl vara så att marginalvinsten i upplevd nytta av minskad skodonsvikt är avtagande, kan t.o.m. slå över till att viktminskningen efter viss vikt ger minskad nytta, kanske ökande marginalonytta. Vet inte heller om studien är utförd på en platt kaserngård eller i Rocky Mountains. Resultaten kan bli olika.

Det första intervallet i "energy output", dvs. 3.5-5.25 har snittet 4.375. Det kan som jag förstår det ha härletts på två olika sätt, om studien är det minsta seriös och korrekt utförd.

Antingen är detta ett genomsnitt som uppmätts genom att många personer under samma omständigheter fått gå i ett skodon som väger X. Sedan har samma personer under likadana omständigheter fått gå i ett skodon som väger Y, där Y väger mer eller mindre än X. Motsvarande med olika ryggsäcksvikter där skodonsvikt hållits konstant. Energiåtgång har mätts på samma sätt. Och fram har kommit tolkningen "när vikten ökar med ett pund på foten ökar energiåtgången (med z procents sannolikhet när antalet vandrare går mot oändligheten) motsvarande 4,375 +/- 0.875 pund" .

Eller så har olika intervall undersökts, dvs. de har börjat på t.ex 1 pund för skodonen och ökat på med 0,5 pund. Sedan ökat från 1,5 pund till 2 pund, från 2 till 2,5 pund osv. Och då kanske nedre delen av intervallet ger en uppmätt ökning av energiåtgången när ökningen för skodonet går från 0,5 till 1 pund, och övre delen av intervallet ger ökningen av ett pund när skodonens vikt slutar på den maxvikt de valt (2 kg, 5 kg?). Eller så är det ett genomsnitt av genomsnittet med ett konfidensintervall runt, med okänd signifikansnivå.

Punktskattningen 6,4 känns som en osäker historia. Troligen ett enkelt snitt som i första tillvägagångssättet.

Att studien använder absoluta viktmått istället för procent är inte heller så bra. Antag att vi ökar vikten på ett skodon från 1 pund till 2 pund. Då har vikten ökat med 100 procent och den viktökningen motvarar då 3,5-5,25 pund till på ryggen. Antag att vi igen ökar vikten på skodonet med 1 pund, från 2 pund till 3 pund. Då har vikten igen ökat med ett pund, men bara med 50 procent. Varför skulle en ökning med 50 procent ge samma resultat som en ökning med 100 procent? Världen är heller inte linjär. Kanske en ökning med 50 procent, eller 1,5 pund från 3 pund till 4,5 pund, ger mycket högre/lägre energiökning än 100 procent, eller 1,5 pund från 1,5 pund till 3 pund?

Antag vidare att testet görs med skodon som väger 1 pund och ryggsäck som väger 40 pund, och att skovikten ökas till 2 pund. Det ger ett visst snittresultat. Ett annat resultat kanske fås om skodonen väger 3 pund, ryggsäcken 20 pund och skovikten ökas till 4 pund. Armén är studien utförd inom. Då luktar det lite ökningar från 2 kg och uppåt vad gäller kängor.

Inte ett så kul inlägg kanske (rentav knastertorrt;-) ) men jag har sett tillräckligt många empiriska studier av motsvarande kvantifiering för att förhålla mig minst sagt skeptisk. Om jag har 30 kg på ryggen och gympaskor som väger 500 gram på fötterna, inte katten upplever jag ett byte till mina Jörnkängor som väger 1,5 kg på samma vis som om min ryggsäcksvikt istället ökat till 32.5-35.25 kg. Inte heller skulle jag uppleva att ett byte från Jörnkängorna till gympaskorna skulle ge samma lyft som en viktminskning av ryggan till 24,75-27,5 kg. Här finns alldeles bortsett från terrängtyp osv. även mättnadspunkter att ta hänsyn till.

Jag tycker att det ger mycket mer att läsa om och diskutera NUI:s praktiska erfarenheter än att diskutera testresultat utan referens till studiens upplägg, dvs. att det går att minska vikten även på skodon UNDER vissa premisser. Kan för övrigt, borsett från mitt inlägg om skodon på sidan 22 i den här tråden, hänvisa till likartad diskussion och mitt inlägg i denna tråd istället för att upprepa mig: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=32269&pagenumber=2

Raskesven

Jag kan bara instämma med föregående talare :)

Det vill säga, världen är full av mer eller mindre korrekta hänvisningar till undersökningar av olika slag. Det lönar sig att betrakta dem kritiskt. Men som jag skrev, att det är tungt att ha något tungt på fötterna lär väl alla ha märkt. Sedan är formodligen inte sambandet linjärt mellan 5 hg och 5 kg.

Summan av kardemumman, som väl alla verkar överens om, är väl att ju lättare fotplagg desto bättre. Sedan har vi olika behov eller preferenser när det gäller stöd, skydd och styvhet hos fotplaggen. För att inte tala om mode. Vilket naturligtvis påverkar hur lätta fotplaggen går att göra.

Jörgen
 
Re: Re: Empiri, energi, ryggor och skodon

NUI; sa:
Jag kan bara instämma med föregående talare :)

Det vill säga, världen är full av mer eller mindre korrekta hänvisningar till undersökningar av olika slag. Det lönar sig att betrakta dem kritiskt. Men som jag skrev, att det är tungt att ha något tungt på fötterna lär väl alla ha märkt. Sedan är formodligen inte sambandet linjärt mellan 5 hg och 5 kg.

Summan av kardemumman, som väl alla verkar överens om, är väl att ju lättare fotplagg desto bättre. Sedan har vi olika behov eller preferenser när det gäller stöd, skydd och styvhet hos fotplaggen. För att inte tala om mode. Vilket naturligtvis påverkar hur lätta fotplaggen går att göra.

Sic!

Givet den funktion jag eftersträvar vill jag ha det lättaste alternativet, till ett rimligt pris. Och sen är det bra när man får till sig andra erfarenheter än sina egna, som kan få en att testa nya alternativ.
 
Sy tarptält

NUI, finns det nån bra beskrivning om hur du sytt ditt tarptält? Du har ju bilder och så på din hemsida, men jag tänker på hur du sytt sömmar (fällsöm?) etc. Måste man ha speciella nålar? Tråd? Hittar man sånt i vanliga sybehörsaffärer? Jag är askass på att sy o har inte ens en symaskin -- men man är väl inte sämre än att man kan lära sig. (Tänker jag, men jag är iofs inte säker på att min gamla syslöjdslärarinna skulle hålla med ;) )
 
Re: Empiri, energi, ryggor och skodon

Raskesven; sa:
Jag tycker att det ger mycket mer att läsa om och diskutera NUI:s praktiska erfarenheter än att diskutera testresultat utan referens till studiens upplägg, dvs. att det går att minska vikten även på skodon UNDER vissa premisser. Kan för övrigt, borsett från mitt inlägg om skodon på sidan 22 i den här tråden, hänvisa till likartad diskussion och mitt inlägg i denna tråd istället för att upprepa mig: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=32269&pagenumber=2

Raskesven

Studien finns att ladda ner, har inte adressen här men kan posta den om intresse finns.

I studien nämns flera gånger att det absolut viktigaste vid bärning av packning är att bärsystemet ska medge att packningen bärs så nära lodlinjen som möjligt och att packningen avlastas från axlarna till höfterna genom ett bärbälte och en ram. Med ram menas både externa och interna ramar, det avgörande är att ramen tål den belastning som man kommer att lägga på den. Förekomsten av toppstramare och bröstrem befanns i studien vara positivt eftersom det medgav att lasten kunde hållas närmare kroppen och även att belastningen kunde flyttas mellan olika delar av kroppen.

Att tyngre skor upplevs som jobbigare att gå med och drar mer energi förklaras med mekanik (som jag inte kan tillräckligt om för att ens försöka förklara ;) ).

Det hänger i alla fall samman med att vikten belastar en del av kroppen som måste sträckas ut och iväg från lodlinjen vid varje steg (om vi inte ska börja ta små myrsteg).

Slutsatsen i studien när det gäller skor är att de ska vara så lätta som möjligt men utan att göra avkall på andra krav som ställs, stabilitet och skydd.


//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg