Det är dessvärre omöjligt att uttala sig om studien som NUI hänvisar till. Jag vet inte hur studien har gått till. När man som jag arbetar med att mäta och kvantifiera eventuella samband av olika slag blir dock misstänksamhet mot bara resultaten, i avsaknad av beskrivning över studiens upplägg, en utmärkande känsla.
Här måste de minst ha undersökt både hur mycket energiåtgången ökat när vikten på ryggen ökar, givet samma skovikt, och hur mycket energiåtgången ökat när skovikten ökat, givet samma ryggsäcksvikt. Men vilka intervall har de undersökt? En sådan här studies resultat är bara tolkningsbart inom det underrsökta intervallet. Extrapoleringar utanför undersökningsområdet kan leda helt fel. Har de undersökt intervallet för t.ex skodonsvikt 1 pund till 4 pund, eller 3 pund till 5 pund, eller bara ökat med 1 pund från 4 till 5 pund osv? Det kan mycket väl vara så att marginalvinsten i upplevd nytta av minskad skodonsvikt är avtagande, kan t.o.m. slå över till att viktminskningen efter viss vikt ger minskad nytta, kanske ökande marginalonytta. Vet inte heller om studien är utförd på en platt kaserngård eller i Rocky Mountains. Resultaten kan bli olika.
Det första intervallet i "energy output", dvs. 3.5-5.25 har snittet 4.375. Det kan som jag förstår det ha härletts på två olika sätt, om studien är det minsta seriös och korrekt utförd.
Antingen är detta ett genomsnitt som uppmätts genom att många personer under samma omständigheter fått gå i ett skodon som väger X. Sedan har samma personer under likadana omständigheter fått gå i ett skodon som väger Y, där Y väger mer eller mindre än X. Motsvarande med olika ryggsäcksvikter där skodonsvikt hållits konstant. Energiåtgång har mätts på samma sätt. Och fram har kommit tolkningen "när vikten ökar med ett pund på foten ökar energiåtgången (med z procents sannolikhet när antalet vandrare går mot oändligheten) motsvarande 4,375 +/- 0.875 pund" .
Eller så har olika intervall undersökts, dvs. de har börjat på t.ex 1 pund för skodonen och ökat på med 0,5 pund. Sedan ökat från 1,5 pund till 2 pund, från 2 till 2,5 pund osv. Och då kanske nedre delen av intervallet ger en uppmätt ökning av energiåtgången när ökningen för skodonet går från 0,5 till 1 pund, och övre delen av intervallet ger ökningen av ett pund när skodonens vikt slutar på den maxvikt de valt (2 kg, 5 kg?). Eller så är det ett genomsnitt av genomsnittet med ett konfidensintervall runt, med okänd signifikansnivå.
Punktskattningen 6,4 känns som en osäker historia. Troligen ett enkelt snitt som i första tillvägagångssättet.
Att studien använder absoluta viktmått istället för procent är inte heller så bra. Antag att vi ökar vikten på ett skodon från 1 pund till 2 pund. Då har vikten ökat med 100 procent och den viktökningen motvarar då 3,5-5,25 pund till på ryggen. Antag att vi igen ökar vikten på skodonet med 1 pund, från 2 pund till 3 pund. Då har vikten igen ökat med ett pund, men bara med 50 procent. Varför skulle en ökning med 50 procent ge samma resultat som en ökning med 100 procent? Världen är heller inte linjär. Kanske en ökning med 50 procent, eller 1,5 pund från 3 pund till 4,5 pund, ger mycket högre/lägre energiökning än 100 procent, eller 1,5 pund från 1,5 pund till 3 pund?
Antag vidare att testet görs med skodon som väger 1 pund och ryggsäck som väger 40 pund, och att skovikten ökas till 2 pund. Det ger ett visst snittresultat. Ett annat resultat kanske fås om skodonen väger 3 pund, ryggsäcken 20 pund och skovikten ökas till 4 pund. Armén är studien utförd inom. Då luktar det lite ökningar från 2 kg och uppåt vad gäller kängor.
Inte ett så kul inlägg kanske (rentav knastertorrt;-) ) men jag har sett tillräckligt många empiriska studier av motsvarande kvantifiering för att förhålla mig minst sagt skeptisk. Om jag har 30 kg på ryggen och gympaskor som väger 500 gram på fötterna, inte katten upplever jag ett byte till mina Jörnkängor som väger 1,5 kg på samma vis som om min ryggsäcksvikt istället ökat till 32.5-35.25 kg. Inte heller skulle jag uppleva att ett byte från Jörnkängorna till gympaskorna skulle ge samma lyft som en viktminskning av ryggan till 24,75-27,5 kg. Här finns alldeles bortsett från terrängtyp osv. även mättnadspunkter att ta hänsyn till.
Jag tycker att det ger mycket mer att läsa om och diskutera NUI:s praktiska erfarenheter än att diskutera testresultat utan referens till studiens upplägg, dvs. att det går att minska vikten även på skodon UNDER vissa premisser. Kan för övrigt, borsett från mitt inlägg om skodon på sidan 22 i den här tråden, hänvisa till likartad diskussion och mitt inlägg i denna tråd istället för att upprepa mig:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=32269&pagenumber=2
Raskesven