UL eller inte

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Det värsta som kan hända med tarp

ping; sa:
NUI; sa:
ping; sa:
Jo,men om man reser ett tält i en sandlåda,som har en god naturlig dränering,så skyddar tältgolvet.


peter

Hehe, jag har gjort det misstaget en gång, nära Dease Lake i BC. Slog upp tältet i en uttorkad bäckfåra av finaste sand. Regnet under natten ledde inte till översvämning, men sanden luckrades upp så att tältpinnarna släppte och hela tältet föll ihop över mig. Det blev en joggintur i kalsongerna efter stenar att lägga på pinnarna. Sedan gick det bra.

Jörgen

Men blev du blöt genom tältgolvet,eller skyddade det?


peter

Eftersom sanden sög upp vattnet så var det ju inget som rann in under tältgolvet. Men jag känner inget behov av golv normalt, eftersom jag har liggunderlaget som skydd mot markfukt. Om jag inte lägger mig sjöblött och inte lägger mig så att vatten rinner in, så blir ju utrymmet under taket snabbt torrare än omgivningarna om det regnar.

Jag har alltså aldrig upplevt översvämningar som ett tältgolv skulle skyddat mot. Jag har ofta upplevt att det blivit fuktigt under ett liggunderlag som legat på ett tältgolv.

Jörgen
 
ping; sa:
NUI; sa:
Men för min del struntar jag i den ökade energiåtgången eftersom övrigt välbefinnande uppväger. De med starka knän kan mycket väl tycka annorlunda.
Jörgen

Ungefär som andra resonerar när dom väljer att ta med tält och gå med kängor.


peter

Absolut. Som jag påpekat många gånger så måste var och en göra sina val. Vad jag vill lyfta fram är att det finns betydligt lättare alternativ än "slentrianutrustningen" som fungerat utmärkt för mig. Och som kan vara värda för andra att prova. Innan man förkastar dem.

Jörgen
 
Re: Re: Re: Empiri, energi, ryggor och skodon

alven; sa:
det mest intressanta är inte lättheten i sig utan våra (inbillade?) krav på stabilitet etc.

Man ska nog också tänka på att även om människans fötter är grundprogrammerade för att funka utan skor, så har vi ju faktiskt själva inte TRÄNAT dem på det, vilket innebär att de fotexemplar vi har längst ner på våra ben inte är designade för att funka barfota, helt enkelt.

Sen har vissa av oss haft flyt och äger ett par starka fötter, och man kan ju också träna!

Mer barfota, helt enkelt!
 
Malindo; sa:
Jag har funderat lite pà hela den här debatten med kängorna, och jag antar att vi alla har rátt, men att vi pratar om olika saker.

NUIs idé att vandra med látta gymnastikskor eller liknande är ju sákert helt rätt för honom givet de förutsättningar han utgâr ifrân: enkel, ledad terráng (stigar?) och lätt packning.

Vidare verkar det som NUIs tidigare utrustning (vadmalsbyxor, pansarpjáxor etc) var sâ pass överdrivet tung att han med stor iver vill värna alla andra för dessa styggelser.

Vidare är det onekligen som sà att det finns en hel uppsjö produkter som ligger mellan "extremerna" UL och tunga prylar; kángor, kláder etc. som ger en bra funktion till en rimlig vikt.

Som nâgon sade: jag tror de flesta av oss utgàr fràn den verklighet de vistas i under sina áventyr, och försöker válja det láttaste alternativet fór den krav-spec- de sátter upp för att kunna genomföra just detta äventyr.

Det kommer naturligtvis alltid finnas folk som inte lyckas pricka in precis rátt, och kanske väljer fór avancerad, eller för enkel utrustning. Dessa personer kommer sákert lära sig av sina misstag, samt eventuellt genom diskusioner som denna.

Som fabrikant bör man försöka göra en sâ pass tydlig produktbeskrivning som möjligt, för att den som söker ska finna det den verkligen behöver. Denna information bör gà vidare genom kedjan, och slutligen finnas hos expediten som sáljer varan.
Ja, det, särskilt 5:e stycket, var väl det hela i ett nötskal. Då är skodiskussionen m.a.p. UL klar nu då?;)

Raskesven
 
Re: Re: Re: Re: Re: Empiri, energi, ryggor och skodon

alven; sa:
joru; sa:
Alltså, är det verkligen inbillat? Jag använder själv OL-skor för vandring i vissa fall, men skulle inte vilja använda dessa i ruffig terräng och med tyngre rygga (som jag ibland dras med på långa turer) eller när jag måste gå mycket på snöfält. I den senare situationen går också gummistövlar bort, pga alldeles för dålig spark- eller kantningsförmåga.

Att nybörjare kan utrusta sig overkill vet jag av egen erfarenhet ;), men man lär sig ju med åren vad som funkar och vad som inte funkar.

Jag tror inte att det är inbillat. Men det finns ju i alla fall skäl att ifrågasätta sitt troende/vetande emellanåt. Därför planerar jag nu en liten korttur här i november där jag tänkte hoppa över kängorna till förmån för ett par låga skor. Det blir ingen fjälltur dock, men det kan ge mig en indikation på vad mina vrister och fotsulor gillar saken. (Helt UL lär det inte bli, jag lär få släpa på en massa vatten. (Eller ska man köra med klortabletter... hmm...))

Malindo, du hävdade tidigare att det fanns lätta lågskor med sulor motsv mina Lundhangs Professional. Kan du ge tips (eller tvingar din blygsamhet dig till att avstå)?

Det kommer förmodligen att gå galant ;), jag har själv inte några pansarfötter men det brukar funka bra med OL-skor upp till ca 20 kg om man inte går i allt för bråkig terräng. Om jag gick på en lättvandrad led skulle vikten inte vara någon begränsning alls, tror jag.

//J
 
Nordesjö; sa:
Malindo; sa:
Alltsâ, ju lättare och klenare gear, báttre fór oss fabrikanter, eftersom lagret roterar mycket raskare.

(Sà, varför envisas jag egentligen med att förorda lite redigare grejs?)

Äsch, det där har ni ju redan löst genom att trycka in membran och syntetfoder även i de rediga skorna - så att de slits ut lite snabbare. ;)

Martin, är det riktigt sant det du skriver? :cool:
[Ändrat av Malindo 2005-10-18 kl 14:33]
 
Raskesven; sa:
Ja, det, särskilt 5:e stycket, var väl det hela i ett nötskal. Då är skodiskussionen m.a.p. UL klar nu då?;)

Raskesven

jag hann i bràdskan inte avsluta mitt resonomang.. efter det dár om att fabrikanterna ( --> butikerna) bör informera sà tydligt sà möjligt om produkterna tánkta anvándningsomràde etc, sà tánkte jag avsluta med att áven konsumenten bör försöka vara sà kritsik och sjálvstándig som möjligt i sin analys och slutliga val, samt inte vara rádd fór att frâga och ifràgasátta... precis det som NUI ständigt àterkommer till.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Empiri, energi, ryggor och skodon

alven; sa:
Malindo, du hävdade tidigare att det fanns lätta lågskor med sulor motsv mina Lundhangs Professional. Kan du ge tips (eller tvingar din blygsamhet dig till att avstå)?

Jag tänkte avstâ för att inte verka komersiell, men den här bilden är ju sà pass trevlig i sig (pippin, allstà) att jag inte kunde làta bli. Skon pà bilden hett tips ;-) Fotot kommer fràn Nya Zeeland.´

Race_K_New_Zeeland.JPG
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Empiri, energi, ryggor och skodon

Malindo; sa:
alven; sa:
Malindo, du hävdade tidigare att det fanns lätta lågskor med sulor motsv mina Lundhangs Professional. Kan du ge tips (eller tvingar din blygsamhet dig till att avstå)?

Jag tänkte avstâ för att inte verka komersiell, men den här bilden är ju sà pass trevlig i sig (pippin, allstà) att jag inte kunde làta bli. Skon pà bilden hett tips ;-) Fotot kommer fràn Nya Zeeland.´

Race_K_New_Zeeland.JPG

Men vem f*n vill köpa ett par skor som har en stor fågel mitt på?? Säljer ni verkligen av de där skapelserna och isåfall på vilken marknad? ;)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Empiri, energi, ryggor och skodon

Malindo; sa:
alven; sa:
Jag tänkte avstâ för att inte verka komersiell, men den här bilden är ju sà pass trevlig i sig (pippin, allstà) att jag inte kunde làta bli. Skon pà bilden hett tips ;-) Fotot kommer fràn Nya Zeeland.´

Race_K_New_Zeeland.JPG

Aha! genvägen till lätta men stadiga skor är alltså att ha en dresserad fågel som flyger framför/ovanför fastbunden i skosnörena!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg