Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Det värsta som kan hända med tarp
Eftersom sanden sög upp vattnet så var det ju inget som rann in under tältgolvet. Men jag känner inget behov av golv normalt, eftersom jag har liggunderlaget som skydd mot markfukt. Om jag inte lägger mig sjöblött och inte lägger mig så att vatten rinner in, så blir ju utrymmet under taket snabbt torrare än omgivningarna om det regnar.
Jag har alltså aldrig upplevt översvämningar som ett tältgolv skulle skyddat mot. Jag har ofta upplevt att det blivit fuktigt under ett liggunderlag som legat på ett tältgolv.
Jörgen
ping; sa:NUI; sa:ping; sa:Jo,men om man reser ett tält i en sandlåda,som har en god naturlig dränering,så skyddar tältgolvet.
peter
Hehe, jag har gjort det misstaget en gång, nära Dease Lake i BC. Slog upp tältet i en uttorkad bäckfåra av finaste sand. Regnet under natten ledde inte till översvämning, men sanden luckrades upp så att tältpinnarna släppte och hela tältet föll ihop över mig. Det blev en joggintur i kalsongerna efter stenar att lägga på pinnarna. Sedan gick det bra.
Jörgen
Men blev du blöt genom tältgolvet,eller skyddade det?
peter
Eftersom sanden sög upp vattnet så var det ju inget som rann in under tältgolvet. Men jag känner inget behov av golv normalt, eftersom jag har liggunderlaget som skydd mot markfukt. Om jag inte lägger mig sjöblött och inte lägger mig så att vatten rinner in, så blir ju utrymmet under taket snabbt torrare än omgivningarna om det regnar.
Jag har alltså aldrig upplevt översvämningar som ett tältgolv skulle skyddat mot. Jag har ofta upplevt att det blivit fuktigt under ett liggunderlag som legat på ett tältgolv.
Jörgen