UL eller inte

Re: Sy tarptält

alven; sa:
NUI, finns det nån bra beskrivning om hur du sytt ditt tarptält? Du har ju bilder och så på din hemsida, men jag tänker på hur du sytt sömmar (fällsöm?) etc. Måste man ha speciella nålar? Tråd? Hittar man sånt i vanliga sybehörsaffärer? Jag är askass på att sy o har inte ens en symaskin -- men man är väl inte sämre än att man kan lära sig. (Tänker jag, men jag är iofs inte säker på att min gamla syslöjdslärarinna skulle hålla med ;) )

Nä, finns ingen bra beskrivning, jag har sytt på frihand. Men jag har alltså använt ett gammalt tält som förlaga.

Jag skär silnylon med lödkolv och har sytt med fällsöm. Det finns ett antal varianter på fällsöm i litteraturen. Kolla den här länken för topstitched fell seam:
http://www.thru-hiker.com/workshop.asp?subcat=11&cid=16
Den innebär att man syr tre gånger i varje söm. Låter starkt och bra tyckte jag.
Tarp är lätt att sy. Bara raka sömmar. Om du vill så starta med att sy en rektangulär variant för skogsbruk. Bra övning.

Jag använde vanliga nålar och vanlig pólyestertråd från sybehörsaffären. Det har funkat bra. Man bör nog ha så tunna nålar som möjligt, typ 60-70.

Jag är inte speciellt duktig på att sy, men man lär sig. Att sy kläder är svårare.

Det är viktigt att tänka på att man alltid kan sprätta upp en söm och sy om. Det är sällan kört om man syr fel. Lite känsligare med en tarp förstås, där man vill ha så få hål som möjligt, men de går alltid att täta med lite silikon.

Jag kan maila måtten på min tarp separat till dig om du vill. Men kolla gärna http://www.andersj.se så får du många praktiska tips. Ett är att spänna upp en modell av snören. Då kan man testa hur stort det hela blir och mäta längden på alla sidor. Sedan är det bara att skära till.

Jörgen
 
Re: Re: Empiri, energi, ryggor och skodon

joru; sa:
Raskesven; sa:
Jag tycker att det ger mycket mer att läsa om och diskutera NUI:s praktiska erfarenheter än att diskutera testresultat utan referens till studiens upplägg, dvs. att det går att minska vikten även på skodon UNDER vissa premisser. Kan för övrigt, borsett från mitt inlägg om skodon på sidan 22 i den här tråden, hänvisa till likartad diskussion och mitt inlägg i denna tråd istället för att upprepa mig: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=32269&pagenumber=2

Raskesven

Studien finns att ladda ner, har inte adressen här men kan posta den om intresse finns.

I studien nämns flera gånger att det absolut viktigaste vid bärning av packning är att bärsystemet ska medge att packningen bärs så nära lodlinjen som möjligt och att packningen avlastas från axlarna till höfterna genom ett bärbälte och en ram. Med ram menas både externa och interna ramar, det avgörande är att ramen tål den belastning som man kommer att lägga på den. Förekomsten av toppstramare och bröstrem befanns i studien vara positivt eftersom det medgav att lasten kunde hållas närmare kroppen och även att belastningen kunde flyttas mellan olika delar av kroppen.

Att tyngre skor upplevs som jobbigare att gå med och drar mer energi förklaras med mekanik (som jag inte kan tillräckligt om för att ens försöka förklara ;) ).

Det hänger i alla fall samman med att vikten belastar en del av kroppen som måste sträckas ut och iväg från lodlinjen vid varje steg (om vi inte ska börja ta små myrsteg).

Slutsatsen i studien när det gäller skor är att de ska vara så lätta som möjligt men utan att göra avkall på andra krav som ställs, stabilitet och skydd.


//J

Har något vagt minne av någon snubbe på NZ eller i Australien som har helt motsatt uppfattning mot resten av världen när det gäller ryggsäckar. T ex att man inte skall bära med höfterna. Han tillverkar visst ryggsäckar.

Någon som vet mer om detta?

Jörgen
 
Re: Re: Empiri, energi, ryggor och skodon

joru; sa:
Studien finns att ladda ner, har inte adressen här men kan posta den om intresse finns.

Finnes!

Slutsatsen i studien när det gäller skor är att de ska vara så lätta som möjligt men utan att göra avkall på andra krav som ställs, stabilitet och skydd.

Detta blir ju i så fall ganska poänglöst. Klart som f-n att det bör vara lätta skor givet kraven som ställs. Det som jag tycker är intressant med NUIs ståndpunkt är det att våra krav på stabilitet etc till viss del kanske kan ses som effekter av "indoktrinering" i vissa moden, överdrivet säkerhetstänkande och en friluftsindustri som hellre tillverkar skor för busskön än för fjället (fler står i busskö än går i fjällen).

Dvs, det mest intressanta är inte lättheten i sig utan våra (inbillade?) krav på stabilitet etc. Sedan blir det en fråga om att hitta lätta skor givet kraven. Vi är tillbaka på kravspecarna alltså :)
 
Malindo; sa:
Jag tror du börjar se dubbelt och bli helt galen nu Jörgen.. march i säng nu, och upp i morgon med nya och fráscha idéer! ;-)

Vad jag menar är att det blir mer cash nu med alla dessa látta manicker som inte hâller.. de byts ut med mycket tätare intervall än rediga, tunga prylar som hàller och hâller och aldrig vill gà sönder.

Alltsâ, ju lättare och klenare gear, báttre fór oss fabrikanter, eftersom lagret roterar mycket raskare.

(Sà, varför envisas jag egentligen med att förorda lite redigare grejs?)
[Ändrat av Malindo 2005-10-17 kl 21:19]

Det handlar inte heller om stora prisskillnader.
Mina fjällskor kostade 140 euro, ett par
löparskor går ledigt på en tusenlapp.
 
Inom cykelvärlden finns en relativt vanlig uppfattning som skiljer på död vikt (i cykelns ram) och roterande vikt (i hjulen). Kontentan är att samma vikt i hjulen sägs dra flera gånger mer energi än i ramen. (För ref. => Google e.dyl.)

Så helt gripen ur luften känns inte jämförelsen mellan vikt på ryggen och vikt på fötterna.
 
Malindo; sa:
Alltsâ, ju lättare och klenare gear, báttre fór oss fabrikanter, eftersom lagret roterar mycket raskare.

(Sà, varför envisas jag egentligen med att förorda lite redigare grejs?)

Äsch, det där har ni ju redan löst genom att trycka in membran och syntetfoder även i de rediga skorna - så att de slits ut lite snabbare. ;)
 
Re: Re: Re: Empiri, energi, ryggor och skodon

alven; sa:
joru; sa:
Studien finns att ladda ner, har inte adressen här men kan posta den om intresse finns.

Finnes!

Slutsatsen i studien när det gäller skor är att de ska vara så lätta som möjligt men utan att göra avkall på andra krav som ställs, stabilitet och skydd.



Dvs, det mest intressanta är inte lättheten i sig utan våra (inbillade?) krav på stabilitet etc. Sedan blir det en fråga om att hitta lätta skor givet kraven. Vi är tillbaka på kravspecarna alltså :)

Ska posta den när jag kommer hem.

Alltså, är det verkligen inbillat? Jag använder själv OL-skor för vandring i vissa fall, men skulle inte vilja använda dessa i ruffig terräng och med tyngre rygga (som jag ibland dras med på långa turer) eller när jag måste gå mycket på snöfält. I den senare situationen går också gummistövlar bort, pga alldeles för dålig spark- eller kantningsförmåga.

Att nybörjare kan utrusta sig overkill vet jag av egen erfarenhet ;), men man lär sig ju med åren vad som funkar och vad som inte funkar.

//J
 
Re: Re: Re: Re: Empiri, energi, ryggor och skodon

joru; sa:
Alltså, är det verkligen inbillat? Jag använder själv OL-skor för vandring i vissa fall, men skulle inte vilja använda dessa i ruffig terräng och med tyngre rygga (som jag ibland dras med på långa turer) eller när jag måste gå mycket på snöfält. I den senare situationen går också gummistövlar bort, pga alldeles för dålig spark- eller kantningsförmåga.

Att nybörjare kan utrusta sig overkill vet jag av egen erfarenhet ;), men man lär sig ju med åren vad som funkar och vad som inte funkar.

Jag tror inte att det är inbillat. Men det finns ju i alla fall skäl att ifrågasätta sitt troende/vetande emellanåt. Därför planerar jag nu en liten korttur här i november där jag tänkte hoppa över kängorna till förmån för ett par låga skor. Det blir ingen fjälltur dock, men det kan ge mig en indikation på vad mina vrister och fotsulor gillar saken. (Helt UL lär det inte bli, jag lär få släpa på en massa vatten. (Eller ska man köra med klortabletter... hmm...))

Malindo, du hävdade tidigare att det fanns lätta lågskor med sulor motsv mina Lundhangs Professional. Kan du ge tips (eller tvingar din blygsamhet dig till att avstå)?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Det värsta som kan hända med tarp

NUI; sa:
ping; sa:
Jo,men om man reser ett tält i en sandlåda,som har en god naturlig dränering,så skyddar tältgolvet.


peter

Hehe, jag har gjort det misstaget en gång, nära Dease Lake i BC. Slog upp tältet i en uttorkad bäckfåra av finaste sand. Regnet under natten ledde inte till översvämning, men sanden luckrades upp så att tältpinnarna släppte och hela tältet föll ihop över mig. Det blev en joggintur i kalsongerna efter stenar att lägga på pinnarna. Sedan gick det bra.

Jörgen

Men blev du blöt genom tältgolvet,eller skyddade det?


peter
 
Jag har funderat lite pà hela den här debatten med kängorna, och jag antar att vi alla har rátt, men att vi pratar om olika saker.

NUIs idé att vandra med látta gymnastikskor eller liknande är ju sákert helt rätt för honom givet de förutsättningar han utgâr ifrân: enkel, ledad terráng (stigar?) och lätt packning.

Vidare verkar det som NUIs tidigare utrustning (vadmalsbyxor, pansarpjáxor etc) var sâ pass överdrivet tung att han med stor iver vill värna alla andra för dessa styggelser.

Vidare är det onekligen som sà att det finns en hel uppsjö produkter som ligger mellan "extremerna" UL och tunga prylar; kángor, kláder etc. som ger en bra funktion till en rimlig vikt.

Som nâgon sade: jag tror de flesta av oss utgàr fràn den verklighet de vistas i under sina áventyr, och försöker válja det láttaste alternativet fór den krav-spec- de sátter upp för att kunna genomföra just detta äventyr.

Det kommer naturligtvis alltid finnas folk som inte lyckas pricka in precis rátt, och kanske väljer fór avancerad, eller för enkel utrustning. Dessa personer kommer sákert lära sig av sina misstag, samt eventuellt genom diskusioner som denna.

Som fabrikant bör man försöka göra en sâ pass tydlig produktbeskrivning som möjligt, för att den som söker ska finna det den verkligen behöver. Denna information bör gà vidare genom kedjan, och slutligen finnas hos expediten som sáljer varan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg