UL eller inte

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Det värsta som kan hända med tarp

ping; sa:
NUI; sa:
Jag söker de lättaste prylarna som gör jobbet. Jag har lärt mig mycket av UL-utrustning och hoppas att andra också skall göra det. Om det jag använder är en tarp eller ett tält och om det är "äkta UL" eller inte spelar inte mig någon roll. Men det väger 440-700 g och klarar att skydda mig lika bra under barmarkssäsongen som ett tält på 1,5-3 kg.

Jörgen

Nej,ett tält är ett slutet rum och skyddar således från drag och markväta.


peter

Dragfriare, ja. Men skillnaden har hittills varit så obetydlig att den bara känns som en minskning av kondenstrycket jämför med det slutna rummet. 95% dragfritt känns helt OK för mig. Väljer jag 700 g varianten med innertält/myggskydd/bivacksäck så ökar dragfriheten.

Markväta handlar ju även när det gäller tält om var man placerar det. Det får vara väldigt nya tältgolv om de skall tåla att ha en vattenpöl under. Åtminstone enligt min erfarenhet.

Jörgen
 
alven; sa:
NUI, jag skulle gärna vilja se studien du brukar hänvisa till när det gäller energiåtgång; jag har tänkt i samma banor som Malindo kring det och är lite nyfiken på om de har haft sina soldater till att marschera på plan mark eller i mer avancerad terräng när det gjort sina mätningar. Jag inbillar mig att resultaten blir annorlunda. Dessutom torde tiden spela in. Att tjäna energi på kort sikt kanske sker på bekostnad av slitage som bara visar sig i längden? (Därmed inte sagt att det är fel i dina resonemang, bara att jag är nyfiken på hur resultaten är producerade.) Jag kan, så här lite snabbt, hitta följande på nätet:

http://www.ingentaconnect.com/content/amsus/zmm/2004/00000169/00000001/art00014#avail

I det abstractet kan man bl a läsa att

"Research shows that locating the load center of mass as close as possible to the body center of mass results in the lowest energy cost and tends to keep the body in an upright position similar to unloaded walking. Loads carried on other parts of the body result in higher energy expenditures: each kilogram added to the foot increases energy expenditure 7% to 10%; each kilogram added to the thigh increases energy expenditure 4%."

Det stämmer ju med dina uppgifter, men som sagt sägs inget om metoderna. (Det säger dessutom en del om att det kan vara en idé att ha en vettig ryggsäck även om den väger lite mer.) Jag kommer inte åt artikeln i fulltext. Finns det mer info om det hela är det intressant; min blygsamma erfarenhet som forskare säger mig att man aldrig ska basera utsagor om forskningsresultat på enskilda artiklar, man måste så att säga se resultaten i sitt forskningsmässiga sammanhang. Ergo: mer info = bra, ang detta!

EDIT: Fetsalvning

[Ändrat av alven 2005-10-17 kl 16:08]

Jag vet inte hur undersökningen är gjord, har bara länken som jag tidigare bilagt. Man kan säkert granska försöksupplägget kritiskt.

För min del känns det mindre viktigt var decimalkommat hamnar. För det är det jag tror en kritisk granskning skulle leda till. Den skulle inte leda till att svart vändes till vitt.

Det viktiga för mig är att det stämmer med "traditionell" kunskap och egen erfarenhet. Nämligen att det är jobbigt för kroppen att ha tungt på fötterna (lera t e x).

Men det finns ju företag som säljer viktmanschetter för motionsändamål. De har kanske gjort beräkningar. Liksom stavtillverkarna eller vem det är som har etablerat att man gör av med 40% mer energi genom att gå stavgång än genom att gå utan.

Jörgen
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Det värsta som kan hända med tarp

NUI; sa:
ping; sa:
NUI; sa:
Jag söker de lättaste prylarna som gör jobbet. Jag har lärt mig mycket av UL-utrustning och hoppas att andra också skall göra det. Om det jag använder är en tarp eller ett tält och om det är "äkta UL" eller inte spelar inte mig någon roll. Men det väger 440-700 g och klarar att skydda mig lika bra under barmarkssäsongen som ett tält på 1,5-3 kg.

Jörgen

Nej,ett tält är ett slutet rum och skyddar således från drag och markväta.


peter

Dragfriare, ja. Men skillnaden har hittills varit så obetydlig att den bara känns som en minskning av kondenstrycket jämför med det slutna rummet. 95% dragfritt känns helt OK för mig. Väljer jag 700 g varianten med innertält/myggskydd/bivacksäck så ökar dragfriheten.

Markväta handlar ju även när det gäller tält om var man placerar det. Det får vara väldigt nya tältgolv om de skall tåla att ha en vattenpöl under. Åtminstone enligt min erfarenhet.

Jörgen

Jo,men om man reser ett tält i en sandlåda,som har en god naturlig dränering,så skyddar tältgolvet.


peter
 
NUI; sa:
Men om de istället använder fotplagg som inte finns i ert sortiment? Tänk om 90% av alla vandrare fick för sig att man kan vandra i fjällen med sina vanliga jogginskor och slutade köpa kängor.

Men OK, de flesta köper väl liksom jag kängorna för att (också) ha dem i slasket vid busskön..

Jörgen

Jögge, ingen fara pà taket! Finns ingen kángtillverkare med minimal överlevnadsinstinkt som inte har sànt jox i kollektionen nuförtiden... (gympadojjer alltsà)

alltsà kan man áven av mig, och de flesta kollegor, antingen fà sig allt fràn látta löparskor till tunga monsterpjáxor, samt allt som finns dárimellan.

Det är alltsà inte dár skon klámmer för min del. Jag försöker bara objektivisera debatten enligt mina subjektiva kriterier!
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Det värsta som kan hända med tarp

ping; sa:
NUI; sa:
ping; sa:
NUI; sa:
Jag söker de lättaste prylarna som gör jobbet. Jag har lärt mig mycket av UL-utrustning och hoppas att andra också skall göra det. Om det jag använder är en tarp eller ett tält och om det är "äkta UL" eller inte spelar inte mig någon roll. Men det väger 440-700 g och klarar att skydda mig lika bra under barmarkssäsongen som ett tält på 1,5-3 kg.

Jörgen

Nej,ett tält är ett slutet rum och skyddar således från drag och markväta.


peter

Dragfriare, ja. Men skillnaden har hittills varit så obetydlig att den bara känns som en minskning av kondenstrycket jämför med det slutna rummet. 95% dragfritt känns helt OK för mig. Väljer jag 700 g varianten med innertält/myggskydd/bivacksäck så ökar dragfriheten.

Markväta handlar ju även när det gäller tält om var man placerar det. Det får vara väldigt nya tältgolv om de skall tåla att ha en vattenpöl under. Åtminstone enligt min erfarenhet.

Jörgen

Jo,men om man reser ett tält i en sandlåda,som har en god naturlig dränering,så skyddar tältgolvet.


peter

Hehe, jag har gjort det misstaget en gång, nära Dease Lake i BC. Slog upp tältet i en uttorkad bäckfåra av finaste sand. Regnet under natten ledde inte till översvämning, men sanden luckrades upp så att tältpinnarna släppte och hela tältet föll ihop över mig. Det blev en joggintur i kalsongerna efter stenar att lägga på pinnarna. Sedan gick det bra.

Jörgen
 
Mats, ibland skriver du uttryckligen som representant för ett företag i friluftsbranschen, och ibland hävdar du att du inte gör det. Detta, och enbart detta, ville jag visa med mitt föregående inlägg. Anledningen till att jag ville visa det var att det ofta är omöjligt för mig som läsare att veta när du skriver som oberoende privatperson och när du gör det som företrädare för kommersiella intressen. Detta om hur fan läser bibeln alltså.
 
Gunnar,

jag ber om ursákt om jag sâtt förviring kring uppsàtet med mina inlágg, framför allt om du eller nâgon annan ansett att jag nyttjat desamma till komersiella intressen, och lovar att jag ska försöka bli tydligare och fr.a mindre komersiell framgent.


Liten urspârning:
Är grymt nöjd med det faktum att med ganska enkel retorik och övertalningsförmâga jag lyckats fà min 9-àrige dotter till att válja att tala om ämnet "Shackleton - fast i isen" istället för "Hästar" eller "Katter" nu nár det ár dax fór hennes första muntliga föredrag i skolan. Vad tycks om den bedriften?
fattar inte att jag inte ska fà NUI till anamma mina idéer om netto-energi nu ocksà.

Tillbaks till UL:


[Ändrat av Malindo 2005-10-17 kl 16:52]
 
Re: Re: Re: Re: Re: Det värsta som kan hända med tarp

jnywall; sa:
joru; sa:
.....
Men den största faran som ett okritiskt anammande av UL-utrustning på kalfjället kan medföra är enligt min mening nedkylning pga för hög exponering för kyla och väta och vind. Kommer man i ett sådant läge att man drabbas av annat än mild hypotermi hjälper det inte om man så bara ligger några kilometer från kungsleden med sin tarp och sin ultralätta quilt...
....
Nu hänger jag inte riktigt med...
Att man packar lätt betyder ju inte att man packar dumt.
Det är ju inte så att man i sin iver att minska på packvikten inte tar hänsyn till klimat och väderlek.

/jonas

Nu hänger jag inte med ;). Observera att jag skrev okritiskt. Jag utgår från att du vill att man belyser alla aspekter av UL-tänkandet i en diskussion och inte bara de positiva?

Själv skrev jag inledningsvis i mitt svar till NUI om att använda tarp och anförde det enkla exemplet hårt väder och risk för nedkylning.

Det är ett mycket relevant problem om man nu tänker sig att använda tarp och annan UL-utrustning långt bort från ära och redlighet.

Och för att du inte ska få för dig att jag bara invänder av rent slentriantänkande, så använder jag själv regelbundet UL-utrustning, dock säkert i den högre kvartilen (ingen quilt med andra ord men däremot tarp eller bivvy). Tyvärr är den inte helt funkis på fjället, annat än i undantagsfall.

//J
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Det värsta som kan hända med tarp

NUI; sa:
joru; sa:
NUI; sa:
joru; sa:
Jag är en stark anhängare av fysisk aktivitet som skydd mot hypotermi. Ingen som går har någonsin frusit ihjäl, det inträffar först när de stannar :)

Men med kombinationen av omöjlig terräng, halv storm och sönderblåst tält/tarp börjar vi hamna i så extrema situationer att jag tror att vi bollar till Överlevnads-spåret om vi skall fortsätta diskussionen.
[Ändrat av NUI 2005-10-17 kl 15:18]

Är det extremt att man kan få hypotermi i fjällen om man inte kommer i skydd? Är det extremt att man inte kan vandra sig varm i riktigt skitväder?

Jag är extremt säker på att jag inte förstår det extrema i exemplet ;).

//J
 
NUI; sa:
För min del känns det mindre viktigt var decimalkommat hamnar. För det är det jag tror en kritisk granskning skulle leda till. Den skulle inte leda till att svart vändes till vitt.

Det viktiga för mig är att det stämmer med "traditionell" kunskap och egen erfarenhet. Nämligen att det är jobbigt för kroppen att ha tungt på fötterna (lera t e x).

Jag tror i och för sig att det kan handla om mer än decimalkomman -- men anledningen till att jag är nyfiken är just att jag inte vet det :)

Men det finns ju företag som säljer viktmanschetter för motionsändamål. De har kanske gjort beräkningar. Liksom stavtillverkarna eller vem det är som har etablerat att man gör av med 40% mer energi genom att gå stavgång än genom att gå utan.

Detta borde väl förvisso tala för att man som UL-lösning skulle välja ett boende som inte kräver stavar för sin uppsättning utan bara en tunn och flexibel och lätt alu-båge...? Att gå med stavar måste ju ses som en ren UL-katastrof med tanke på den extra energiåtgången.
 
alven; sa:
Att gå med stavar måste ju ses som en ren UL-katastrof med tanke på den extra energiåtgången.

Även här màste man väl tänka i mer än en dimension?

Enligt vad jag hört âtgâr mycket riktigt mer energi med stavar pga armröreslerna, men samtidigt kommer det in mer luft i lungerna (eller nât sànt?), vilket underláttar sjálva flàset.. samt är stavarna till hjälp i mànga kluriga situationer där dessa belastas istállet för benmusklerna etc etc

Eller?

netto-energi.. för tusan.. Rasken, kom along och hjálp mig lite hár nu dâ!
 
Malindo; sa:
alven; sa:
Att gå med stavar måste ju ses som en ren UL-katastrof med tanke på den extra energiåtgången.

Även här màste man väl tänka i mer än en dimension?

Enligt vad jag hört âtgâr mycket riktigt mer energi med stavar pga armröreslerna, men samtidigt kommer det in mer luft i lungerna (eller nât sànt?), vilket underláttar sjálva flàset.. samt är stavarna till hjälp i mànga kluriga situationer där dessa belastas istállet för benmusklerna etc etc

Eller?

Jo jag håller helt med dig, ville bara svara med samma mynt, så att säga. Jag är inte ens säker på att energiåtgång är en bra approximation av "jobbighetsgrad". Ta cykling som exempel. Energin som krävs för att cykla från punkt A till punkt B i en viss hastighet för en given person med given cykel borde väl vara densamma oavsett vilken växel man cyklar på? Men kraftåtgången varierar, och därmed mjölksyraproduktion, vilket är ett gott skäl att ha en hög kadens.

Ett exempel ang det här med skillnader i hur man mätt. Om vi antar att det hade gällt skodon av typen snöskor (jag såg att det fanns några referenser på det) så lär det spela en viss roll om resultaten mäts i lössnö eller på skare eller på barmark? OK, ett extremt exempel, men det illustrerar att resultaten nog kan se ganska olika ut. På barmark lär de få storspö av kängor medan de på snö lär regera.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg