NUI; sa:
.....
Man skall inte förledas att tro att sambandet mellan vikt och funktion/prestanda/nytta är linjärt.
Jörgen
Nä, det ser nog snarare ut som nedan:
Den upplevda nyttan av utrustning härrör från fler variabler än vikt, dvs. sambandet är nog varken linjärt eller tvådimensionellt. Men antag förenklat att vikt i diagrammet ovan återspeglar vikt givet önskad funktion mm, dvs. ett sammansatt mått.
I utgångsläget har vi noll vikt och noll nytta av vår obefintliga utrustning. Vi står nakna på fjället i blåst och regn när någon vänlig själ kommer förbi och ger oss regnkläder och kängor. I det läget ökar vår nytta av den vikten dramatiskt; ökningstakten för vår nyttonivå är hög, kurvan är brant. Nu kommer den vänlige själen igen och ger oss ett tält. Åter ökar nyttan kraftigt, men per viktenhet kanske inte lika kraftigt som när vi stod nakna utan kläder eller skor men fick sådana. Osv, osv. Vi upplever ökande nytta av ny vikt upp till en viss punkt, optimum, men avtagande marginalnytta. Innan optimum är nyttan av varje gram högre än onyttan av vikten, men avtagande. Vid optimum är nyttan av det sista grammet man lagt på till utrustningen exakt lika med onyttan det ger i form av viktökning. Efter optimum får vi avtagande nytta av varje nytt gram, dvs. viktökningen ger då högre onytta än vad utrustningsdetaljen ger upplevd nytta. När kurvan når noll i nyttonivå igen, men nu med hög vikt, är utrustningen så tung att vi inte kan bära den. Kanske kurvan inte når riktigt noll, då vi kan sitta där och häcka med all vår utrustning, men som en approximation.
Problemet här är ju att t.ex de som "skådat ljuset" i UL har en annan skala i grafen ovan, kanske annan nivåkonstant, än vad de som skådat det riktiga ljuset i tältkåtan har
NUI, vi kan som exempel se dig och mig som två "ytterligheter" (jag vet att det finns folk som går lättare med tarp/tält än vad du gör, och jag vet att det finns tältvandare som går tyngre än vad jag gör med min kåta, men som exempel). Om du NUI skulle få min packning i handen, alltså 16 kg exklusive mat men inklusive kåta med tillbehör, fiskegrejer osv, skulle du troligen uppleva att du befann dig förbi optimum och på väg downhill i grafen ovan. Din nyttonivå ökar genom att du byter ut grejer till lättare grejer, byter till andra grejer osv, tills du backat tillbaks och nått ditt optimum. Om jag å andra sidan skulle få din packning på 8 kg i handen, skulle jag uppleva att jag hade en bit kvar till mitt optimum. Genom att plocka bort ditt tarptält och rygga och istället lägga till min kåta och rygga, skulle min nyttonivå ta ett glatt skutt uppåt.
Jag förhåller mig ganska kritisk till min utrustning, och inte endast när det gäller vikt. Det tycker jag många verkar göra i den här tråden, dvs. har ett kritiskt förhållningssätt till vikten. Men jag håller med joru om att ett kritiskt förhållningssätt inte bara till vikten utan även till användningen av UL-grejer med avseende på funktion och hållbarhet i olika miljöer, olika tidsperioder inte är så vanligt förekommande bland UL-folk som brinner för att "övertyga".
Inga söndertrampade Mcflurryskedar etc. när några veckor återstår av vandringen?
Raskesven